دماسنج داغ اقتصاد

    کد خبر :162795

بازار سرمایه از مهم‌ترین ارکان یک اقتصاد است و افراد بسیاری به طور مداوم در حال رصد این بازار هستند. بدیهی است دسترسی به نظر خبرگان در قالب تحلیل یا پیش‌بینی بورس، از مطلوبیت ویژه‌ای برای فعالان و کنشگران این بازار برخوردار است.

هر هفته دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس را در مورد وضعیت بازار سهام در هفته جاری جویا می‌شویم و در اولین ساعات شنبه هر هفته آن را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

گروه‌هایی که اکثر بزرگان تحلیل بنیادی، تکنیکالی و اقتصادی کشور در مورد روند مثبت آن‌ها در هفته پیش رو اتفاق نظر دارند همانند هفته گذشته فلزات اساسی، پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها و کانه‌های فلزی هستند.

رشد شاخص کل بورس و عبور از مقاومت تاریخی‌اش که در هفته‌های پیشین از این رسانه پیش‌بینی شده بود هفته گذشته محقق شد و شاخص کل قله ۹۱ هزار واحد را نیز درنوردید. روند صعودی شاخص با وجود سرعت‌گیرهای کوچک و اصلاحات مقطعی دنباله‌دار پیش‌بینی می‌شود.

بازار سهام کامودیتی پایه ایران دیری است دستخوش تغییرات نرخ‌های جهانی قرار گرفته. روند معاملات کامودیتی‌ها در ماه اخیر نشان از وضعیت رو به رشد قیمت این محصولات دارد.

کاهش موجودی انبار فلزات اساسی در بورس فلزات لندن و چین یکی از عوامل مهم رشد اخیر قیمت فلزات اساسی است.

بر این اساس در ماه گذشته موجودی انبار فلزات اساسی نشان می‌دهد مس با کاهش ۳۱٫۴ درصدی، روی ۱۷٫۲ درصدی، آلومینیوم ۶٫۵ درصدی و سرب ۲٫۹ درصدی روبرو بوده‌اند.

گفتنی است کاهش موجودی در هفته اخیر نیز ادامه داشته و معاملات نشان می‌دهند فولاد، مس، روی و سنگ آهن ۶۲ درصد با افت‌های هفتگی به ترتیب ۱۷ درصدی، ۱۱٫۷ درصدی، ۳ درصدی و ۲٫۹ درصدی در انبارهای چین و لندن مواجه بوده‌اند. این کاهش موجودی‌ها مسبب رشد چشمگیر قیمت‌های این فلزات در بازارهای جهانی شده‌اند.

در هفته‌های اخیر صف‌های خرید میلیونی گروه پالایشی را به نظاره نشستیم که این اتفاق از سوی تحلیل‌گران و صاحب‌نظران نظرسنجی تجارت نیوز پیش‌تر نوید داده شده بود. این هفته نیز اعضای نظرسنجی تجارت نیوز همانند هفته‌های پیشین اعلام نظر مثبتی نسبت به پتانسیل رشد پتروپالایشی‌ها داشته‌اند.

در روز پنج‌شنبه هفته پیش شاهد توافق میان اعضای اوپک و غیراوپک بر سر تمدید ۹ ماهه کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۱۸ بودیم که منجر به رشد قیمت نفت شد. بر این اساس هر بشکه نفت برنت در روز گذشته حدود ۶۴ دلار معامله گشت.

مورد مهم دیگری که بازار نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد، عرضه نفت آمریکای شمالی است که شب گذشته آمار مربوط به تعداد دکل‌های نفتی آن منتشر شد. تعداد دکل‌های نفتی آمریکای شمالی تنها با ۲ حلقه افزایش به ۷۴۹ حلقه رسیده که به نسبت ماه قبل افزایش کمتری را نشان می‌دهد.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند روند کاهشی رشد تعداد این دکل‌ها در ۳ ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ و سال ۲۰۱۸ ادامه خواهد داشت.

اکثر اعضای چشم‌انداز بورس «تجارت‌نیوز» هفته جاری را هفته‌ای نسبتا مثبت برای معاملات بورس پیش‌بینی کرده‌اند.نظرسنجی از چهره‌های شناخته شده، فعالان و تحلیل‌گران بازار سرمایه نشان از بازاری متعادل و تا حدودی مثبت در هفته جاری دارد.

چشم‌انداز هفته آتی

ردیف کارشناسان سمت شاخص کل گروه/دسته‌های پیش‌رو
۱ حمید اعرابی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه خنثی پالایشی‌ها، کانه‌های فلزی، فلزات اساسی
۲ ولید هلالات فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه خنثی تک سهم‌ها
۳ رحیم کریمی معاون گروه سرمایه‌گذاری سایپا مثبت تک سهم‌ها، پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها
۴ فردین آقابزرگی کارشناس ارشد بازار سرمایه مثبت تک‌سهم‌ها
۵ محمد نوربخش مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری سرمایه و دانش خنثی تک‌سهم‌ها
۶ مهدی طحانی مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری آوای آگاه خنثی پتروشیمی‌ها
۷ مهدی میرزایی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه مثبت کانه‌های فلزی، فلزات اساسی
۸ امیرمهدی صبایی مدیریت پرتفو و تامین مالی هلدینگ تاپیکو خنثی پالایشی‌ها، پتروشیمی‌ها، فلزات اساسی
۹ مهدی ساسانی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه مثبت فلزات اساسی، کانه‌های فلزی
۱۰ بهزاد صمدی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه منفی زراعت
۱۱ کوروش شمس مدیرعامل شرکت سبدگردان پاداش سرمایه خنثی تک‌سهم‌ها، کانه‌های فلزی
۱۲ نیما آزادی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه خنثی
۱۳ امیر مقدم فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه مثبت تک‌سهم‌ها

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید