وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد:

مصادیق ممنوعیت استفاده از بازنشستگان/ علت حذف درس دهقان فداکار از کتب درسی

    کد خبر :163875

وزیر آموزش و پرورش درباره قانون منع استفاده از بازنشستگان گفت: از یک میلیون شاغل در این وزارتخانه حدود پنج درصد به عبارتی 50هزار نفر، پرسنل اداری اند و مابقی معلم اند که مشمول این قانون نمی شوند.

به گزارش ایسنا، سید محمد بطحایی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری که به منظور ارائه گزارش 100 روزه عملکرد وزارت آموزش و پرورش ترتیب داده شده بود ضمن عرض تسلیت فوت دهقان فداکار به اعلام آخرین وضعیت بازسازی مدارس در مناطق زلزله زده پرداخت و گفت: یکی از مهم ترین دغدغه های ما فضای آموزشی است و باید رسیدگی جدی در حیطه استحکام بناها صورت گیرد.

وی افزود: حدود ۸۰ فضای آموزشی در مناطق زلزله زده نیازمند تخریب و بازسازی هستند. لازم است از خیران قدردانی کنیم. ما در برخی استان ها و شهرها به بازسازی و مقاوم سازی فضاها نیازمندیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۳۰ کانکس در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته اما به ۲۰۰ کانکس نیاز داریم گفت: بعد از فصل سرما بازسازی مدارس آغاز می شود هرچند در این مدت کلاس های درس با قوت آغاز شده اند.

به گفته بطحایی ظرف سه هفته آینده تخریب مدارس آغاز می شود و امیدواریم مدارسی که کلاس های کمی داشته اند تا مهرماه سال آینده بازسازی شوند.

وی درباره حذف درس دهقان فداکار از کتب درسی عنوان کرد: موضوعات کتب درسی هرچندسال یک بار تغییر می‌کند؛ درس دهقان فداکار در کتاب فارسی سوم دبستان نیز جای خود را به نمادهای دیگری داده است.

وزیر آموزش و پرورش درباره استخدام نیروهای نهضت سوادآموزی گفت: معلمی برخلاف تصورات، شغلی پیچیده، حرفه ای و حساس است و یکی از مشکلاتی که داریم به همین تصور غلط بر می گردد.
نگاه ما به حرفه معلمی همین است و معتقدیم اگر افراد این توانایی را دارند می توانند با ما همکاری کنند. اینها باید از طریق دانشگاه فرهنگیان وارد سیستم آموزش و پرورش شوند.

بطحایی با بیان اینکه شایستگی و صلاحیت افراد زمانی برای ما اثبات می شود که افراد در آزمون شرکت کنند و از طریق آزمون های دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش شوند گفت: براساس برنامه و طرح دولت بخشی از نیروهای پیش دبستانی، همکاران نهضت سواد آموزی و حق التدریسی ها پذیرفته می شوند.

وی با اشاره به طرح رتبه بندی معلمان اظهار کرد: گام اول در اجرای رتبه بندی، سنجش شایستگی و صلاحیت حرفه ای است که این مهم در دوران فعالیت بنده با سنجش مدیران آغاز شده است و بتدریج بعد از مدیران، معلمان هم تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.

وزیر آموزش و پرورش درباره روند اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توضیحاتی ارائه و عنوان کرد: سند تحول نقشه راهی برای آموزش و پرورش است. سند تحول مسیری را برای آموزش و پرورش در ابعاد مختلف ترسیم کرده که اگر در این مسیر حرکت کنیم به چشم انداز روشنی خواهیم رسید.

وی افزود: حافظه محوری از ایرادات وارد بر سیستم امروز است و دایما دانش آموزان را با بمباران محتوای آموزشی روبرو می کنیم. سند تحول می گوید محتوای آموزشی باید به سمت کاربردی شدن و انطباق با نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان برود.

بطحایی ادامه داد: سند تحول دارای شش زیرنظام است، ابتدا باید بررسی می کردیم سند تحول در کدام بخش قویتر و در کدام بخش ضعیف تر به اجرا در آمده است. این گزارش آماده شده و هفته آینده می توانیم نقشه راه را اعلام کنیم و بگوییم که در چه نقطه ای ایستاده ایم.

وی با بیان اینکه به موازات این کار، برنامه هایی را شروع کرده ایم و سیاست مدرسه محوری را ذیل آن مدنظر قرار داده ایم عنوان کرد: سه برنامه داریم که نخست ارتقای شایستگی مدیران مدارس است که
که ظرف یکی دو هفته آینده عملیاتی می‌شود. دومین برنامه تفویض اختیار به مدیران مدارس و سومین برنامه طراحی و استقرار نظام سنجش و کنترل تضمین کیفیت مدارس است.

بطحایی تاکید کرد: امروز باید به جایی برسیم که کیفیت مدارس مرتبا سنجش شود. از خرداد سال آینده انتخاب مدیران مدارس به روش دیگری خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش درباره طرح رتبه بندی معلمان گفت‌: رتبه بندی فرهنگیان از تکالیف قانونی دولت است. در مرحله اول از سنجش صلاحیت مدیران مدارس شروع کردیم و تا اوایل سال 97 آیین نامه مربوطه تدوین خواهد شد.

وی همچنین درباره ارتقای منزلت معلمان گفت: ارتقای منزلت معلمان ضرورتی برای توسعه یافتگی کشور است و تا زمانی که معلمان در این سطح از جایگاه باشند باید قبول کنیم کشور به توسعه یافتگی پایدار نخواهد رسید.

بطحایی افزود: البته این کار ظرف چند ماه و چندسال رخ نمی‌دهد و فقط متکی به منابع مالی نیست. یکی از آثار طرح تفویض اختیار به مدارس نیز همین است که معلم قدرت اجرای برنامه هایی را در مدرسه داشته باشد. یکی از گلایه های معلمان این است که چرا معلم فقط باید یک مدرس باشد و قدزت تصمیم گیری ندارد.

وی درباره وضعیت سرانه و فضای آموزشی گفت: تعیین تکلیف پروژه های عمرانی از شش ماه قبل از اجرا صورت می گیرد و ما طی صد روزه اول چندان دخل و تصرفی درباره پروژه ها نداشتیم. امروز سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز حدود 5متر مربع است در حالی که در برخی استان ها سه مترمربع است.

بطحایی ادامه داد: تفاوت و نابرابری در دسترسی به فضای آموزشی زیاد است سعی می کنیم با برنامه ریزی فاصله ها را به میانگین کشوری نزدیک کنیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره ارتقای حقوق دریافتی بازنشستگان اظهار کرد: قوانین نظام پرداخت های کارکنان دولت را مشخص می کند اما وزیر آموزش و پرورش به عنوان نماینده یک ۱میلیون و ۷۰۰ هزار پرسنل باید لایحه ای را آماده کرده و برای تصویب به مجلس بفرستد. بازنشستگان از حیث درآمد وضعیت خوبی را ندارند و دولت علیرغم تنگناهای مالی در حال کاهش تدریجی فاصله شاغلان و بازنشستگان است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره منع استفاده از بازنشستگان اظهار کرد: از یک میلیون شاغل در این وزارتخانه حدود پنج درصد به عبارتی 50هزار نفر، پرسنل اداری اند و مابقی معلم اند که مشمول این قانون نمی شوند. بازنشسته هایی که دعوت به به کار مجدد می‌شوند یا جزو ایثارگران اند و یا مقامات موضوع ماده 71 هستند که در رده معاونین و مشاورین وزیر قرار می گیرند. غیر از اینها شخص دیگری نمی‌تواند بازگشت به کار داشته باشد.

بطحایی درباره اقدامات در حوزه پرورشی و آسیب های اجتماعی گفت: سه برنامه را با محوریت آموزش آغاز کرده ایم که بر اساس آن شبکه ملی آموزش و پرورش به صورت مداوم تعاملی بین خانواده ها، معلمان و ما برقرار می کند و آسیب ها مدیریت می شوند.

وزیر آموزش و پرورش درباره کنکور نیز گفت: متاسفانه بخشی از آموزش ها به سمت تجاری شدن رفته اند. هرچند دوران کنکور بسیار سخت است. اکنون آسیب شناسی کنکور در یک کارگروه بررسی می شود و لازم است نحوه و شیوه برگزاری کنکور تغییر کند که می توانیم با اراده ای ملی آن را سامان دهیم.

وی تاکید کرد: در بحث موسسات کنکور قطعا پای منافع برخی افراد و موسسات در میان است وگرنه پدیده ای که از نظر همه صاحبنظران و کارشناسان مذموم هست ، نباید تا این اندازه دوام می آورد.

بطحایی درباره انحلال سازمان سنجش گفت: در این زمینه مقصر فقط این سازمان نیست بلکه رویه ای است که نهادینه شده و باید اصلاح شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید