زمین هایمان را به شرط استخدام خریدند ولی نیروهای غیر بومی را استخدام کردند!

    کد خبر :163526

آغاز رسمی تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس شورای اسلامی از عملکرد شرکت های نیشکر استان خوزستان و تخلف هایی که گفته می شود در سال های گذشته در این بخش به وقوع پیوسته است، به اهالی بومی حد فاصل اهواز تا خرمشهر نیز فرصتی داد تا دو باره اعتراض های میدانی خود را به تبعیض هایی که مدیران این صنعت در حق آنها روا داشته اند، آغاز کنند؛ مردمی که سال های قبل زمین های خود را با قیمتی اندک به مدیران نیشکر فروختند و اکنون از فرصت های شغلی این صنعت محروم هستند.

به گزارش تابناک، تبعیض در حق نیروهای بومی مناطق کشت و صنعت نیشکر خوزستان و عدم استخدام روستاییانی که زمین های خود را در سال های گذشته با قیمتی بسیار اندک در اختیار مدیران صنعت نیشکر قرار دادند، در کنار تخریب شدید محیط زیست استان خوزستان توسط این صنعت از جمله دلایلی است که هم اینک جمع زیادی از اهالی بومی حد فاصل اهواز تا خرمشهر را به خیابان ها کشانده است.

روستاییانی که در حال حاضر با تجمع در مقابل کارخانه نیشکر امیر کبیر خوزستان تلاش دارند تا مقامات سیاسی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار داشته باشند، مردمی هستند که در دهه 70 شمسی و به امید توسعه و پیشرفت زادگاهشان، زمین های کشاورزی خود را با قیمت هایی بسیار اندک در اختیار مدیران کارخانه های نیشکر قرار دادند.

بر اساس بررسی های به عمل آمده از جمله وعده های اصلی مدیران کارخانه های نیشکر خوزستان که عمدتاً در مناطق حد فاصل شهر اهواز تا خرمشهر قرار دارند، این بود که در ازای در اختیار گرفتن زمین های مرغوب اهالی روستاها، آنها را در این کارخانه ها استخدام کنند و فرصت های شغلی جدیدی را برایشان مهیا کنند.

اکنون و پس از نزدیک به 20 سال فعالیت مجموعه های نیشکر در مناطق عرب نشین استان خوزستان، اهالی این مناطق مثل مردم شهرستان های باوی و شوشتر به این مسئله اعتراض دارند که نه تنها کارخانه های نیشکر اقدام به استخدام نیروهای بومی نکرده، بلکه فعالیت این مجموعه ها موج جدیدی از تخریب محیط زیست را در منطقه رقم زده است.

اگرچه بسیاری از شخصیت های سیاسی و مذهبی استان خوزستان در مقاطع مختلف به این مسئله اعتراض کرده و تلاش خود را برای فراهم کردن شرایط استخدام نیروهای بومی انجام داده اند، اما هنوز اتفاقی که باید رخ می داده است تا رضایت اهالی بومی را فراهم کند، عملیاتی نشده است.

در همین رابطه پیشتر آیت الله جزایری، امام جمعه شهر اهواز با بیان این که بخش اقتصاد توسعه نیشکر خوزستان مجتمعی بزرگ برای کشور است، گفت: خدا راضی نیست که آقایان این زمین هایی را که به قیمت کمی در اختیار گرفته اند، صاحبان آنها بیکار بمانند و نیروهای غیر بومی را استخدام کنند.

آیت الله موسوی جزایری بابیان این نکته که گرچه مردم استان های دیگر به اشتغال هم نیاز دارند اما اولویت با کیست؟ خطاب به مسؤولان تأکید کرد: استفاده از نیروهای بومی را در اولویت استخدام های خود قرار دهید.

البته بحث استخدام نیروهای غیر بومی در کارخانه های نیشکر استان تنها محل اعتراض و زیر سئوال رفتن فعالیت این مجموعه ها نیست و در همین رابطه اعتراض هایی مبنی بر تخلف های زیست محیطی و نیز بهره برداری غیر اصولی از منابع آب در کنار برخی ابهام ها در زمینه فعالیت های مالی وجود دارد.

مجید ناصری نژاد، نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی در سال 95 با محوریت اعتراض های اهالی بومی به استخدام های کارخانه های نیشکر، فعالیت های ضد محیط زیستی و نیز تخلف های مالی مدیران این کارخانه ها طرح تحقیق و تفحص از صنایع نیشکر استان خوزستان را کلید زد و این موضوع هم اکنون در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

در همین باره، ناصری نژاد عقیده دارد: خاکستر و آلودگی زیست محیطی و هوا، سلامتی مردم آن منطقه را با خطر جدی رو به رو کرده است چرا که در اطراف این شرکت ها و صنایع روستاهای زیادی وجود دارد که در واقع مردم آن در دل نیشکر زندگی می کنند لذا سوزاندن نیشکر آن ها را با خطرات جدی روبه رو کرده است. در کنار این بحث موضوع بهره برداری بیش از حد این کارخانه ها از منابع آب کارون و نیز حقوق های نجومی مدیران موضوعی است که باید به آن ورود و بررسی های دقیقی انجام شود.

اکنون که طرح تحقیق و تفحص از صنایع نیشکر استان خوزستان به صورت جدی در حال پیگیری است، مردم محلی نیز این فرصت را برای اعلام اعتراض خود غنیمت شمرده اند و تجمع در برابر کارخانه نیشکر امیر کبیر تلاش می کنند تا صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.

در این باره یکی از معترضین محلی به خبرنگار «تابناک» گفت: همه کارخانه های نیشکر خوزستان در مناطق عرب نشین استان قرار دارد و زمانی که بحث فروش این زمین ها به مدیران نیشکر مطرح شد، یکی از شروط اصلی استخدام نیروهای بومی در این کارخانه ها بود. اما اکنون تقریباً هیچ یک از مردم محلی که عرب هستند در این کارخانه ها فعالیت نمی کنند و جدا از مسئله استخدام، فعالیت این صنایع آلودگی و خسارت های شدیدی را به مردم منطقه وارد کرده است.

این شهروند بومی منطقه تأکید کرد: ما از نمایندگان مجلس خواهش می کنیم با ورود جدی به مسائل مرتبط بال نیشکر استان علاوه بر مسائل مالی موضوع خسارت های زیست محیطی و نیز استخدام نیروهای غیر بومی را در دستور کار قرار دهند و تلاش کنند حقوق از دست رفته اهالی منطقه را به آنها بازگردانند.

در رابطه با فعالیت مجموعه های نیشکر استان خوزستان که عمدتاً در مناطق عرب نشین این استان فعال هستند، آنچه مورد تأکید اهالی منطقه است، تبعیض هایی است که در حق مردم منطقه روا شده و جدا از عدم استخدام نیروی بومی، خسارت های سنگینی نیز به محیط زیست وارد آمده است.

بر این اساس انتظار است نمایندگان مجلس و سایر مسئولان ناظر با ورود دقیق و جدی به مسئله موضوع تخلف های احتمالی این صنایع را به صورت جدی پیگیری کنند و راهکارهایی برای جلب رضایت اهالی و توسعه منطقه را در دستور کار قرار دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید