توضیح دانشگاه تهران درباره ایجاد محدودیت برای یک تشکل انقلابی

    کد خبر :164358

معاون دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در پی انتشار اخباری درباره محدودیت‌های ایجاد شده برای بسیج دانشجویی توضیحاتی ارائه کرد.

در پی اجرای سیاست کلی مقاوم‌سازی‌ دانشکده‌های فرسوده دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی پیشگام این تغییر و تحولات شد و 2 دو سال با مسئله بازسازی فضا روبرو بود.

در حالیکه بازسازی فضای دانشکده در حال پایان‌ یافتن است و چهره این دانشکده به شکلی جدید در آمده است اما برخی تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی نسبت به فضای فعالیت اختصاص یافته خود که نسبت به قبل کاهش یافته است اعتراض دارند.

محمدرضا تخشید رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در نشستی در این باره اظهار داشت: بنده از تیرماه سال 94 مسئولیت این دانشکده را برعهده گرفتم و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بین دانشگاه تهران و وزارت علوم درباره مقاوم سازی دانشگاه، دانشکده حقوق و علوم سیاسی به عنوان اولین تجربه این برنامه درنظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه کار اجرایی مقاوم سازی ساختمان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشاه تهران از شهریور سال 94 شروع شد، گفت: در ابتدا قرار بود تنها مقاوم سازی ساختمان مدنظر قرار گیرد و بودجه پیش بینی شده برای این امر 4 میلیارد تومان بود اما پس از مذاکرات دانشکده و دانشگاه و حجم رو به فزون رشته‌ها و دانشجویان دانشکده مسئله بهینه‌سازی نیز مورد توجه قرار گرفت.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: براین اساس قرار شد به افزایش فضاهای مشاع در دانشگاه بپردازیم. لذا مراکزی مانند مرکز مطالعات، فضای کارکنان و فضای دانشجویی کمی کوچکتر شد.در واقع با تجمیع بخش‌های کاسته شده در نظر داشتیم، از ظرفیت ایجاد شده برای بخش‌های دیگر بهره‌برداری کنیم.

تخشید افزود: براین اساس فضای دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و بسیج نیز از گذشته کمتر شد. فضاهای کاسته شده نیز به تشکل‌ها و کانون‌های دیگر دانشگاه اختصاص داده شد.

وی با اشاره به اعتراض دانشجویان به این مسئله، گفت: چندین جلسه توجیهی برای تشکل‌ها و دانشجویان برگزار کردیم و همه آنها تا حدی نسبت به این مسئله با دانشکده همراهی کردند اما بسیج دانشجویی در اعتراض به این رویکرد به زور اتاقی را که در کنار اتاق این تشکل دانشجویی برای سه کانون جنبش نرم افزاری، کانون مرکز مطالعات منطقه‌ای و کانون دیگری اختصاص یافته بود را تصاحب کرد.

به گزارش تسنیم، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: در ازای کاهش فضای فعالیت تشکل‌های دانشجویی، دانشکده فضایی را به عنوان جلسات شورا برای تشکل‌ها در نظر گرفت تا آنها بتوانند از این فضا برای برگزاری جلسات خود که معتقد بودند در فضای جدید محلی برای آن پیش بینی نشده است، فراهم کردیم. البته در دنیا و در دانشگاه‌های بزرگ فضایی با عنوان “میز” در مدت زمانی مشخص به دانشجویان فعال اختصاص می‌یابد و دانشجویان به جز زمان اعلام شده نمی‌توانند از فضای اختصاص یافته استفاده کنند. اما ما در دانشکده حقوق با کمبود فضا روبرو هستیم.

تخشید با اشاره به کاهش فضاهای موجود در دانشکده گفت: این کاهش فضا در بخش‌های دیگر دانشکده مانند کتابخانه نیز ایجاد شد به شکلی که قبلا در دانشگاه دو سایت در کتابخانه داشتیم که در شرایط فعلی این دو سایت نیز تجمیع شدند و بخشی از فضای مرکز مطالعات به سالن مطالعات کتابخانه اضافه شد. به دلیل اینکه در آینده تصمیم داریم نیروهای جدیدی جذب کنیم و ایجاد رشته‌های جدیدی در دانشکده مد نظر است، به دنبال بهینه سازی فضای موجود هستیم تا بتوانیم شرایط و فضای جدیدی را برای برنامه‌های آینده برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه ما در دانشکده حقوق با هیچ یک از تشکل‌های دانشجویی مشکلی نداریم، با همه آنها یکسان رفتار می‌کنیم و از نظر ما همه آنها از یک حقوق مساوی برخوردارند، گفت: هر تشکلی که بیشتر کار کند قطعا از امکانات بیشتری برخوردار می‌شود.اینگونه نیست که ما فضای کمتری را به تشکل a اختصاص دهیم و یا به تشکل b فضایی بیشتر ببخشیم. فضای اختصاص یافته به بسیج و انجمن اسلامی هر دو نسبت به قبل کاهش یافته است و دلیل آن اختصاص فضاهای کم شده به تشکل‌های دیگری مانند جامعه اسلامی، جهاد دانشگاهی و سایر کانون‌‌هاست.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه در پاسخ به این سال که اگر این تشکل بسیج دانشجویی به این روند خود ادامه دهد، دانشگاه با آن چه برخوردی را صورت خواهد داد، گفت: ما این مسئله را به مسئولین دانشگاه ارجاع می‌دهیم و دانشگاه تهران برخورد لازم را صورت خواهد کرد. البته امیدواریم کار به این مرحله نرسد. جلسات مختلفی را با تشکلهای دانشجویی داشتیم، همه به نوعی این اقدام ما را پذیرفتند اما بسیج دانشجویی این مسئله را قبول نکرد در حالی که از نظر ما بسیج دانشجویی به عنوان یک نهادی انقلابی باید بیشتر از سایر تشکل‌ها تابع نظر سیستم بالادستی باشد.

تخشید با بیان اینکه تصاحب فضایی به زور در شأن تشکلی مانند بسیج دانشجویی نیست، گفت: در کنار کاهش فضاهای ایجاد شده تلاش کردیم بخش‌های مشاع دانشگاه را زیاد کنیم تا همه دانشجویان و تشکل‌ها بتوانند از آن استفاده کنند و انتظار داریم بسیج دانشجویی کلید فضای تصاحب شده را به زودی به دانشگاه برگرداند.

وی اضافه کرد: اخیرا تشکل‌های اتاقی که فضای آنها اکنون در اختیار بسیج دانشجویی قرار گرفته در نامه‌ای شکایت آمیز خواستار رفع این مسئله شدند.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام سید مهدی ساداتی نژاد معاون فرهنگی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دانشکده حقوق و علوم سیاسی در حوزه فرهنگی بسیار فعال است و طی سال گذشته با داشتن 12 تشکل بیش از 122 عنوان برنامه اجرا کرده است، گفت: پس از انجام پروژه مقاوم سازی دانشگاه از میزان فضای اختصاص یافته به همه بخش‌ها تا حدی کاسته شد. هرچند معتقدیم در حوزه علمی، فرهنگی و پژوهشی دانشکده حقوق با فضای مطلوب فاصله دارد اما طبق نظر مسئولان دانشگاه تهران دانشکده حقوق در قراردادن فضای اختصاص داده شده به تشکل‌ها در رده الف و جزو دانشکده‌های برخوردار محسوب می‌شود.

وی با اشاره به سابقه 4 ساله خود در معاونت فرهنگی این دانشکده یادآور شود: طی این 4 سال هیچ چالشی در فضای سیاسی و فرهنگی دانشکده وجود نداشت. همواره فعالیت دانشجویان مورد حمایت مسئولان دانشکده بود و برنامه‌ها به نحو احسن در این دانشکده برگزار می‌شد. در طول مدت اخیر نیز کوچکترین منعی برای فعالیت دانشجویان ایجاد نشد و حتی یک مورد گلایه در این زمینه وجود نداشت.

معاون فرهنگی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: دیدگاه ما این است که تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی و فعال در مسئله اخیر نیز با تفاهم و توافق کار خود را ادامه دهند. تا حدودی نیز موفق به اجرای این مسئله شدیم و توانستیم تشکل‌ها را با خود همراه سازیم؛ اما فضای اختصاص یافته به بسیج دانشجویی حل نشد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه در بازسازی اخیر و مقاوم سازی دانشکده از فضاهای اختصاص یافته به همه بخشها کاسته شده است، گفت: حتی در معاونت فرهنگی و درحالی که 4 اتاق برای این معاونت اختصاص یافته بود، پس از مقاوم‌سازی این فضا به یک اتاق رسید و ما برای رسیدن به هدفی بزرگ این مسئله را نادیده گرفتیم.

وی با بیان اینکه نزدیک به 20 جلسه با مسئولان بسیج برای توجیه این مسئله از سوی معاونت فرهنگی دانشکده برگزار شد گفت: متأسفانه نتوانستیم با بسیج دانشجویی دانشکده این مسئله را به نتیجه مشخصی برسانیم. هرچند امیدواریم آنها کلید اتاقی را که در اختیار دارند و به نام تشکل‌های دیگر است زودتر به مسئولان دانشکده تحویل دهند تا تشکل‌های دیگر‌ نیز بتوانند فعالیت خود را از سر گیرند.

معاون فرهنگی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه معتقدیم وسعت فضای اختصاص یافته به تشکل‌ها در مقابل فعالیت‌های فرهنگی که آنها قرار است برعهده گیرند امر چندان مهمی به شمار نمی‌رود، افزود: معتقدیم مسائل فرعی و اصلی در این زمینه نباید فراموش شود به قدری کار در دانشکده وجود دارد که نباید به ایجاد چنین حاشیه‌هایی بپردازیم .امیدواریم بسیج دانشجویی دانشکده با نواختن در سوت پایان این ماجرا دفتر مورد نظر را به دانشکده تحویل دهد و همین جا این مسئله را تمام کنند زیرا ادامه این کشمکش به مصلحت دانشکده و دانشجویان نیست.

ساداتی نژاد در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه گفته می‌شود مسئولان دانشگاه به دلیل این مسئله نماینده بسیج را که طبق قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند در جلسه شورای فرهنگی دانشکده حضور داشته باشد را از شرکت در این جلسه منع کرده است،گفت: روال ما در دانشکده حقوق و علوم سیاسی این گونه است که هر ماه جلسه کمیته برنامه‌ریزی فرهنگی با حضورتمام تشکل‌ها و مجموعه های فرهنگی برگزار می‌شود. همه گروههای فرهنگی در این جلسه حضور دارند و پیشنهادات خود را برای ماه بعد اعلام می‌کنند. رایزنی‌های مقدماتی در این جلسه صورت می‌گیرد و بعد موضوع در شورای فرهنگی مطرح می‌شود.

وی افزود: اعضای شورای فرهنگی دانشکده علاوه بر رئیس دانشکده، معاونت فرهنگی، معاونت آموزشی، معاونت اداری مالی، نماینده دانشجویان که در دانشکده ما به دلیل بیشترین اعضای تشکلی در حال حاضر انجمن اسلامی دانشجویان است در کنار نماینده بسیج دانشجویی، جهاد دانشگاهی و نماینده نهاد رهبری است. در این مدت ما مشکلی با حضور بسیج دانشجویی نداشتیم و با آنها نهایت همکاری را داریم به طوریکه در کمیته برنامه‌ریزی فرهنگی نیز حضور دارند.

ساداتی نژاد تصریح کرد: ماه گذشته و پس از اقدام اخیر دوستان بسیج در استفاده از اتاقی که بدون مجوز در آن مستقر شده‌اند، اعضا بسیج به این جلسه دعوت نشدند. در واقع این اقدام تذکرآمیز برای این بود که دوستان بسیج بدانند باید این اتاق را تحویل دهند. نظر این بود تا مادامی که بسیج این فضا را در اختیار دانشکده قرار ندهد، دانشکده با بسیج دانشجویی همکاری نخواهد کرد.

معاون فرهنگی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه این تصمیم، تصمیمی دائمی نیست، گفت: این اقدام در راستای اقدام دوستان بسیج بود. دوستان بسیج عضو این شورا هستند اما حضورشان مشروط به تحویل دادن کلید اتاق مد نظر است. امیداویم این موضوع با آرامش برطرف شودو تشکل های ما احتیاج به یک پاتوق برای مراجعات دارند، فضای مشاع هم در دانشکده افزایش یافته‌است به نظرم تشکل‌های دانشجویی برای یک متر فضای کمتر و بیشتر نباید این‌گونه اقدام کنند.

ساداتی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا احساس نمی‌کنید این شیوه به نوعی گروکشی و رفتار مقابل در مواجهه با بسیج است، یادآور شد: ما تاکنون با این تشکل 20 جلسه برگزار کردیم. روزی نبود که با آنها در این زمینه صحبت کنیم. به هر طریقی که توانسته‌ایم اقدام کردیم اما به نتیجه نرسیده‌ایم. تلاش می‌کنیم با کمک مسئولان دانشگاه و مسئولان بسیج این موضوع را برطرف کنیم اما تاکنون موفق به این کار نشده‌ایم. حداقل‌ترین کاری که دانشکده می‌توانست انجام دهد این بود. البته امیدواریم دانشجویان بسیجی به این تصمیم که به نوعی تصمیم سیستمی بالادستی است احترام بگذارد و این موضوع ادامه نیابد.

وی درباره اقدام سایر بخش‌های دانشگاه برای پایان دادن به این موضوع افزود: جلسه‌ای را با حضور اعضای فعال بسیج در حضور مسئولان نهاد رهبری دانشگاه تهران و حاج آقا کرمی برگزار کردیم اما اقدام مثبتی از سوی بسیج دانشجویی در این زمینه صورت نگرفت. امیدواریم به زودی این موضوع حل شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید