درخواست کمیته امداد از وزارت اقتصاد

    کد خبر :165701

عبدالملکی گفت: از وزارت اقتصاد درخواست داریم تا سهام مددجویان کمیته امداد را که در شرکت‌های مختلف پخش شده است را به صندوق کمیته امداد واگذار کند تا بتوانیم از این سهام به عنوان ضمانت استفاده کنیم.

به گزارش افکارنیوز، حجت الله عبدالملکی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) در نشست خبری که امروز(دوشنبه) برگزارش شد، اظهار کرد: کمیته امداد جزء اولین نهادهای اقتصادی انقلاب اسلامی است و اندکی پس از تاسیس این نهاد، امام خمینی(ره) مسئولان کمیته را به ایجاد اشتغال برای محرومان تشویق کرد.

وی افزود: انقلاب اسلامی به وقوع پیوست تا استضعاف در ابعاد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه از بین برود و در این راستا انقلاب به طور نسبی موفق به کاهش میزان ضعف در جامعه شده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: کمیته امداد به عنوان متولی مستضعفان جامعه مدافع حقوق آن‌ها و همگام با حمایت های مستقیم است.

عبدالملکی با تاکید بر توصیه مستقیم حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر توانمندسازی و رفع استضعاف در جامعه گفت: از ابتدای تاسیس معاونت اشتغال کمیته امداد از سال ۷۴ تا سال ۹۵، یک و نیم میلیون طرح اشتغال آفرینی صورت گرفته و هر کدام از این طرح ها مساوی با یک شغل است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) افزود: در این جریان حدود ۷۰۰ هزار خانوار خودکفا شدند و از پوشش کمیته امداد خارج شدند.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده در سال 95، حدود 900 هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد با استعداد در زمینه کاری هستند، گفت: در برنامه کمیته امداد ذکر شده که در طول ۵ سال باید به طور متوسط سالانه ۱۴۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شود.

عبدالملکی افزود: در ۸ ماه اول سال ۹۶، بیش از ۷۵ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است و این مقدار رشد ۹۵ درصدی را نسبت به ۸ ماه اول سال ۹۵ نشان می‌دهد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) از تقویت حوزه های دانش بنیان خبر داد و گفت: تا به حال عمده مشاغل کشاورزی، قالیبافی، دامداری و غیره بود اما طبق طرح ۶ برنامه اشتغال با توجه به ۷۲ هزار نفر دانشجوی تحت پوشش کمیته امداد که ۵۰۰۰ نفر از آن ها نخبه هستند؛ ظرفیت اشتغال دانش بنیان در امداد وجود دارد و با برنامه ریزی و مدیریت صحیح محقق می‌شود.

عبدالملکی خاطر نشان کرد: اشتغال دانش بنیان دو مزیت عمده دارد؛ هم دارای درآمد بالاتر و اشتغال پایدارتر است و هم در راستای بند ۲ سیاست اقتصاد مقاوتی است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) در ارتباط با نقطه قوت کمیته امداد نسبت به سایر دستگاه ها گفت: فعالیت های اشتغالزایی کمیته امداد به صورت زنجیره ای و خوشه های کاری است، در واقع زنجیره ایجاد شغل پایدار را به صورت کامل‌ پیگیری می کند، این در حالی است که سایر نهادها در بیشتر مواقع فقط تا مرحله دادن تسهیلات اقدام می کنند.

وی با اشاره به مراحل پایدارسازی مشاغل گفت: در مرحله اول ظرفیت منطقه سنجیده می شود و سپس استعداد نسبی افراد مورد بررسی قرار می گیرد، در مراحل بعدی مشاوران متخصص افراد را مشاوره شغلی می دهند و به این افراد آموزش های اولیه ارائه می شود که سالانه بیش از ۳۰ میلیارد تومان هزینه آموزش این افراد می شود، سپس افراد آموزش دیده توانمندسازی می شوند و 890 ناظر در سراسر کشور بر فعالیت این افراد نظارت دقیق دارند.

وی در خصوص فعالیت ناظران گفت: برای پایدارسازی این مشاغل، ناظران به محض اینکه احساس کنند احتمال راکد شدن طرحی وجود دارد به مسئولان مربوطه اطلاع داده و آن ها اقدام به توانمندسازی طرح می کنند.

عبدالملکی در پاسخ به این سوال که از نظر کمیته امداد هر خانواده چه زمانی خودکفا شناخته می‌شود؟ گفت: طبق ضوابط ابلاغی، هر زمانی که خانواده‌ای به درآمد حداقل قانون کار برسد و درآمد آن به مدت یک سال استمرار داشته باشد، خودکفا شناخته می‌شود. هرچند که تا سال گذشته این مقدار نصف حقوق کار بود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) در رابطه با میانگین سنی مددجویان کمیته امداد گفت: مددجویان بین 15 تا 65 سال هستند.

وی افزود: بیش از 60 درصد مخاطبان زنان هستند که به عنوان سرپرست خانواده شناخته می‌شوند، البته کمیته امداد تلاش می‌کند تا برای ازدواج مجدد این افراد از آن‌ها حمایت کند.

عبدالملکی در خصوص بحث زلزله کرمانشاه گفت: بخش زیادی از مددجویان خسارت دیدند و همچنین 2250 طرح اقتصادی مربوط به دامداری دچار خسارت شد و بیش از 5200 راس دام بخشی به جهت ریختن آوار و بخشی به دلیل نبود علوفه تلف شدند.

وی افزود: زلزله ممکن است در همه جای کشور اتفاق بیافتد ،باید در کنار امدادرسانی به انسان‌ها، امداد دام‌ها نیز مورد توجه باشد.

وی افزود: تقاضای مساعدت دولت را داریم تا در ستاد مدیریت بحران کشور تسهیلات بانکی برای مددجویان از 2 به 3 سال افزایش پیدا کند و بیش از 15 میلیارد خسارت وارد شده به مددجویان به صورت بلاعوض جبران شود.

معاون خودکفایی و اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: در این راستا با مساعدت دولت می‌توان وام‌های مددجویان را به طور کامل بخشید تا این افراد تسهیلات جدید را با خیال راحت پرداخت کنند.

عبدالملکی ضمن تشکر از بانک ها به دلیل افزایش سقف تسهیلات به ازای هر یک ضامن از 15 به 20 میلیون تومان، گفت: دریافت تسهیلات بانکی برای مددجویان با همان یک ضامن هم مشکل است. تعداد زیادی طرح‌های متوقف شده داریم که به بانک معرفی نشدند،زیرا ضامنی ندارند و لذا نیازمند حمایت صندوقی از این افراد در جهت تامین ضامن هستیم.

وی افزود: از وزارت اقتصاد درخواست داریم تا سهام مددجویان کمیته امداد را که در شرکت‌های مختلف پخش شده است را به صندوق کمیته امداد واگذار کند تا بتوانیم از این سهام به عنوان ضمانت استفاده کنیم.

عبدالملکی با بیان اینکه باید حساب یارانه مددجویان از بانک‌های مختلف به صندوق کمیته امداد منتقل شود، گفت: حال این صندوق به صورت قرض الحسنه فعالیت دارد و با مجوز بانک مرکزی دارای تمامی خدمات بانکی است و مردم می‌توانند در این صندوق سپرده‌گذاری کنند.

وی گفت: سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ماهانه تقریبا 100 میلیارد تومان درآمد دارد. باید طبق قانون بخشی از این درآمدها را به خانواده‌ها و بخشی را به نهادهای خاص اختصاص دهد. کمیته امداد یکی از این نهادها است، اما سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها این مبلغ را به کمیته امداد نمی‌دهد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: مستمری این افراد به عنوان یارانه پرداخت می‌شود و این خلاف قانون است. اگر این منابع در اختیار کمیته امداد قرار بگیرد، ماهانه بیش از 230 میلیارد تومان افزایش بودجه در این صندوق را خواهیم داشت که می‌توان از این مبلغ به عنوان پشتوانه و ضمانت برای تسهیلات خانواده‌ها استفاده کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید