آیا آمریکا مانع سرمایه‌گذاری هند در چابهار می‌شود؟

    کد خبر :165350

دیروز بندر شهید بهشتی چابهار با حضور رئیس جمهور افتتاح شد. یک شبکه خبری به تأثیر آمریکا در سرمایه‌گذاری هند در چابهار پرداخت.

به گزارش فرارو، وبگاه شبکه خبری الجزیره طی گزارشی به افتتاح بندر چابهار پرداخت و نوشت: چند روز پیش از تصمیم‌گیری کنگره آمریکا درباره خروج یا ماندن در برجام، ایران یکی از پروژه‌های بزرگ پسابرجامی‌اش – بندر چابهار- را به راه انداخت و به سمت تعامل بیشتر با جامعه جهانی حرکت کرد.

الجزیره با اشاره به حضور حسن روحانی و مقامات ۱۷ کشور دیگر در مراسم افتتاح بندر شهید بهشتی، این بندر را یک “کریدور تجاری استراتژیک” دانست.

توسعه بندر چابهار پس از امضای برجام، سرعت گرفت. طی سفر گزارش‌گران در اوایل هفته گذشته، جرثقیل‌های سوئیسی مستقر در اولین اسکله عملیاتی، مشغول تخلیه کانتینرهای دارای علامت تجاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از یک کشتی هندی بودند. بار این کشتی گندم بود که به افغانستان ارسال خواهد شد. این محموله، سومین محموله گندم هندی بود. طبق یک قرارداد قرار است ۱.۱ تُن گندم از بنادر هند به افغانستان، که محصور در خشکی است، ارسال شود.

با تحقق دو سوم ظرفیت این بندر، چهار اسکله دیگر احداث خواهد شد تا ظرفیت این بندر را به ۸۲ – ۸۵ میلیون تُن برساند. تکمیل یک ترمینال چندمنظوره در حال ساخت دیگر و خط راه آهن ۶۱۰ کیلومتری شمال – جنوب به سمت افغانستان و آسیای مرکزی، این بندر را به یک دارایی استراتژیک برای هند در برابر رقبای ژئوپولیتیکی‌اش – چین و پاکستان – تبدیل خواهد کرد.

امیرحسین اسماعیلی، مدیر پروژه توسعه ترمینال بندر شهید بهشتی، به الجزیره گفته “برای هند، این یک مسیر استراتژیک است. برای آنها (هندی‌ها) حمل کالا‌ها به افغانستان از طریق پاکستان یا به دلیل نگرانی‌های امنیتی امکاپذیر نیست یا دارای هزینه‌های هنگفتی است.”

چندماه پس از اجرای برجام و رفع تحریم‌ها، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به ایران سفر کرد و درباره گشودن یک خط اعتباری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه این بندر توافق کرد. رفع تحریم‌ها ایران را قادر ساخت تا با هند، چین و اروپا درباره سرمایه‌گذاری و تامین تجهیزات مذاکره کند.
با این حال، رونق چابهار و همچنین سایر معاملات پسابرجامی، اکنون تحت الشعاع مخالفت آمریکا با توافق هسته‌ای است. علیرغم اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی، تاکید کرده که ایران کاملا به برجام پای‌بند بوده، دونالد ترامپ، از تایید پای‌بندی ایران به برجام خودداری کرد.

مقامات ایران به این حقیقت اشاره می‌کنند که سایر امضاکنندگان برجام – چین، روسیه، آلمان، بریتانیا و فرانسه – به آن پای‌بند هستند.

محمد راستاد، معاون وزیر حمل و نقل در امور بنادر و دریا، در پاسخ به این سوال که آیا ایران برای بازگشت تحریم‌های آمریکا آماده است، به الجزیره گفته “تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است. پس از برجام، ما مذاکرات موفقی با شرکای بین المللی داشتیم. ما معتقدیم که این سرمایه‌گذاری‌ها به توسعه بیشتر روابط بین المللی‌مان کمک خواهد کرد. امیدواریم که این (سرمایه‌گذاری) به ما کمک کند تا آینده بهتری برای فعالیت‌های بندری و دریایی‌مان رقم برنیم.”

پس از برجام میان شرکت‌های ایران و شرکت‌های هند، چین، روسیه، غرب اروپا و خود آمریکا معاملات تجاری و سرمایه‌گذاری میلیاردی امضا شد.

به جز آمریکا، همه طرف‌های دیگر برجام، از آن دفاع کرده و تاکید کردند که برجام مؤثر بوده است.

در اکتبر گذشته، وزارت خرانه آمریکا، چند شرکت بزرگ وابسته به سپاه مانند شرکت اپراتور بنادر تایدواتر خاورمیانه و شرکت صنعتی دریایی ایران را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد.

الجزیره نوشت: شرکت ساخت و ساز خاتم الانبیاء (ص)، جناح اقتصادی سپاه، بازیگر بزرگی در احداث بندر چابهار بوده است.

هند تاکنون اجازه شروع فعالیت‌هایش در چابهار را از آمریکا دریافت کرده است. در اکتبر گذشته، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، طی سفری به هند گفت که کشورش خواهان “مداخله در تجارت مشروع” هند یا اروپا با ایران نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید