ظریف: ایران می تواند نقش موثری در تقویت زیرساخت های گرجستان داشته باشد

محمدجوادظریف وزیر امور خارجه ایران در نشست اقتصادی دو کشور در شهر تفلیس که با حضور گئورگی گاخاریا وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان برگزار شد، گفت که ایران می تواند نقش موثری در تقویت زیر ساخت های این کشور داشته باشد. در این نشست که اعضای هیات همراه وزیر خارجه ایران شامل نمایندگان بخش های مختلف دولتی و بخش خصوصی نیز شرکت دارند، بررسی عرصه های مختلف همکاری در دستور کار قرار گرفت.
همچنین شماری از فعالان اقتصادی ایرانی و گرجستانی نیز در این همایش شرکت دارند که دیدگاهها و زمینه های مختلف همکاری را بررسی می کنند. اقتصادی
ظریف در سخنان خود گفت: تاریخی طولانی از دوستی دو ملت داریم. پس از اعلام استقلال گرجستان (پس از فروپاشی سال 1991 شوروی) ایران از جمله اولین کشورهایی بود که این استقلال را به رسمیت شناخت.
وی با اشاره به همکاری های اقتصادی دو کشور عنوان کرد: درباره توسعه مسایل بازرگانی و اقتصادی میان ایران و گرجستان کفت وگو کردیم. در حوزه ترانزیت می توانیم تبدیل به کریدوری برای اتصال به اروپا باشیم. همچنین ایران می تواند نقش موثری برای تقویت زیرساخت های گرجستان داشته باشد.
ظریف اظهار کرد: ما در مسایل کشاورزی، فناوری و علمی می توانیم به گرجستان کمک کنیم. ایران در حوزه های نانو و بایو فناوریی از جمله 10 کشور برتر دنیا است.
وزیر خارجه ایران همچنین گفت: ما به دنبال رابطه ای آزادانه تر میان دو کشور هستیم. لغو روادید سبب حضور صدها گردشگر ایرانی در گرجستان خواهد شد و فرصت های جدیدی برای بهره برداری از روابط دو کشور وجود دارد.
ظریف همچنین گفت: رئیس جمهوری ایران نیز بر گسترش بیش از پیش روابط تاکید دارد و همچنین سفر نخست وزیر کرجستان را به ایران در چند روز آینده خواهیم داشت.
پیس از این نشست در دیدار و مذاکرات ظریف و گاخاریا، ابعاد مختلف همکاری های اقتصادی در عرصه های مختلف از جمله تجارت، ترانزیت و بخش های مالی و بانکی مورد مذاکره قرار گرفت.
در این مذاکرات، اهمیت توسعه همکاری های اقتصادی مورد تاکید قرار گرفت.
ظریف در جریان مذاکرات خود در گرجستان مهم ترین محورهای همکاری دو کشور را ترانزیت، صنعت، آموزش و همکاری در سازمان‌های بین‌المللی و مسائل منطقه‌ای اعلام کرد.
وی گفت: راهگذر خلیج فارس به دریای سیاه نیز فرصتی است که در صورت اجرایی شدن، کشورهای منطقه را بیشتر به یکدیگر نزدیک می‌کند، هزینه‌های انتقال کالا کاهش می‌یابد و ایران آذربایجان و ارمنستان هم می‌توانند همکاری مشترکی داشته باشند.
سفر ظریف به گرجستان در چارچوب گسترش همکاری های منطقه ای ایران انجام می شود و پس از این کشور نیز راهی قرقیزستان خواهد شد.
بر اساس برنامه اعلام شده، وزیر خارجه ایران در ادامه برنامه های خود با گئورگی کویریکاشویلی نخست وزیر و گئورگی مارگولاشویلی رییس جمهوری گرجستان نیز دیدار و مذاکره می کند.
شرکت در نشست مشترک اقتصادی، حضور در ضیافت ناهار به میزبانی همتای خود و دیدار از آرشیو ملی گرجستان از دیگر برنامه های ظریف اعلام شده است.
گُرجِستان به پایتختی تفلیس در منطقهٔ قفقاز و اوراسیا مانند دیگر جمهوری سابق شوروی استقلال یافته پس از فروپاشی با دریای سیاه، از شمال با روسیه، از جنوب با ترکیه و ارمنستان و از جنوب‌شرق هم با جمهوری آذربایجان هم‌مرز است.
گرجستان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی یکی از کشورهایی است که از روابطی خوب با اتحادیه اروپا برخوردار است و همچنین تمایل دارد وارد این اتحادیه شود که در برگیرنده فرصت های گسترده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهد بود.
ظریف به دعوت همتایان خود و به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد استقلال سه کشور از جمهوری های سابق شوروی به منطقه آسیای میانه و قفقاز سفر کرده است.
یک هیات اقتصادی و صنعتی از بخش های دولتی و خصوصی نیز وزیر امور خارجه ایران را در این سفر همراهی می کنند.
ظریف دیروز نیز در ترکمنستان با مقام های ارشد این کشور از جمله قربانقلی بردی اف رئیس جمهوری این کشور دیدار و درباره توسعه مناسبات دوجانبه گفت وگو کرد که حدود دو ساعت طول کشید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید