غرب چه توضیحی برای تربیت افرادی دارد که در عراق و سوریه گردن کودکان را می‌‌زنند؟

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ ۱۳:۴۱
    کد خبر :164391

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: افرادی که در غرب به دنیا آمدند و تحصیل کردند، در سوریه و عراق گردن کودکان را می‌زنند. غرب چه توضیحی برای این‌گونه تربیت دارد؟

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز در همایش طلوع حقیقت که به‌مناسبت سالگرد صدور نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: در حال حاضر دورانی را در روابط بین الملل می‌گذرانیم که شروع این زمان گرچه بعد از رحلت امام بود اما پیش‌بینی این زمان در دوران حیات ایشان و در زمان نامه امام راحل به گورباچف شکل گرفت.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های این دوران این است که تحولات دوران‌ساز در روابط بین‌الملل نه در غرب شکل می‌گیرد و نه توسط غرب و این یک تحول راهبردی است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: چهره‌سازی از اسلام و جمهوری اسلامی به‌شکل ایران‌هراسی، شیعه‌هراسی و اسلام‌هراسی از دهه 90 میلادی به‌صورت یک هدف از سوی غرب دنبال شد.

ظریف با اشاره به بخشی از نامه مقام معظم رهبری و طرح این سؤال که “چرا کسانی که در غرب به دنیا آمدند و تحصیل کردند، در سوریه و عراق گردن کودکان را می‌زنند؟”، تصریح کرد: چرا این افراد این‌همه سبعیت و بربریت از خود نشان می‌دهند؟ غرب چه توضیحی برای این‌گونه تربیت دارد؟

وزیر امور خارجه تصریح کرد:از ابتدای دهه 90 میلادی شاهد دورانی بودیم که رهبری به آن عنوان پیچ تاریخی اطلاق کردند و بسیاری از متفکران در حوزه روابط بین‌الملل به آن دوران گذار می‌گویند که در برخی از مواقع نیز رهبر انقلاب ازاین دوران به عنوان دوران گذر یاد کرده اند، اخیرا غربی‌ها هم پذیرفته اند که این دوران خاصیت ویژه‌ای دارد.
ظریف یاد آور شد:غربیها هم دریافته اند که به سمت جهان پساغربی حرکت می‌کنیم؛ این به معنای آن نیست که غرب اهمیت ندارد بلکه به معنای این است که برای اولین بار در تاریخ روابط بین‌الملل تحولات نه در غرب و نه توسط غرب شکل می گیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه درک این موضوع فهمی بسیار راهبردی برای نگاه به آینده است گفت :نکته‌ای که در این دوران گذار قابل توجه است، متنوع و متکثر شدن منابع قدرت است یعنی در این دوران منابع قدرت از منابع مادی فراتر رفته است. البته این به معنای بی‌اهمیتی منابع مادی نیست.

وی اضافه کرد: در این دوران است که لازم است داعش توسط مدافعین حرم و سرداران ما شکست بخورد اما مهم است تا ابعاد معنایی قدرت مورد توجه قرار بگیرد یعنی فراموش نکنیم تصویرسازی، چهره‌سازی و چارچوب‌بندی دیدگاه‌ها می‌تواند در شکل دادن قدرت و تعیین مسیر تحولات بین‌المللی و تعیین جایگاه یک کشور در روابط بین‌المللی تاثیرگذار باشد.

ظریف تصریح کرد: برای همین پیام‌سازی از اسلام و ایران به شکل اسلام‌هراسی، شیعه‌هراسی و ایران‌هراسی بعد از فروپاشی شوروی به عنوان واقعیت جدی توسط غربی‌ها دنبال شد.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه نامه های حضرت آقا همزمان با تبلیغ پدیده شرم آور و قرون وسطایی داعش خطاب به جوانان غربی ارسال شده است گفت: این در حالی است که اسلام هراسی خیلی زودتر از داعش شروع شده است.

وی ادامه داد: امروز تروریسم اسلامی از جمله کلیدواژه های رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی هایش است، چرا که آنها دوست دارند عنوان «تروریسم اسلامی» را برای قالب سازی ریاست های خود نهادینه کنند.

ظریف با بیان اینکه آنهایی که خود ایجادکننده خطر تروریسم اسلامی (داعش) هستند پشت پرده بر ساخته ای که ایجاد کرده اند پنهان شدند، افزود: امروز لازم است به نامه حضرت آقا از موضع چاره جویی نگاه شود آن هم زمانی که مشاهده کردیم غربیانی انگلیس زبان در عراق و سوریه مبادرت به بریدن سر کودکان کردند و غرب باید برای این کار خود پاسخ گو باشند

وی تاکید کرد: نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی می گوید که خطابم جامعه جوانان است چراکه تنها جوانان هستند که می توانند برای وضع موجود چاره جویی کنند.
وزیر امور خارجه تاکید کرد: وضعیت ایجادشده در تحولات جهانی را باید یک نگرانی مشترک جهانی بدانیم و در این مسیر نامه حضرت آقا را باید از دید تبیین گرانه و روشنگرانه واکاوی نماییم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید