کارشناس مسائل جهان عرب در گفتگو با بازتاب:

کشته شدن علی عبدالله صالح شکستی دیگر برای عربستان و امارات در یمن است

    کد خبر :165606

علی عبدالله صالح، دیکتاتور سابق یمن که بعد از سقوط رژیمش با جنبش انصار الله هم پیمان شده بود و دو سه سالی علیه عربستان سعودی موضع گیری می کرد، حدود سه روز پیش به یک باره در اقدامی عجیب و شبه کودتا، با عربستان سعودی متحد شد و علیه انصار الله موضع گیری کرد و تلاش کرد با چند هزار نیرو به صنعا پایتخت یمن حمله کند تا قدرت را در دست گیرد.
اما او نه تنها به هدفش دست نیافت بلکه در کمتر از 48 ساعت از آغاز عملیاتش، عصر امروز در منطقه ای در جنوب یمن کشته شد.
در همین راستا صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار بازتاب، مسئول فجایع انسانی در یمن را بصورت مستقیم عربستان سعودی و امارات و بصورت غیرمستقیم هم آمریکا و کشورهای بزرگ دنیا و به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست و اظهار داشت: قطعا آنچه که دارد اتفاق می افتد، شکست دیگری را برای عربستان رقم خواهد زد اما با حالت روانی که فعلا شاهزاده محمد بن سلمان پیدا کرده متوجه آثار جدی فعلی و آینده این نوع شکست ها نیست.
وی با تاکید بر اینکه با اتفاقی که درباره لبنان افتاد عربستان باز هم شکست خورد، افزود: بدین ترتیب اکنون هم تلاش می کند با عجله اوضاع یمن را دچار اغتشاش و فتنه کند تا شاید بتواند مردم یمن را به تسلیم وادار کند.
زنگنه با اشاره به اقدامات و تلاش چند روز اخیر علی عبدالله صالح برای اختلاف افکنی که در نهایت هم به کشته شدن خودش منجر شد، خاطرنشان کرد: او به دنبال کسب امکانات و کمک های امارات و عربستان سعودی بوده اما آن زمانی که عبدالله صالح در پست ریاست جمهوری یمن بود و آن همه امکانات و قدرت اقتصادی، قدرت لجستیک و نیروهای زمینی و هوایی را در اختیار داشت، نتوانست حوثی ها را شکست دهد، چه برسد به زمانی که اکنون حوثی ها در صنعا و تعداد زیادی از استان ها مسلط هستند و با عقلانیت با همه گروه ها مشارکت کردند و در نهایت هم دیدیم چگونه کشته شد.
وی تاکید کرد: لذا بازگشت عقربه های زمان به آن وضعیتی که یک شخص حاکم مطلق و تعیین کننده همه مقدرات مردم یمن باشد امکانپذیر نخواهد بود و مردم به دنبال مشارکت و همکاری با همه و اظهار نظر و بیان عقاید خود هستند.
این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین با تاکید بر اینکه بازگشت آن دوران قطعا تحقق پیدا نخواهد کرد بیان داشت: کشته شدن علی عبدالله صالح، شکست دیگری برای محمد بن سلمان و شاید محمد بن زاید هم هست.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام عربستان می تواند در راستای انتقام گیری برای ضایع شدنش جهت استعفای سعد حریری باشد، گفت: عربستان در حال حاضر 5 محور را دنبال می کند و در هر کدام از این محورها هم که شکست بخورد تلاش می کند از محور دیگری استفاده کند.
زنگنه تاکید کرد: محور یمن محور بسیار حساس، جدی و اساسی برای عربستان است که دارد اقتصاد عربستان را به منجلاب می کشاند و اعتبار این کشور و حتی بافت سیاسی عربستان را هم دچار مشکل می سازد لذا به نظر می رسد عجله محمد بن سلمان است که او را در این دست اندازهای مکرر می اندازد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید