شش چالش بزرگ پیش روی ماکرون

    کد خبر :16438

“امانوئل مکرون” در حالی امروز دوره 5 ساله ریاست جمهوری خود را در فرانسه آغاز کرد که دست‌کم با شش چالش بزرگ روبرو خواهد بود.

“امانوئل مکرون”، جوانترین رئیس جمهور تاریخ فرانسه، رسما از امروز زمام امور را در کاخ الیزه به دست گرفت.

 

کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند از میان مشکلات متعددی که پیش روی مکرون در 5 سال آینده خواهد بود، شش مورد اصلی‌ترین چالش‌های وی هستند.

 

اتحاد دوباره فرانسه

 

مکرون بر باقی ماندن در اتحادیه اروپا تاکید دارد. اما نباید فراموش کرد بخش قابل توجهی از مردم فرانسه به “مارین لوپن”، نامزد افراطی، رای داده بودند که خواستار جدایی این کشور از اتحادیه اروپا بود. فرانسه در حال حاضر به دو دسته تقسیم شده است، عده‌ای که در شهرهای بزرگ و دارای امکانات هستند از اصلاحات حمایت می‌کنند؛ اما عده‌ای دیگر که اغلب در شمال کشور متمرکز شده‌اند و از امکانات مراکز شهری بهره‌ای نبرده‌اند، نظری مخالف دارند. مکرون می‌داند دلیل اصلی پیروزی انتخاباتی وی، محبوبیت بالایش نبود؛ بلکه بسیاری به وی رای دادند تا لوپن پیروز انتخابات نشود.

 

امکان ایجاد یک ائتلاف سیاسی

 

مکرون پیش از این قول داده بود با ادغام دو حزب سنتی راست و چپ فرانسه، یک حزب مرکزی با اکثریت نمایندگان تشکیل دهد.

 

مکرون کمتر از یک سال پیش حزب “جمهوری به پیش” را پایه‌گذاری و هزاران طرفدار را گرد خود جمع کرد. او در دور نخست از انتخابات ریاست جمهوری فقط یک چهارم آرا را به خود اختصاص داد و اکنون باید دید آیا قادر به حضوری قدرتمند در شورای ملی فرانسه خواهد بود یا نه. انتخابات پارلمانی فرانسه 18 ژوئن برگزار می‌شود و مکرون شدیدا به پیروزی در این انتخابات و تصاحب بیشترین کرسی‌های پارلمان نیاز دارد.

 

بی‌اعتمادی به سیاستمداران

 

جدیدترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد 81 درصد از فرانسوی‌ها نسبت به سیاستمداران این کشور احساس منفی دارند و 89 درصد معتقدند سیاستمداران فرانسوی اهمیتی به آنها نمی‌دهند.

 

تاکنون چندین فساد دولتی و سوءاستفاده از قدرت در میان سیاستمداران فرانسوی افشا شده است و در این شرایط مکرون باید اعتماد سلب شده مردم کشورش را بازیابد.

 

نرخ بالای بیکاری

 

نرخ بیکاری در فرانسه 10 درصد است که در مقایسه با میانگین 8 درصدی اتحادیه اروپا و 3.9 درصدی آلمان، یک رقم تاسف‌آور به شمار می‌آید.

 

مکرون برای برطرف کردن نرخ بالای بیکاری نیازمند اعمال برخی اصلاحات در حداقل حقوق کارگران و ایجاد برخی تغییرات در شیوه آموزشی و مهارت آموزی به جوانان است. مکرون پیش از این وعده داده بود از مجموع 50 میلیارد یورویی که برای تزریق به بخش اقتصادی فرانسه درنظر گرفته، حدود 15 میلیارد یورو را به سرمایه‌گذاری در تحصیلات و مهارت‌آموزی به جوانان جویای کار اختصاص خواهد داد. موفقیت در کاهش نرخ بیکاری، همواره یکی از مهمترین دستاوردهای هر دولتی محسوب می‌شود.

 

تهدیدات تروریستی

 

کشته شدن یک افسر پلیس در شانزلیزه فقط سه روز مانده به برگزاری دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، نشان داد تهدیدات تروریستی هنوز این کشور را رها نکرده‌ است. از ژانویه 2015 بیش از 230 نفر در فرانسه طی حملات تروریستی جان خود را از دست داده‌اند.

 

حتی در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیز گروه تروریستی داعش از عناصر خود خواست، نامزدهای انتخاباتی را ترور کنند. مکرون پیش از این وعده داده بود بر توان نظامی فرانسه برای حفاظت از مرزهای خارج از اتحادیه اروپا نیز اضافه می‌کند.

 

اصلاحات اتحادیه اروپا

 

درپی خروج شوکه‌کننده انگلیس از اتحادیه اروپا، فرانسه و آلمان به عنوان شرکای قدیمی باید بر همکاری‌های دوجانبه جهت حفظ ماهیت اقتصادی و سیاسی اتحادیه بیافزایند. مکرون در ماه نخست ریاست جمهوری، یک برنامه سفر فشرده به پایتخت کشورهای عضو اتحادیه اروپا ترتیب داده است تا نقشه راه پنج ساله‌ای را به مقامات اروپایی ارائه دهد که در آن یک تقسیم‌بندی دقیق برای بودجه بخش‌های مختلفی از جمله محیط زیست، صنعت و مدیریت مهاجران تعیین شده است.

 

مکرون همچنین برنامه‌هایی برای تقویت قدرت دفاعی اتحادیه اروپا در نظر دارد. به نظر می‌رسد تحقق تمام برنامه‌های کاری رئیس جمهور فرانسه نیازمند صرف زمان کافی و همراهی دیگر اعضای اتحادیه اروپا است.
0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید