جدیدترین اخبار
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۲ فرهنگی و هنری کد خبر :16459
در گفت‌وگو با بیژن میرباقری مطرح شد؛

نابغه‌ها زیادند؛ باید برایشان وقت گذاشت

میرباقری معتقد است نبوغ در سینما ارثی نیست و همه چیز به شرایط ارتباط اجتماعی فیلم‌ساز با تماشاچی برمی‌گردد.

هر ساله هزاران فیلم‌ساز به سینمای جهان اضافه می‌شوند اما تعداد کسانی که بتوان به آن‌ها عنوان نابغه داد نسبتی با ورودی‌های فیلم‌سازان تازه‌نفس به این جهان سینما ندارد. بیژن میرباقری (نویسنده و کارگردان سینمای ایران) معتقد است این نبوغ ارثی نیست و به شرایط ارتباط اجتماعی فیلم‌ساز با مخاطبش بستگی دارد.

میرباقری درباره چگونگی پیدایش فیلم‌سازان نابغه در میان خیل عظیم فیلم‌سازان موجود گفت: این ماجرا ذاتی نیست؛ بلکه به ارتباطات فرهنگی و اجتماعی فیلم‌ساز بستگی دارد. همه چیز به رابطه مستقیم مخاطب و فیلم‌ساز وابسته است. رابطه‌ای که در یک برهه بخصوص باعث مورد استقبال قرار گرفتن اثر می‌شود.

وی ادامه داد: سینمای ایران در دوره‌ای، یک فیلم‌ساز اجتماعی به نام “آقای گله” داشت. فیلم‌های او بعدها دیده شد و مورد استقبال قرار گرفت اما در همان زمان سکان ارتباط با مخاطب، دست اشخاصی مانند کیمیایی، بیضایی و… بود. همه این‌ها به خاطر رابطه مستقیم با مخاطب در یک مقطع زمانی خاص است.

میرباقری افزود: مثلاً یکی از کارگردان‌های معروف ایران، که من هم فیلم‌هایش را دوست دارم، در سال‌های انتهایی دهه شصت، کارهایش رو به افول رفت. اما از آن طرف، داریوش مهرجویی مورد استقبال قرار گرفت. این الگوی ارتباط با مخاطب است که فیلم‌سازی از آن دور و فیلم‌سازی دیگری به آن نزدیک می‌شود.

کارگردان فیلم ما همه خوبیم، در توضیح بیشتر اهمیت ارتباط مستقیم با مخاطب گفت: فرقی نمی‌کند. چه چاپلین، چه هیچکاک و چه فیلم‌سازهای داخل کشور، هروقت رابطه مستقیم با مخاطب برقرار شود؛ هنرمند به اوج می‌رسد.

میرباقری در پایان گفت: باید دید امروز تعریف نابغگی چیست. الان بعد از هشتاد سال داریم درباره نبوغ فیلم‌سازی به نام چاپلین صحبت می‌کنیم. پس حتما باید شرایط اجتماعی و سیاسی زمان آن را بررسی کنیم. باید ببینیم این فیلم‌ساز چرا مثلاً فیلمی به نام دیکتاتور بزرگ را ساخته است. در حال حاضر باید فیلم‌ساز نابغه‌ای مانند نولان را بررسی کنیم. باید ببینیم آیا رابطه مستقیمی با جامعه پیرامونش دارد؟ مثلاً وقتی فیلم‌های آقای جلیلوند را می‌بینیم، نوید نبوغی را می‌دهد که باید در انتظارش بود. همه‌ی فیلم‌سازها، جهان‌بینی خودشان را دارند و همه‌شان برای ساختن و نشان دادن این جهان شخصی در تلاش‌اند. هر کدام درجایگاه و شرایط خاص خودشان، دارای احترام خاصی هستند. نابغه‌ها اتفاقاً در دنیا زیادند. باید برای آنها وقت گذاشت و درباره‌شان صحبت کرد.

وبگردی

روی خط خبر

  • معترضان در کره جنوبی تصاویر “اون” را پاره کردند
  • عبدالرضا هاشم زایی: دیدار اصلاح‎طلبان با ناطق‎نوری برای باز کردن باب گفت‎وگوی ملی
  • لابی های ترامپ و شرکا در عمان علیه تهران / «سلطان قابوس» زیر بار می رود؟
  • “دریاچه ارومیه” قربانی ناهماهنگی دستگاه‌ها/”برنامه ششم توسعه”جدی‌ترین مانعِ رفع مشکلات حوضه‌های آبریز
  • وزیر علوم: تمام دانشجویان بازداشتی تجمعات اخیر آزاد شدند
  • نهایی شدن طرح ترافیک ۹۷
  • جزئیات توزیع سبد کالا / ارزش سبد کالا برای هر نفر ۳۰ هزار تومان
  • رتبه اقتصاد ایران در جهان در سال ۲۰۱۷
  • «بازنشستگان» موج بعدی اعتراضات اجتماعی در ایران را شکل خواهند داد!
  • کدام نماینده‌ها از زندان اوین بازدید می‌کنند؟/ تکذیب حضور نمایندگان ۳ فراکسیون سیاسی مجلس
  • گفت‌وگوی تلویزیونی با روحانی را به روزنامه نگاران بسپارید
  • «کلانتری» خوب حرف نمی زند، حرفِ خوب می زند
  • برای ساخت پلاسکو از سازمان میراث فرهنگی هم باید مجوز گرفته شود
  • سکوی ارزی جهش ترکیه
  • ناشر ایرانی کتاب من را غارت کرد!
  • روزنامه اصولگرا: اصلاح طلبان از روحانی ناراحت‌اند چون حرف‌ تند نزد
  • آمار تکان دهنده از هدررفت آب در کشور
  • استخدام ناگهانیِ ۲ هزار دیپلمه در شهرداری
  • شوخی کیت بلانشت با ملانیا ترامپ
  • هیپی یا گاوچران؟
  • سرد بودن بینی نشانه استرس است
  • حمله دوباره کیهان به نمایش “روز عقیم”
  • دستور ویژه شهردار تهران برای پیگیری حواشی ساخت یک حسینیه
  • پلمب ۸ دفتر شرکت هرمی در سال جاری
  • افزودن سبوس به آرد در نانوایی‌ها غیربهداشتی است
  • رمزگشایی از طرح زمین مجانی
  • تسهیلات حمایتی بانک ملی ایران برای خانوارها
  • ۷۰ درصد تماس‌ها درباره مشکلات کودکان زیر ۱۲ سال/ ۴۰ درصد کودکان «تنبیه» را تجربه کرده‌اند
  • موسوی: اعتماد سپرده‌گذاران به بانک‌ها را سلب نکنید
  • قانون‌ شهرداری‌ها پاسخگوی شهرها نیست/ بیمه آتش‌سوزی ساختمان‌ها اجباری شود