معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر خبر داد

ارائه خدمات بهداشت روان به 221 زلزله زده

    کد خبر :163934

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر از ارائه خدمات خدمات بهداشت روان به 221 نفر از شهروندان مناطق زلزله زده اشاره کرد و افزود: تیم‌های بهداشت روان شامل 6 نفر روانشناس و دو نفر مددکار اجتماعی به شهروندان مناطق زلزله زده خدمات ارائه می‌کنند.

دکتر صفاریه در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح خدمات ارائه شده توسط جمعیت هلال‌احمر در حوزه بهداشت روان در مناطق زلزله‌زده گفت: تیم‌های بهداشت روان، گروه‌های 8 نفره‌ای هستند که 6 نفر از آنها روانشناس و 2 نفر مددکار اجتماعی هستند. در حال حاضر تیمی از خوزستان در منطقه زلزله زده کرمانشاه مستقر است و تیم‌های بعدی نیز که جایگزین تیم فعلی خواهند شد، از استان‌های آذربایجان غربی و کردستان خواهند بود.

وی افزود: تیم‌های بهداشت روان در مناطقی که بیشترین میزان فوتی در آنها وجود داشته، مستقر شده‌اند، در مناطقی همچون جلال‌وند، کوییک تیم‌های بهداشت و روان قطعا برای اثرگذاری لازم برای بحث درمان حداقل 2 هفته جهت برقراری ارتباط با آسیب دیدگان در منطقه حضور خواهند داشت.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر در تشریح تعداد نیروهایی که در ارائه این خدمات به کار گرفته شده‌اند، گفت: به واسطه اینکه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به ما اعلام کرده است ارائه خدمات بهداشت روان خیلی در منطقه نیاز نیست فعلا با یک تیم وارد منطقه شده‌ایم ولی این توانایی وجود دارد که تعداد این تیم‌ها را افزایش دهیم. استقرار تیم فعلی نیز براساس احساس نیاز خود ما در آنجا انجام شده است و تاکنون 221 نفر از خدمات بهداشت روان توسط این تیم استفاده کرده‌اند.

صفاریه تاکید کرد: جمعیت هلال‌احمر معمولا پس از یک ماه باید از منطقه خارج شود اما آنچه که تجربه ثابت کرده است، این است که ما در ارائه بسیاری از خدمات در منطقه باقی بمانیم.

وی در تشریح شیوه خدماتی که در بخش بهداشت روان ارائه می‌شود، گفت: کسانی که در حادثه زلزله نزدیکانشان را از دست می‌دهند در هفته‌ها و ماه‌های اول دچار یک بیماری استرسی می‌شوند که این بیماری ناشی از پدیده سوگ است. این بیماران تا 6 ماه باید تحت درمان قرار بگیرند و اگر درمان روی آنها انجام نگیرند، وارد فازی می‌شوند که وضعیت بسیار حادی است، هنر ما جلوگیری از ورود افراد به فاز دوم است، چراکه در مرحله بعدی درمان بسیار سخت است و بعضا تا سال‌ها اثرات آن برای مریض باقی می‌ماند. اقداماتی که توسط تیم‌های ما انجام می‌شود، عمدتا شامل بحث‌های روان‌درمانی است و نه دارویی.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر در تشریح اقدامات توانبخشی این جمعیت در مناطق زلزله زده به استقرار تیم فیزیوتراپی و ارتوپدی در محوطه بیمارستان سرپل ذهاب اشاره کرد و افزود: دو کانکس در این بیمارستان مستقر کردیم که یکی خدمات فیزیوتراپی را ارائه می‌دهد و دیگری خدمات ارتوپدی فنی به شهروندان را ارائه می‌کند. خوشبختانه این خدمات مورد استقبال مردم قرار گرفته است و تا به امروز طی هفته گذشته 61 مورد فیزیوتراپی و حدود 129 مورد ارتوپدی فنی داشته‌ایم. این در حالی است که هنوز بسیاری از مردم از ارائه این خدمات در بیمارستان سرپل ذهاب خبر ندارند.

صفاریه تاکید کرد: این خدمات تا زمانی که دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از ما درخواست کنند در منطقه ارائه خواهند شد. در حال حاضر 4 نفر فیزیوتراپ و 2 نفر ارتوپد فنی در منطقه حضور دارند و این نیروها نیز به صورت گردشی از سایر استان‌ها جایگزین خواهند شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید