پاپ فرانسیس: برای روهینگیاها گریه کردم

    کد خبر :163805

رهبر کاتولیک‌های جهان با اعلام این‌که دیدار با مسلمانان روهینگیایی یکی از شروط وی برای سفر به میانمار و بنگلادش بود، گفت که هنگام شنیدن دردهای این اقلیت رنج‌کشیده گریه کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از خبرگزاری فرانسه، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، روز شنبه هنگام بازگشت از سفر آسیایی به رم، در گفت‌وگو با خبرنگاران، گوشه‌هایی از دیدار خود با مجموعه‌ای از مسلمانان روهینگیایی آواره در بنگلادش را تشریح کرد.

دیدار پاپ فرانسیس با روهینگیاها یک اقدام بسیار نمادین جهت اعلام همبستگی با این اقلیت مسلمان محسوب می‌شود که از خشونت‌های نیروهای امنیتی و بوداییان افراطی در میانمار فرار کرده‌اند.

پاپ گفت: «می‌دانستم که با روهینگیاها دیدار خواهم کرد ولی نمی‌دانستم کجا و کِی، این موضوع برای من یکی از شروط سفرم بود.»

پاپ، که به صراحت‌گویی معروف است، در جریان سفر به میانمار مجبور شد دیپلماسی محتاطانه‌‌ای در پیش بگیرد. وی از استفاده از واژه «روهینگیاها» خودداری کرد.

ولی در بنگلادش، پاپ فرانسیس به این موضوع، مستقیما پرداخت و در داکا با برخی از روهینگیاهای آواره که در اردوگاه‌هایی در جنوب این کشور مستقر شده‌اند، دیداری موثر داشت.

پاپ گفت: «آنچه که بنگلادش به آنها تقدیم کرده است چیز فوق‌العاده‌ای است و نمونه‌ای برای استقبال.»

رهبر کاتولیک‌های جهان گفت: «گریه کردم، تلاش کردم آن را مخفی کنم… آنها( روهینگیاها) نیز گریه کردند… .»

وی خاطرنشان کرد: «با خودم گفتم نمی‌‌توانم اینجا را ترک کنم بدون این‌که کلمه‌ای به آنها بگویم… به آنها گفتم این تراژدی‌تان بسیار بی‌رحمانه و بزرگ است… اما در قلب ما جای دارد. من به نیابت از آنهایی که مرتکب خطایی در حق شما شده‌اند از شما طلب آمرزش می‌طلبم، بخصوص با توجه به بی‌تفاوتی( به این تراژدی) در جهان.»

طبق این گزارش، پاپ فرانسیس جمعه برای اولین بار در طول سفر آسیایی خود از مردم روهینگیا به‌طور مستقیم نام برد. او پس از سخنرانی برای جمعیتی از ادیان مختلف در شهر داکا گفت: «تجلی حضور خداوند امروزه روهینگیا است.»

از آغاز موج جدید خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا در پنجم آگوست گذشته، بیش از 620 هزار نفر از این گروه اقلیت از میانمار به خاک بنگلادش گریخته‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید