جزئیات سرمایه‌گذاری برای کشت فراسرزمینی در غنا

    کد خبر :164452

مدیرکل امور بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که در فاز نخست ۶۰۰۰ هکتار زمین حاصلخیز از غنا دریافت کرده‌ایم تا در آن جا کشت فراسرزمینی انجام دهیم و سرمایه‌گذاران می‌توانند با مراجعه به این وزارتخانه از شرایط اجاره ۴۹ ساله این اراضی مطلع شوند.

هومن فتحی اظهار کرد: در غنا با توافق صورت گرفته ۶۰۰۰ هکتار زمین دریافت کرده‌ایم که بسیار حاصلخیز بوده و در ۱۰۰ کیلومتری پایتخت این کشور (آکرا) و مجاورت رودخانه ولتا قرار دارد.

وی با بیان اینکه میانگین بارندگی در این کشور ۹۰۰ میلی‌متر است، افزود: زمین‌هایی که برای کشت فراسرزمینی از غنایی‌ها تحویل گرفته‌ایم آنقدر حاصلخیز است که دو بار در آنجا در هر فصل زراعی می‌توان کشت یک محصول را انجام داد که اولویت در شرایط کنونی با ذرت است.

مدیرکل امور بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بر اساس توافق صورت گرفته هیچ محدودیتی برای دریافت زمین و کشت فراسرزمینی در غنا وجود ندارد و ۶۰۰۰ هکتار مورد نظر در فاز نخست از این کشور دریافت شده است. سرمایه‌گذاران بخش حقیقی و حقوقی می‌توانند با مراجعه به دفتر بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی از جزئیات کشت فراسرزمینی در این کشور مطلع شوند.

فتحی گفت: برای واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران اولویت‌هایی مدنظر وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد که می‌تواند به تامین سرمایه، توان تولید در سطح وسیع از نظر فنی و لجستیکی اشاره کرد که در این صورت باید سابقه و رزومه آن را داشته باشند.

وی با بیان اینکه کشت فراسرزمینی به هیچ وجه جایگزین تولید داخلی و سرمایه‌گذاری داخلی نخواهد شد، تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی خود به این مسئله ورود پیدا نمی‌کند و تنها بسترساز برای بخش خصوصی است که تمایل دارد تولید را در دیگر کشورها راه‌اندازی کند اما برای جلوگیری از بروز مشکلاتی که در دولت گذشته (نهم و دهم) برای سرمایه‌گذاران ایرانی علاقه‌مند به کشت فراسرزمینی به وجود آمده بود، همه جوانب این مسئله از نظر حقوقی، اقتصادی و بین‌المللی در تفاهم با غنا مدنظر قرار گرفته و دولت به عنوان فراهم کننده این بستر کاملا کشت فراسرزمینی و شرایط آن را برای سرمایه‌گذاران تنظیم می‌کند.

در گفت‌وگو با ایسنا:مدیرکل امور بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه زمین‌های مدنظر در کشت فراسرزمینی به صورت اجاره ۴۹ ساله در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد، گفت: همه مطالعات امکان‌سنجی، نقشه‌برداری و مطالعات مرتبط با تولید در اراضی ۶۰۰۰ هکتاری مورد تفاهم با غنایی‌ها انجام شده است و به غیر ذرت محصولات دیگری از جمله محصولات گرمسیری و حتی برنج را می‌شود در آنجا تولید کرد اما دو ویژگی باید در متقاضیان وجود داشته باشد که مهم‌ترین آن تجهیز و سرمایه‌ و توان فنی و لجستیکی است چرا که غنایی‌ها در حال حاضر از این نظر مشکل و کمبود دارند و به همین دلیل است که نمی‌توانند آنجا آنطور که باید تولید کنند. این در حالی است که به عنوان مثال برای تولید ذرت می‌توان بیش از پنج تن در هکتار عملکرد را افزایش داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید