ادامه سیاست‌های فعلی به گسترش فقر دامن می‌زند

    کد خبر :166384

حسین عبده تبریزی گفت: اطلاعاتی که دارم نشان می‌دهد ۱.۵ میلیون ایرانی در صف مهاجرت به استرالیا و کانادا هستند و این عدد ترسناک است. خروج نیروهای کارشناسی و نیروهای ورزیده به اقتصاد ملی آسیب می‌زند و یکی از دلایل تهیدست شدن ایرانیان، مهاجرت نیروهای نخبه است.

این صاحب‌نظر اقتصادی و مالی که اکنون مشاور وزیر راه و شهرسازی است، روز دوشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۳۹۶ در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران اعداد قابل توجهی ارائه کرد.

به گزارش عصر ایران ، عبده تبریزی به عنوان نخستین سخنران میزگرد «صلح، اقتصاد و چالش فقر» که گروه علمی-تخصصی انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار کرد، در بخشی از سخنانش گفت: اطلاعاتی که دارم نشان می‌دهد ۱.۵ میلیون ایرانی در صف مهاجرت به استرالیا و کانادا هستند که این عدد ترسناکی است. خروج نیروهای کارشناسی و نیروهای ورزیده به اقتصاد ملی آسیب می‌زند و یکی از دلایل تهیدست شدن ایرانیان مهاجرت نیروهای نخبه است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پولی در ایران نیست که امیدوار باشیم به رشد مثبت سرمایه‌گذاری منجر می‌شود، ادامه داد: علاوه براین آمارهایی هست که نشان می‌دهد از ۸۵ میلیارد دلار درآمد ارزی ایران ۴۵ میلیارد برای واردات اختصاص یافته است و اگر ارزش قاچاق را نیز ۲۰ میلیارد دلار فرض کنیم، به نظر می‌رسد ۲۰ میلیارد دلار خروج سرمایه داشته‌ایم. در چنین شرایطی معلوم است که اقتصاد ایران با رشدهای پایین مواجه می‌شود و ایرانیان فقیرتر می‌شوند.

به گفته این استاد اقتصاد یکی دیگر از دلایل گسترده‌تر شدن فقر در برخی از کشورها رشد افراطی‌گری است که امیدواریم این پدیده در ایران گسترش پیدا نکند.

عبده تبریزی ادامه داد: یکی از دلایل کند شدن جریان گردش سرمایه، وجود ۲.۵ میلیون واحد مسکونی است که ارزش آنها به قیمت بازار ۱۷۰ میلیارد دلار است. کدام سیاست‌ها بود که راه را برای سرمایه‌گذاری در این بخش در شرایط کاهش قدرت خرید جامعه هموار می‌کرد؟ فسادی که میان سازندگان و نهادهای مدیریت شهری رخ می‌داد و سازندگان را مجبور می‌کرد تراکم خریداری کنند را باید پیگیری کرد.

وی افزود: بر پایه کدام سیاست بود که خانه‌سازان خانه‌های ۱۵ سال ساخت را تخریب کردند تا به جای خانه سه‌طبقه، خانه ۶طبقه بسازند. چگونه است که سازمان مالیاتی نتوانست از کسانی که سودهای بزرگ از بخش مسکن بردند، مالیات بگیرد. در شرایطی که ایران به هرد لار ی که در بخش مسکن به خواب رفته است، نیاز دارد و نمی‌تواند از آنها استفاده کند. این طبیعی است که فقر در ایران گسترش یابد.

وی در پاسخ به بحثی که یکی از جامعه‌شناسان کرد و گفت کاهش ارزش پول ملی در ایران موجب گسترش شمار فقیران شده است، گفت: با توجه به اینکه خروج سرمایه در ایران روند فزاینده دارد، اگر دلار را ارزان نگه داریم به سود ثروتمندان و به زیان تهیدستان عمل کرده‌ایم.

عبده در پاسخ به داوری حسین راغفر و فرشاد مومنی دو سخنران دیگر این میزگرد که می‌گفتند سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها عامل گسترش فقر در ایران بوده است تاکید کرد: نباید درباره سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها اغراق کرد و به گونه‌ای حرف زد که سیاست‌های اجتماعی، سیاست خارجی و سیاست در ایران در گسترش نابرابری به محاق بروند.

این اقتصاددان ادامه داد: دولت در ایران نهادی نیست که مبسوط‌الید باشد و همه اختیارات را داشته باشد. در همین زلزله اخیر کرمانشاه و سرپل ذهاب دیدیم که دولت در اجرای یک کار ساده که برایش برنامه داشت نیز نتوانست اختیارات کافی داشته باشد. دوات از زلزله‌های قدیمی درس گرفته بود و می‌توانست خوب عمل کند اما ناچار شد سیاست دادن کانکس که به دولت تحمیل شده بود را بپذیرد.

وی گفت: الان ایران با شرایط دشواری مواجه است که به کمتر شدن ضریب امنیت ملی منجر می‌شود. به طور مثال الان نظام بانکی ایران واقعا یک نقطه ضعف بنیادین است و می‌تواند امنیت ملی را با آسیب جدی مواجه کند.

اوگفت: تاکنون سابقه نداشته است که در یک روز ۳۵۰ هزار سکه دادوستد شود و این نشان می‌دهد وقتی نرخ سود بانک‌ها با دستور کاهش یابد، نقدینگی به بازارهای دیگر کوچ می‌کند.

عبده تبریزی یادآور شد: به دلیل غلبه خبرهای ناخوش اقتصادی بر خبرهای خوش، بیش از ۹۰ روز است که برای نخستین بار در ۴۰ سال اخیر چیزی ننوشته‌ام. خبرهایی که داریم اخبار خوشحال‌کننده نیستند و می‌توانند بر ابعاد ناامیدی بیافزایند و من ترجیح می‌دهم ناامیدی را در جامعه ترویج نکنم.

وی ادامه داد: من تاکید می‌کنم ادامه سیاست‌های فعلی حاکم بر سرنوشت کشور به توسعه فقر در ایران دامن خواهد زد. الان روزگار ۵ دهک تهیدست جامعه بسیار غم‌انگیر است و باید برای جلوگیری از اینکه دهک‌های فقیر بیشتر نشوند، فکر اساسی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید