علی مطهری: دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران جزئی از نظام و همه انتخابات برگزار شده مظهر این دموکراسی است

    کد خبر :16388

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران جزئی از نظام و همه انتخابات برگزار شده مظهر این دموکراسی است.

به گزارش بازتاب به نقل از جماران؛ علی مطهری عصر یکشنبه در همایش مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران از نگاه شهید مطهری در دانشگاه بوعلی سینای همدان افزود: آنجا که مردم می توانند تغییری ایجاد کنند از راه انتخابات است و از این طریق می توانند در سرنوشت خود دخالت کنند.
وی اظهار کرد: تعبیر جمهوری اسلامی از 2 کلمه تشکیل شده است که در اواخر سال 57 و اوایل سال 58 این موضوع زیاد مطرح بود و شهید مطهری که هنوز به شهادت نرسیده بودند در این خصوص مطالب زیادی ارائه کردند و برخی روشنفکران نیز معتقد بودند که این تعبیر متناقض است.
مطهری افزود: جمهوری اسلامی برای کشورهای که غیر مسلمان هستند و یا کشورهایی که اکثر آنها مسلمان نیستند شاید تعبیر متناقضی باشد اما در کشوری که اکثر آنها مسلمان هستند تعبیر متناقضی نیست.
وی ادامه داد: هر ملتی دارای ایدئولوژی هستند و اگر منظم هم نباشند دارای آداب ، رسوم، فرهنگ و تاریخ و مقید به یک نظام فکری و مکتب هستند.
وی افزود: اگر التزام به یک مکتب با دموکراسی سازگار نیست باید گفت: هیچ دموکراسی در دنیا قابل تحقق نیست در حالی که این طور نیست.
مطهری اضافه کرد: برای ما که معتقد به اسلام هستیم دموکراسی به شکل مطلق که ملاک مطلق و یگانه خواست مردم باشد قابل پذیرش نیست چنین دموکراسی که مقید به چارچوب فکری نباشد برای ما قابل قبول نیست دموکراسی باید در چارچوب اسلام باشد و ما معتقد به دموکراسی مقید هستیم .
وی با بیان اینکه امام راحل فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر افزود: اسلام قائل به حقوق شهروندی است و برای جمهوری اسلامی نیاز به قید دموکرات نداریم .
وی با بیان اینکه در تاریخ اسلام دموکراسی وجود داشت افزود: خوارج که بزرگترین دشمنان حضرت علی (ع) بودند خشکه مقدس هایی که بینش کافی و درستی نداشتند و امام را کافر می دانستند .
وی اظهار کرد: بالاترین و سرسخت ترین دشمنان از حضرت علی (ع) انتقاد می کردند و حتی حقوق از بیت المال آنها قطع نشد و امام علی (ع) رفتار دموکراتیک با آنها داشت و باید از این موضوع درس گرفت.
وی با بیان اینکه آزادی بیان در دنیای اسلام مورد تاکید است و گفت: شهید مطهری پس از پیروزی اسلامی بارها بر این نکته تاکید کردند و فرمودند در دانشگاها باید به عنوان 2 واحد درسی درس ماکسیسم گذاشته و تدریس شود .
مطهری افزود: شهید مطهری معتقد بودند که احزاب غیر اسلامی نیز آزاد هستند که فعالیت کنند مشروط به اینکه با تابلوی خود بیایند که ما در قانون اساسی چنین چیزی نداریم.

** مهدویت فلسفه بزرگ جهانی است
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهدویت فلسفه بزرگ جهانی است گفت: مهدویت دوره عقل و عدالت است و عقل ها در این دوره به کمال می رسد.
وی اضافه کرد: اکثر متفکران اجتماعی معتقد هستند که راه حل رفع مشکلات کشورهای جهان برقراری حکومت واحد جهانی است.
مطهری افزود: باید تصور درستی از ماهیت قیام حضرت مهدی (عج) داشته باشیم ما به انقلاب به معنای انفجار قائل نیستیم که این موضوع در پیروزی انقلاب اسلامی مطرح بود.
وی ادامه داد: در سال 57 که مردم برای نفت در صف های طولانی می ایستادند و عده ای معتقد بودند که مردم باید در صف های طولانی باشند تا به آنها فشار بیاید تا به نقطه انفجار برسند و شهید مطهری معتقد بودند که ما دنبال انقلاب اگاهانه هستیم نه انقلابی که بر اساس انفجار باشد.
وی اضافه کرد: پس از این موضوع هیاتی را تشکیل دادند که آقای هاشمی رفسنجانی نیز حضور داشتند که به خوزستان رفتند و با گفت وگو با کارکنان، نفت وصل شد که این اقدام آثار خوبی داشت.
وی ادامه داد: اعتقاد به انقلاب انفجاری آثار تفکر مارکسیستی است و ما به آن معتقد نیستیم.
مطهری گفت: قیام مهدی (عج ) زمانی انجام می شود که جامعه بشریت از خامی بیرون آمده و رسیده و کامل باشد و لذا تفسیر درست فلسفه مهدویت هنگامی است که جامعه بشریت به نقطه کامل رسیده باشد.
وی با بیان اینکه در دانشگاه ها علاوه بر بحث مسائل سیاسی و اجتماعی باید مسائل اعتقادی نیز مطرح شود و نبود این موضوع یک نقطه ضعف در دانشگاه ها است گفت: فضای دانشگاه ها اکنون بیشتر احساسی، هیجانی ، علمی و فکری است اما قبل از انقلاب فضای دانشگاه ها بهتر بود و دانشجویان نسبت به مسائل اعتقادی با اشتیاق و علاقه بیشتری گوش می دادند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید