بازتاب فضای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در رسانه‌های خارجی

    کد خبر :16471

تحولات مختلف در رابطه با انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و فضای انتخاباتی این کشور، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف جهان داشته است.

به گزارش بازتاب، روزنامه الیوم السابع با اشاره به این‌که فضای انتخاباتی ایران چند روز مانده به برگزاری رای‌گیری داغ‌تر شده است، گزارش داد که به دنبال مناظره جمعه گذشته برخی نامزدها اقدام به شکایت علیه رقبای خود کرده‌اند.

صفحه عربی بی‌بی‌سی نیز با درج عنوان «پنج نکته مهم در خصوص انتخابات ایران» تصریح کرد: این انتخابات از جهات خاصی همچون اهمیت بین‌المللی آن، رقابت‌های سیاسی داخل ایران، آزاد بودن و شفاف بودن این انتخابات، عدم تایید صلاحیت بانوان برای نامزد شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و توجه رأی‌دهندگان به حل مشکلات روزمره زندگی خود توسط رئیس‌جمهور منتخب بسیار مهم است.

القدس العربی با نام بردن از حسن روحانی به عنوان بخت نخست برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی نوشت: عملکرد روحانی در سومین و آخرین دور مناظرات بین نامزدهای ریاست‌جمهوری بهتر از دیگر نامزدها بود وضمن دفاع از عملکرد دولت فعلی به انتقاد نامزدهای جریان مخالف پاسخ‌های قاطع داد و همین مناظره شانس وی برای پیروزی مجددش در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی را افزایش داده است.

روزنامه لوس‌آنجلس تایمز نیز نوشت پنج نکته‌ مهمی که باید آمریکایی‌ها در خصوص انتخابات آتی ایران بدانند شامل این امور است که؛

آیا هنوز انتخابات ریاست‌جمهوری ایران اهمیت دارد؟ سیستم برگزاری انتخابات در ایران چگونه است؟ چه کسانی برنامه‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری را سازمان‌دهی می‌کنند؟ چه مسائلی برای ایرانیان اهمیت دارد؟ و انتخابات ریاست‌جمهوری چه تاثیری بر روابط ایران و آمریکا خواهد گذاشت؟

شبکه خبری فرانس ۲۴ نیز با اشاره به دور پایانی مناظرات انتخاباتی ریاست‌جمهوری بین نامزدهای این دوره از انتخابات تصریح کرد روحانی دور از جنجال به وجود آمده توسط رقیبان سرسخت با وعده به کاهش انزوای ایران در عرصه بین‌المللی اعلام کرد که دو مولفه اقتصاد و مسائل اجتماعی اصلاح می‌شود.

روزنامه فایننشال تایمز نیز با درج عنوان مهمترین نکات در خصوص انتخابات ایران نوشت: این کشور به عنوان تامین کننده انرژی بسیاری از کشورها انتخابات بسیار مهمی پیش رو دارد که در آن «حسن روحانی» و «ابراهیم رئیسی» به عنوان دو رقیب اصلی یکدیگر به رقابت می‌پردازند. این رسانه تاکید کرد: رئیس‌جمهوری بعدی ایران تاثیر بسزایی در تحولات منطقه‌ای از جمله رابطه با عربستان، حمایت از سوریه، حمایت از یمن، رابطه ایران با آمریکا و همچنین سرمایه‌گذاری‌های خارجی خصوصا در بخش نفت و گاز دارد.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز با اعلام این امر که انتخابات ایران نشان‌دهنده دموکراسی در جمهوری اسلامی است، نوشت ایرانیان روز جمعه آینده برای ابقای رئیس‌جمهوری اصلاح‌طلب یا جایگزینی یک نامزد اصولگرا به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.

خبرگزاری شینهوا گزارش داد که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران از مردم این کشور خواست تا با مشارکت حداکثری در انتخابات آتی، آینده کشور را خود تعیین کنند. وی در جمع ۱۰هزار نفر از مردم تهران در ورزشگاه آزادی تاکید کرد که مردم با حضور قاطع پای صندوق های رأی و انتخاب صلح به جای دشمنی، آینده خود را، خودشان تعیین کنند.

روزنامه گاردین نیز نوشت حسن روحانی در مناظره نهایی در مقابل دیگر نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به بیان برخی انتقادهای تند علیه رقبای خود پرداخت.

خبرگزاری رویترز با اشاره به پیام تصویری رئیس‌جمهوری اسبق ایران و توصیه وی به هوادارن جریان اصلاح‌طلبی و مردم ایران به انتخاب مجدد «حسن روحانی» تاکید کرد که وی با استفاده از فضای مجازی نقش موثری در انتخابات اخیر ایران که منجر به پیروزی قاطع نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شد، داشته است.

روزنامه واشنگتن پست نیز با ارائه تحلیلی از انتخابات ایران تاکید کرد دو نامزد محافظه‌کار (اصولگرا) یعنی محمد باقر قالیباف و ابراهیم رئیسی به دنبال شکست رئیس‌جمهور فعلی یعنی حسن روحانی در انتخابات هستند.

بی‌بی‌سی انگلیسی نیز با درج یک گزارش  انتقادی از روند انتخاباتی ایران و بحث تایید یا رد صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری تاکید کرد که در دوره چهار دهه‌ای جمهوری اسلامی ایران هیچ زنی نتوانسته است به عنوان نامزد مرحله نهایی رقابت‌های انتخاباتی تایید صلاحیت شود که در این دوره نیز به رغم ثبت‌نام ۱۳۷ زن در بین داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری ایران هیچ زنی تایید صلاحیت نشد.

دویچه وله با درج گزارشی از فضای انتخاباتی بین نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران تصریح کرد: رئیس‌جمهوری جدید ایران تاثیر بسزایی بر سیاست خارجی این کشور در تعامل با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خصوصا ایالات متحده آمریکا و روسیه ایفا خواهد کرد.

الجزیره نیز نوشت: روحانی در مناظره پایانی با دیگر نامزدهای ریاست‌جمهوری ایران زیر فشار انتقاد تند نامزدهای جریان مخالف دولت با اشاره به توافق هسته‌ای به دست آمده با قدرت‌های جهانی وعده داد که در صورت انتخاب مجدد، تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را از میان برمی‌دارد و با جذب سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد دلاری وضعیت اقتصادی کشور را بهبود خواهد بخشید.

یورو نیوز نیز در خصوص انتخابات و کارزار انتخاباتی ایران نوشت: رقابت‌های انتخاباتی در چند روز مانده به روز انتخابات به اوج خود رسیده است.

روزنامه داون چاپ پاکستان نیز نوشت مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان و از شخصیت‌های برجسته اهل تسنن در ایران حمایت خود را از حسن روحانی رئیس‌جمهوری فعلی ایران در انتخابات پیش‌رو اعلام کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید