تعلیق تحریم های آمریکا در آستانه انتخابات/ عملکرد قابل قبول روحانی/ اعجاز شبکه های اجتماعی

    کد خبر :16623

هر چه به زمان برگزاری انتخابات ایران در روز جمعه 29 اردیبهشت نزدیک تر می شویم، رسانه های خارجی تحلیل ها و گزارش های بیشتری از انتخابات ایران ارائه می کنند.

به گزارش بازتاب از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، انتخابات ریاست جمهوری ایران جمعه این هفته در حالی برگزار می شود که علاوه بر ایرانیان، جهان نیز در انتظار نتیجه آن است.

الجزیره: عملکرد قابل قبول روحانی

شبکه الجزیره گزارش داد رای دهندگان ایرانی این هفته رئیس جمهور جدید خود را انتخاب می کنند. پس از رهبر، رئیس جمهور دومین مقام در کشور است.

انتخابات 19 مه (29 اردیبهشت) نخستین دور انتخابات خواهد بود و اگر هیچ یک از کاندیداها نتوانند 50 درصد + 1 رای را به دست آورند، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد. در هر صورت نتیجه انتخابات ایران تا پیش از آغاز ماه مبارک رمضان در 26 مه (6 خرداد) مشخص خواهد شد.

«حسن روحانی» رئیس جمهور فعلی برای بار دوم کاندید شده است. او از زمان آغاز به کار در سال 2013، نرخ تورم را از 40 درصد تا 33.5 درصد کاهش داده است. رشد اقتصادی نیز تا 12.5 درصد افزایش یافته ولی او در متقاعد کردن مردمی که هنوز هم با مشکلات اقتصادی مواجه هستند، با سختی هایی مواجه است.

دولت روحانی در مذاکرات هسته ای سال 2015 موفق شد ولی بسیاری از ایرانیان هنوز موفقیت ناشی از برجام را ندیده اند.

یک کارشناس مسائل ایران معتقد است حسن روحانی با وجود محدودیت هایی که داشت اما عملکرد قابل قبولی از خود در زمینه هایی که مد نظر داشت به نمایش گذاشت.

لس‌ آنجلس تایمز: آنچه آمریکایی ‌ها باید درباره انتخابات ایران بدانند

روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز در گزارشی نوشت: هم‌ زمان که ایرانیان خود را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه آماده می ‌کنند، تب ‌و تاب سیاسی در این کشور به اوج خود رسیده است.

حسن روحانی رئیس‌ جمهور ایران که برای پیروزی دوباره در این رقابت ‌ها شرکت کرده، با یک نبرد سخت برای دومین دور ریاست جمهوری خود رو به رو است. نتایج آخرین نظرسنجی در مراکز افکارسنجی دانشجویان ایران نشان می ‌دهد که رای روحانی 41.6 درصد است و دو رقیب اصولگرای وی، در حال نزدیک شدن به او هستند.

از این رو، روحانی در یک هفته اخیر لحن خود را در سخنرانی‌ های انتخاباتی ‌اش تغییر داده و به شدت از رقبای خود انتقاد کرده است. برخی از کارشناسان می‌ گویند که این تغییر لحن یادآور راهبرد رقابتی روحانی در انتخابات سال 2013 است.

آیا انتخابات ریاست جمهوری در ایران اهمیتی دارد؟

بله. اگر چه فرآیند انتخابات در ایران با آنچه کشورهای غرب توصیف می ‌کنند متفاوت است و یک شورا متشکل از چهره‌ های مذهبی کاندیداها را تایید صلاحیت می‌ کنند، رئیس‌ جمهوری در ایران نقشی مهم در تعیین سیاست داخلی و خارجی‌ این کشور دارد که اغلب انعکاس فراز و نشیب جامعه است. روسای ‌جمهور همچنین اعضای کلیدی و اصلی کابینه و فرمانداری و استاندارها را مشخص می‌ کنند.

«رضا اکبری» یکی از مدیر برنامه های موسسه «گزارش ‌دهی جنگ و صلح» در شهر «واشنگتن» می‌ گوید: «غرب اغلب انتخابات ایران را به شکل سیاه و سفید می ‌بیند اما نظام سیاسی در این کشور تک قطبی نیست و انتخابات کاملا رقابتی است.»

رئیس ‌جمهور در ایران از نفوذ قابل توجهی برخوردار است. به عنوان مثال، در جریان مذاکرات هسته ‌ای ایران در سال 2015، تهران پذیرفت در ازای محدودیت برنامه هسته ‌ای خود از لغو برخی تحریم‌ های بین‌ المللی برخوردار شود.

دستیابی به چنین توافقی در دوره ریاست جمهوری «محمود احمدی نژاد» رئیس ‌جمهور پیشین ایران بعید می نمود.

تمرکز روحانی بر دیپلماسی و تمایل وی برای بازکردن ایران به روی جامعه بین ‌الملل، در مقایسه با رویکرد متفاوت احمدی نژاد، نشان‌ دهنده نتایج متفاوت حاصل از روی کارآمدن افراد مختلف به عنوان رئیس‌ جمهور و چگونگی تاثیر برنامه های کاری متفاوت است.

روسای جمهور همچنین نفوذ گسترده ‌ای در اقتصاد ایران دارند. در دوران احمدی ‌نژاد نرخ تورم در ایران حدود 40 درصد بود اما این آمار در سال گذشته 7.5 درصد اعلام شده است. هرچند نرخ بیکاری در این کشور کماکان بالاست که یکی از انتقادات اصلی به دولت روحانی به شمار می ‌آید.

انتخابات ایران چگونه برگزار می شود؟

این دوازدهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری جمهوری اسلامی ایران است. سن قانونی رای‌ دهندگان 18 سال به بالاست و حدود 50 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

رئیس جمهور می تواند در دور دوره دو ساله  متوالی در این سمت خدمت کند.

سرعت کم رشد اقتصادی ایران، انتقاداتی را از روحانی به دنبال داشته است.

اگر یک کاندیدا بتواند بیش از 50 درصد آرا، را به خود اختصاص دهد، پیروز انتخابات است. در غیر این صورت این رقابت‌ ها به دور دوم کشیده می ‌شود و دو کاندیدا که بالاترین آراء را دارند یک هفته بعد دوباره به رقابت می ‌پردازند.

کاندیداهای پیشتاز چه کسانی هستند؟

حسن روحانی 68 ساله، «ابراهیم رئیسی» 56 ساله و «محمدباقر قالیباف» 55 ساله کاندیداهای پیشتاز در این انتخابات هستند.

چه مسائلی برای ایرانی حائز اهمیت است؟

اقتصاد ایران نقشی بسیار مهم در انتخابات ریاست جمهوری دارد. بیکاری و فقر هنوز یک معضل در شهرهای بزرگ و حاشیه ای ایران محسوب می ‌شود. کارشناسان اقتصادی و سیاسی می‌ گویند که ایرانی ‌ها از نتایج اقتصادی توافق هسته ‌ای ناامید شده ‌اند.

رقبای روحانی در مناظرات تلویزیونی وی را به دلیل رشد کند اقتصاد هدف انتقاد قرار می ‌دهند.

قالیباف و رئیسی وعده داده ‌اند که وضعیت اقتصاد را بهبود خواهند بخشید.

آیا این انتخابات بر روابط ایران ـ آمریکا تاثیر دارد؟

هر شش کاندیدای انتخاباتی گفته‌ اند که توافق هسته ‌ای را حفظ خواهند کرد اما کارشناسان درباره چگونگی تعامل یک نامزد اصولگرا با رئیس‌ جمهور جدید آمریکا ابراز نگرانی می‌ کنند.

ترامپ به کرات به لفاظی علیه ایران پرداخته و در واکنش به آزمایش موشکی اخیر در این کشور، تحریم‌ هایی را وضع کرده و ایران را در «حالت هشدار» قرار داده است.

اکبری گفت کانال‌ های ارتباطی میان تهران و واشنگتن در دوران ریاست جمهوری اوباما بهبود یافته است. او گفت که این کانال در دوران ترامپ پیشرفتی نداشته و مشخص نیست که اگر یک اصولگرا روی کار بیاید، شرایط چه تغییری خواهد داشت.

وی گفت: «لحن ترامپ در قبال ایران بسیار تند است و ادامه این روند در صورت روی کار آمدن فردی غیر از روحانی، می‌ تواند به یک تقابل سهوی منجر شود.»

المانیتور: تمدید تعلیق تحریم های آمریکا در آستانه انتخابات

المانیتور نوشت: دولت آمریکا تمدید تعلیق تحریم های هسته ای ایران را در آستانه انتخابات اعلام خواهد کرد.

دولت آمریکا درحال بازبینی توافق هسته ای با ایران است و تعلیق تحریم های هسته ای ایران روز 17 مه (27 اردیبهشت) درست یک روز پیش از سفر دونالد ترامپ به عربستان، سرزمین های اشغالی، ایتالیا و بروکسل اعلام خواهد شد.

تعلیق بخشی از تحریم های هسته ای آمریکا علیه ایران تا 180 روز پس از تصویب به قوت خود باقی خواهد بود. اما تعلیق بخش دیگری از تحریم ها که تا 120 روز توسط دولت اوباما تصویب شده بود، این هفته منقضی می شود و دولت جدید باید در خصوص آن تصمیم گیری کند.

یک مقام آمریکایی گفت: ما در حال بازبینی برجام هستیم اما در عین حال به تعهداتمان پایبند خواهیم ماند.

دولت ترامپ اعلام کرده است تا زمانی که بازبینی برجام به پایان نرسیده است به این توافق پایبند خواهد ماند.

این درحالی است که مقام های آمریکایی، هنوز زمان دقیقی برای پایان بازبینی برجام مشخص نکرده اند.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در 18 آوریل (29 فروردین) در نامه ای به کنگره این کشور تایید کرد که ایران به مفاد توافق هسته ای پایبند بوده است.

خبرگزاری فرانسه: محافظه کاران هم به شبکه های اجتماعی پیوستند

کاندیداهای محافظه کار پس از سلسله شکست های جدی، در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی فعال شده اند که به طور سنتی در اختیار رقبای اصلاح طلب آنها بوده است.

قالیباف اسنادی را در تلگرام و توییتر برای حمله به رقبای خود منتشر کرد. رئیسی نیز جلسات پرسش و پاسخ زنده ای در اینستاگرام داشت.

استفاده محافظه کاران از شبکه های اجتماعی چرخشی چشمگیر در ایران محسوب می شود و به این معناست که آنها نیز به اعجاز این رسانه ها پی برده اند.

گلف نیوز: چرا انتخابات ایران برای جهان اهمیت دارد؟

پایگاه خبری گلف نیوز امارات در گزارشی نوشت: با انتخاب ترامپ نیز خطرات بیشتری توافق هسته ای ایران با غرب را تهدید می کند. در حالی که دولت جدید آمریکا به تازگی تایید کرده است که ایران به این توافق پایبند بوده است، پس از آزمایش موشکی تهران، تحریم های جدیدی را علیه این کشور اعمال کرده و بازنگری توافق هسته ای را آغاز کرده است.

در حالی که واشنگتن نمی تواند در نهایت به طور یک جانبه این توافق را لغو کند، می تواند با فشار بر کشورهای غربی برای نداشتن تجارت با ایران و روشن نکردن موضع خود در مورد لغو تحریم ها، در روند اجرای برجام اختلال ایجاد کند. که این کار نیز توسط برخی از دیگر طرفین برجام از جمله فرانسه با مخالفت مواجه خواهد شد.

افزایش خصومت تیم ترامپ با ایران، می تواند دستورکار روحانی برای تعامل جهانی بیشتر و روابط نزدیک تر با غرب و همکاری بیشتر با کشورهای کلیدی خاورمیانه از جمله احتمالا عربستان سعودی را پیچیده تر کند. او در اینجا امیدوار است که سیاست های آشتی جویانه تر، سرمایه گذاری خارجی، ارتباطات تجاری و روابط دیپلماتیک را بهبود بخشد.

به طور کلی، انتخابات روز جمعه نه فقط می تواند دستور کار ایران برای چهار سال آینده را تعیین کند، بلکه در ده سال آینده و فراتر از آن نیز تاثیرگذار است. در حالی که پیروزی روحانی توسط بسیاری در سطح بین المللی پیش بینی شده است، هنوز هیچ چیز مشخص نیست و پیروزی محافظه کاران به طور چشمگیری سیاست داخلی این کشور، اقتصاد و روابط بین المللی را تغییر خواهد داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید