کارت زرد اعضای شورای شهر به معاون نجفی

    کد خبر :166244

در حالی معاون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران برای ارائه گزارش به اعضای شورای شهر در جلسه امروز حضور پیدا کرد که اعضا انتقاداتی را به ارائه گزارش و برنامه‌های معاون نجفی مطرح کردند.

اعضای شورای شهر تهران در ادامه بیست و هفتمین جلسه شورای شهر تهران و پس از استماع گزارش توسط مهدی حجت معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در خصوص گزارش ارائه شده مطرح کردند.

محمود میرلوحی به عنوان نخستین فرد در این خصوص اظهار کرد: روند مسائل شهرسازی و ساخت و ساز و صدور پروانه با تخلفات فراوانی روبه‌رو است.

وی با اشاره به اینکه باید تغییری در کمیسیون ماده 100 صورت گیرد، گفت: اخباری که از مناطق در اختیار ما قرار می‌گیرد حکایت از نابسامانی در این زمینه وجود دارد. معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران هرچه زودتر طرحی را در خصوص بافت فرسوده به شورا ارائه کند.

میرلوحی همچنین با اشاره به اینکه هزینه کردن برای ریزدانه‌ها در شهر تهران اطلاف منابع است گفت: ما باید طوری اقدام کنیم که فضایی مثل شهرک اکباتان داشته باشیم به طوری که این شهرک دارای امکانات مختلف برای شهروندان است.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز با انتقاد از گزارش ارائه شده از سوی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: ما انتظار داشتیم آقای حجت پس از 3 ماه یک پاورپوینت از برنامه‌های خود در صحن شورا ارائه کند.

وی تصریح کرد: مجموعه مباحثی که توسط آقای حجت ارائه شد مسائل خوب و دغدغه جدی اعضای شورای شهر تهران بود اما آن انتظاری که از آقای حجت داشتیم این بود که چه ماموریت‌ها و چه رویکردهایی را برای ارائه برنامه‌ها در این معاونت دارند.

سالاری با اشاره به بلندمرتبه‌سازی، برج‌باغات در شهر تهران گفت: باید به سمت پژوهش کردن حوزه معماری که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اعضای شورای شهر تهران است برویم و این سوال مطرح می‌شود که معاونت مربوطه چه برنامه‌ای را در این زمینه دارد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به بخشنامه‌های صادر شده از سوی شهرداری تهران در حوزه شهرسازی بیان کرد: این بخشنامه‌ها قابل قبول و قابل دفاع بود ولی با یک بخشنامه نمی‌توان شهر را اداره کرد.

احمد مسجدجامعی دیگر عضو شورای شهر تهران با اشاره به تشکیل کمیسیون شهرسازی و معماری در شورای شهر تهران گفت: در دوره چهارم علی‌رغم مقاومت‌ها این کمیسیون شکل گرفت و نتایج خوبی را در بر داشت. متاسفانه در سال‌های گذشته تشکیل این کمیسیون در حوزه‌ مدیریت شهری مورد غفلت قرار گرفته بود و به این موضوع بی‌مهری شده بود.

مسجدجامعی تصریح کرد: متاسفانه در بحث شهرسازی منطقه بندی رعایت نشده است و باید نظام منطقه‌بندی در تهران تعریف شود که این موضوعی است که انتظار شهروندان از شورا و شهرداری است.

شهربانو امانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیزادامه داد: یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار بگیرد برون سپاری فعالیت‌های شهرداری در حوزه شهرسازی و مهم‌ترین آنها فعالیت‌های خدمات دفاتر خدمات الکترونیک بوده که انتظار می‌رفت گزارشی از این فعالیت‌ها در اختیار اعضا قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید از آب شرب در ساخت و ساز استفاده شود گفت: در حوزه ایمن‌سازی ساختمان‌ها نیز کیفیت مصالح و نحوه ساخت و سازها از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

امانی خطاب به معاون شهردار تهران گفت: در بخش گودهای ایمنی برنامه‌تان چیست؟ ضمن اینکه شورا این آمادگی را دارد که با همکاری مجلس شورای عالی شهرسازی مستقلی را در شهر تهران داشته باشیم.

وی همچنین از نمایندگان شهر تهران خواست توجه ویژه‌ای را به مسائل شهری داشته باشند.

مرتضی الویری دیگر عضو شورای شهر تهران نیز ضمن انتقاد به گزارش ارائه شده از سوی مهدی حجت بیان داشت ما انتظار داشتیم بعد از 2-3 ماه که از بخشنامه‌های شهرداری می‌گذرد آقای حجت اعلام کنند چه اقدام اجرایی و عملیاتی را در خصوص این بخشنامه‌ها داشته‌اند.

وی گفت: در همین زمینه باید نیز ساخت و سازها در گسل‌های مشخص شده ممنوع شود.

الویری با اشاره به بازنگری طرح جامع و طرح تفصیلی گفت: این کار باید در دو مقطع انجام می‌شد و باید اعلام شود چه زمانی کلید این کار خواهد خورد.

محمدجواد حق‌شناس دیگر عضو شورای شهر تهران نیز گفت: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران یکی از حوزه‌هایی است که برای اداره شهر کمک می‌کند وهویت یکپارچه‌ای را برای ما در تهران به ارمغان می‌آورد و در این زمینه باید توجه ویژه‌ای شود.

وی گفت: یکی از مشکلات این معاونت بودجه‌ای است که در سال‌های 94 تا 96 به آن تخصیص داده شده است و در واقع 2.7 درصد بودجه شهرداری به این معاونت اختصاص یافته است.

حق‌شناس گفت: باید مشخص شود که این معاونت طی 4 سال آینده چه برنامه‌ای برای تحقق طرح تفصیلی دارد.

وی همچنین به گسترش بی‌رویه حریم شهر تهران اشاره کرد و گفت: بافت فرسوده از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و قطعا نوسازی بافت فرسوده برای شهر موثر خواهد بود.

حسن رسولی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با انتقاد از گزارش ارائه شده از سوی حجت مطرح کرد: در این 3 ماه به نظر می‌رسد که آقای حجت بخشی‌نگر بودند و انتظار می‌رفت که گزارش بهتری از سوی ایشان در صحن شورا ارائه شود.

وی تصریح کرد: توقف در ساخت و ساز در 3 ماه گذشته و بلاتکلیفی مردم از مواردی است که شهروندان به آن اشاره کردند و امیدواریم در این زمینه مسئولان شهرداری پاسخ لازم را ارائه کنند.

مجید فراهانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز ضمن اشاره به دغدغه شورای شهر پنجم در خصوص توقف شهرفروشی و احیای درآمدهای پایدار به جای تمرکز بر درآمدهای ناپایدار گفت: امروزه 70 درصد از درآمدهای شهرداری مبتنی بر درآمدهای ناپایدار است که از طریق تراکم‌فروشی و صدور پروانه بوده است.

وی اظهار امیدوری کرد:‌در آینده‌ای نزدیک و با ارائه برنامه‌های شهرداری، شهرداری به سمت درآمدهای پایدار و دریافت عوارض شهری از شهروندان برود.

وی به دیدارهای صورت گرفته در 3 ماه گذشته با شهروندان 8 منطقه اشاره کرد و گفت: تقریبا حجم زیادی از مراجعین در این 8 دیدار، انتقاداتی را نسبت به تغییر رویکرد در شهرداری داشتند که از آن جمله می‌توان توقف60+2 و همچنین طبقات اضافی اشاره کرد به طوری که برخی از همین پرونده‌ها به قوه قضاییه ارجاع داده شده است.

افشین حبیب‌زاده دیگر عو شورای شهر تهران ضمن انتقاد به گزارش ارائه شده از سوی معاون شهردار تهران بیان کرد: از ابتدای سال 94 توسط شهردار تهران اعلام شد که ساخت و ساز نیاز به مجوز ذیصلاح ندارند و این موضع اثرات بسیاری را در شهر گذاشت.

حبیب‌زاده اضافه کرد:این روند با تغییر نگرش مدیریت شهری باید مود اصلاح قرار بگیرد و انتظار می‌رود معاونت مربوطه در این زمینه اقدام لازم را انجام دهد.

علی اعطا دیگر عضو شورا نیز اضافه کرد: در مجموعه شهرداری 3 معاونت از جمله معاونت عمرانی، خدمات شهری و معاونت فرهنگی کار موازی‌کای را با معاونت شهرداری به صورت همزمان انام می‌دهند.

وی گفت: طرح‌های که در معاونت شهرسازی انجام می‌شود بخشی از آنها مسکوت مانده و به کتابخانه‌ها ارسال می‌شود.

زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران یکی دیگر از منتقدین گزارش ارائه شده از سوی حجت، توضیح داد، انتظار می‌رفت که معاون شهردار گزارشی را از برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت خود ارائه کند.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود حجت برنامه‌های خود را در حوزه توسعه فضای سبز، شاخص‌های لازم برای کمیته‌های نما، ایمنی ساختمان‌ها و … ارائه کند.

به گزارش تسنیم، پس از انتقادات اعضای شورای شهر تهران به گزارش مهدی حجت معاون شهردار تهران قرار شد وی هفته آینده مجدد در صحن شورا حاضر و پاسخگوی سوالات مطرح شده از سوی اعضا باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید