معاون وزیر بهداشت خبر داد

فعال شدن کمیته‌های نظارت بر مصرف دارو در بیمارستان‌ها

    کد خبر :163108

رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت با اشاره به سیاست‌های سازمان متبوع درباره داروهای وارداتی که مشابه داخلی دارند، گفت: اکنون در حال پیگیری مساله مصرف منطقی دارو هستیم و تلاش می‌کنیم کمیته‌های نظارت در بیمارستان‌ها فعال شوند.

دکتر غلامرضا اصغری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سرنوشت پوشش بیمه‌ای داروهای وارداتی که مشابه تولید داخل آنها در کشور موجود است، گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان‌های بیمه‌گر بسته‌ایم برخی داروهایی که وارداتی هستند، اما مشابه تولید داخلی آنها هم وجود دارد و بیماران از آنها استفاده می‌کنند و پزشکان هم آنها را نسخه می‌کنند، تا پایان سال همچنان تحت پوشش بیمه‌ هستند.

وی با تاکید بر اینکه داروهای تولید داخل هم به شرطی مجوز تولید و ورود به بازار را دریافت می‌کنند که کیفیت‌ و استانداردهای مورد نظر سازمان غذا و دارو را داشته باشند، ادامه داد: ما برای حمایت از تولیدکنندگان داروی داخلی، سیاست‌هایی را پیش می‌بریم. به عنوان مثال برای داروهای وارداتی که مشابه داخلی آنها در کشور وجود دارد، سقف قرار داده‌ایم و بیش از 10 درصد از حجم بازار دارو را به آنها نمی‌دهیم. بر این اساس 90 درصد این بازار در اختیار تولیدکننده داخلی است و با این روش قدرت صنایع دارویی در کشور را تقویت می‌شود. البته باید توجه کرد که این کار تنها به شرطی برای داروهای تولید داخل انجام می‌شود که کیفیت لازم را داشته باشند. بر این اساس اگر دارویی استانداردهای مورد نظر ما را نداشته باشد، مجوز ورود به بازار نمی‌گیرد. بنابراین مردم مطمئن باشند که داروی بی‌کیفیت وارد بازار نخواهد شد.

اصغری با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات سازمان غذا و دارو در حوزه دارو، گفت: اکنون در حال پیگیری مساله مصرف منطقی دارو هستیم و تلاش می‌کنیم کمیته‌های نظارت در بیمارستان‌ها فعال شوند تا داروهایی که تجویز می‌شود، به میزان مورد نیاز در اختیار بیماران قرار گیرد و از آنها استفاده مازاد نشود. زیرا دارو یک شمشیر دولبه است. یعنی همانطور که کمبود و یا نبود دارو مشکل‌ساز است و عوارض ایجاد می‌کند، مصرف زیاد آن هم عارضه در پی دارد.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه متاسفانه بحث مصرف منطقی دارو از موضوعاتی است که کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد، درحالیکه از اهمیت بسزایی برخوردار است، اظهار کرد: باید توجه کرد که مصرف زیاد دارو مانند سم است. بنابراین هرچقدر دارو را بجا و درست مصرف کنیم، بیشتر به سلامت‌مان کمک می‌کند.

وی درباره تاخیر در پرداخت مطالبات دارویی و تجهیزات پزشکی نیز گفت: در حال حاضر حدود 10 الی 20 درصد از مطالبات دارویی و تجهیزات پزشکی پرداخت شده است به طوری که از 3000 میلیارد مطالبه‌ای که در حوزه دارو وجود داشته است، مقداری از سوی تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایران پرداخت شده و میزان مطالبات دارویی به 2400 میلیارد تومان رسیده است. بر این اساس در حال حاضر شرایط‌مان کمی بهتر شده است و قرار است با پرداخت‌هایی که در آینده صورت می‌گیرد، بهتر هم شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید