بودجه شهرداری سه هزار ميليارد تومان كسری دارد

    کد خبر :165867

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهرداري تهران كه هم به خاطر انتصاب‌ها و هم به سبب غيبت‌هايش در صحن شورا با انتقادهاي زيادي روبه‌رو شده بود، ديروز درجمع خبرنگاران رسانه‌ها حاضر شد تا به سوالات آنها پاسخ دهد؛ سوالاتي از فساد تا سرنوشت نيروهاي مازاد و شفاف‌سازي در قراردادهاي شهرداري.

حجت‌الله ميرزايي در اين نشست در مورد وعده شهردارتهران درخصوص ثبت قراردادهاي بالاي يك ميليارد توماني شهرداري در سايتي مخصوص گفت: همان‌طور كه مي‌دانيد، متاسفانه فساد در شهرداري در سال‌هاي گذشته دامنه گسترده‌اي پيدا كرده بود. البته ممكن است در تمام دستگاه‌ها فساد وجود داشته باشد ولي شهرداري‌ها يكي از گلوگاه‌هاي افزايش فساد هستند و شهرداري تهران در اين موضوع پيشتاز است. براي همين شهردار تهران از همان ابتداي كار تاكيد ويژه‌اي روي از بين بردن ريشه‌هاي فساد و شفاف‌سازي داشتند كه سامانه يادشده دستاورد همين نگاه است.

وي با بيان اينكه سامانه‌اي با نام «شفاف» هم اينك راه‌اندازي شده و برخي سازمان‌ها و شركت‌ها نيز قراردادهاي بالاي يك ميليارد توماني خود را روي اين سايت بارگذاري كرده‌اند، در پاسخ خبرنگاري كه مدعي بود برخي سازمان‌ها، قراردادهاي خود را فازبندي مي‌كنند تا به مرز يك ميليارد نرسد و لازم به افشاي آن در اين سامانه نباشد، گفت: اينگونه نيست كه نظارتي روي قراردادها نباشد. هم سازمان بازرسي شهرداري و هم سازمان بازرسي روي قراردادهاي منعقد شده نظارت دارند و چنانچه به چنين مواردي بربخورند با آن برخورد خواهند كرد.

كسري بودجه ٣ هزار ميلياردي

به گفته وي برنامه سوم توسعه شهرداري تا پايان آذرماه به اتمام رسيده و تقديم شورا خواهد شد. وي همچنين با اعلام خبر تدوين «بودجه» سال ٩٧ شهرداري تهران به كسري بودجه در سال ٩٦ اشاره كرد و گفت: بودجه ٩٦ با كسري قابل‌توجهي مواجه است، چرا كه براساس مصوبه برنامه ششم، سهم كلانشهرها از درآمد ماليات بر ارزش افزوده كاهش پيدا كرده كه با اين شرايط درآمد شهرداري تهران نيزحدود ٢هزار ميليارد تومان كاهش پيدا مي‌كند. ضمن آنكه با توجه به ركود مسكن، فروش تراكم به صورت قابل‌ملاحظه‌اي كاهش پيدا كرده و شهرداري تهران در اين زمينه هم با كاهش هزارميليارد توماني، تامين منابع مواجه شده است. به بياني فكر مي‌كنم امسال با كسري بودجه ٢ تا ٣ هزار ميليارد توماني روبه‌رو خواهيم بود.

معاون برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراي شهرداري تهران ادامه داد: با توجه به بودجه ٩٦ مجبور شديم بودجه ٩٧ را با چشم‌انداز يك بودجه انقباضي ببنديم و به احتمال زياد بودجه ٩٧ بدون افزايش، تنظيم و به صحن شوراي شهر ارايه مي‌شود. در واقع پروژه‌هاي فاقد اولويت و بخشي از بودجه غيرماموريتي از اولويت خارج مي‌شوند. معاون شهردار تهران با بيان اينكه يكي از منابع اصلي درآمد شهرداري حاصل از عوارض است، تصريح كرد: شهروندان با توانايي مالي و استفاده از خدمات شهري آن را تامين مي‌كنند، البته بخشي از آن توسط دولت‌ها و مشاركت‌هاي مالي خصوصي تامين مي‌شود. در گذشته ٨٠درصد بودجه شهرداري تهران متكي به ساخت‌وسازها بود، اما امروز اين موضوع نه امكان‌پذير است و نه مطلوب، زيرا اين اقتصاد فسادآور است.

تغييرات ١٠٠ روزه شهرداري

معاون شهردار تهران همچنين درخصوص ارايه گزارش ١٠٠ روزه درباره اقدامات انجام شده توسط شهردار تهران، گفت: شوراي شهر پنجم در ابتداي فعاليت خود، شهردار را موظف كرد تا گزارشي از وضعيت شهرداري در شروع كار و سپس پس از ١٠٠ روز ارايه دهد تا ميزان تغييرات صورت گرفته مشخص شود. بر همين اساس پنجم دي‌ماه بايد گزارشي درباره تغيير و تحول‌هاي صورت گرفته ارايه شود. معاون برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراي شهرداري تهران با بيان اينكه اصلاح ساختار سازماني در شهرداري بسيار ضروري است، اضافه كرد: واقعيت اين است كه هم‌اينك ساختار با ماموريت‌هاي شهرداري تناسب ندارد. به همين منظور، ساختار سازماني شهرداري نيازمند بازنگري جدي در تعداد سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه است.

در واقع بايد در اين زمينه چابك‌سازي صورت گيرد و بر ماموريت‌هاي اصلي و اثربخش توجه ويژه‌اي انجام شود. حتي ممكن است تعدادي از شركت‌ها در هم ادغام شوند. وي در همين خصوص و در مورد نيروهاي مازاد شهرداري نيز گفت: منظور ما تعديل نيروها نيست بلكه مي‌توانيم رده‌هاي سازماني پرسنل را بازنگري كنيم. به عنوان مثال، در برخي از ادارات، فعاليت و تشكيلات موازي مشغول به كار هستند كه ماموريت آنها مشخص نيست. بسياري از آنها لازم نيست به صورت ستادي فعاليت كنند، اما اين كار را انجام مي‌دهند. مثلا حوزه مربوط به خدمات بانوان يكي از اين موازي‌كاري‌هاست.

از آنجايي كه در دوره قبل مسوول امور بانوان يكي از نزديكان شهردار گذشته تهران بود، به طور طبيعي تمامي نهادهاي مرتبط از وي تبعيت مي‌كردند و همين باعث كاهش راندمان اثربخشي اين نهادها و خدمات ارايه شده بود. اما در كل؛ شهرداري تهران مشاوري در امور بانوان و يك اداره كل دارد كه اين موضوع بايد يكسان‌سازي شود، زيرا ارزيابي مثبتي از اين تشكيلات وسيع وجود ندارد. اما سهم درآمد پايدار در بودجه سال آينده شهرداري چقدر خواهد بود ؟ سوالي كه ميرزايي در پاسخ به آن گفت: اگر درست به خاطر داشته باشم سهم درآمدهاي پايداري كه شوراي شهر براي ما تعيين كرده ٤٠ درصد است.

يعني بايد ٤٠ درصد بودجه سال آينده از طريق درآمدهاي پايدار و به شيوه‌هايي چون دريافت عوارض از اقشار برخوردار و ثروتمندان و نظاير آن تامين شود. اما در عمل فكر نمي‌كنم اين امر شدني باشد!

همين اظهارات باعث شد تا انتقادهايي از سوي خبرنگاران مطرح شود. ميرزايي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني‌بر اينكه شما مي‌خواهيد تمام هزينه‌هاي شهر را از مردم بگيريد و اين به معناي گران شدن هزينه زندگي در شهر تهران است، گفت: ما هرگز قائل به گران شدن شهر تهران نيستيم. روش‌ها و ابزارهايي كه اعلام مي‌شود را ما ناشي از اقتصاد ليبرال مي‌دانيم و آن را قبول نداريم، بلكه سازوكارهاي نهادي بايد اصلاح شوند. البته سهم مالي مردم هم بايد عادلانه باشد. هم‌اكنون اين سهمي كه از سوي مردم پرداخت مي‌شود عادلانه نيست. در گذشته ٢٢٠ هزار نفر بخش عمده‌اي از منابع مالي شهرداري تهران را در قبال دريافت پروانه ساخت تامين مي‌كردند، اما امروز اين موضوع امكان‌پذير نيست و بايد سهم مالي تمامي شهروندان مشخص شود.

منبع:روزنامه اعتماد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید