محیط زیست در هفته‌ای که گذشت؛

از انتقاد کارشناسان به سازمان محیط زیست تا انتشار گزارش ۱۰۰ روزه کلانتری

    کد خبر :162621

عیسی کلانتری این هفته در حالی به دفاع از عملکرد یکصد روزه خود در سازمان حفاظت محیط زیست پرداخت که کارشناسان به تمامی دستاوردهای مطرح شده از سوی وی انتقادات فراوانی دارند و خواستار نغییرات در عرصه مدیریتی این سازمان هستند.

به گزارش  پویا؛ سازمان حفاظت محیط زیست کشور این هفته نیز با فراز و نشیبهای زیادی مواجه بود که بخشهایی از آنها شامل آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان، مصدومیت محیط‌بانان در مازندران، عملکرد صد روزه کلانتری، انتقادات فراوان کارشناسان به رئیس سازمان محیط زیست و … می‌شود.

مهار آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان

آتش‌سوزی که چهارشنبه هفته گذشته در نزدیکی پارک ملی گلستان آغاز شده بود سرانجام در روز جمعه هفته گذشته و با تلاش محیط‌بانان و تمامی دست‌اندرکاران و جوامع محلی مهار شد.

امیرعبدوس؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به این آتش‌سوزی در حاشیه‌های پارک ملی گلستان گفت: فقط حدود 30 تا 40 هکتار از کف نقاط حاشیه‌ای پارک ملی گلستان و آن هم به صورت حاشیه‌ای در آتش سوخت و خوشبختانه خسارتی به درختان و طبیعت پارک وارد نیامد.

وی علت طولانی شدن عملیات اطفا را وزش باد و شعله ور شدن دوباره آتش دانست و درباره علت حادثه افزود: گاهی اوقات علت بروز چنین حوادثی بی احتیاطی مسافران است؛ تحقیقات برای علت بروز این آتش‌سوزی ادامه دارد.

نیازهای ضروری برای کاهش آلودگی هوا

محمد حسین مقیمی؛ استاندار تهران این هفته در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا گفت: یکی از دلایل ایجاد آلودگی، عدم تعویض به موقع کاتالیست‌های خودروهای عمومی از جمله تاکسی و اتوبوس است که باید نسبت به تعویض این قطعه مهم اقدام شود.

کیومرث کلانتری؛ مدیرکل محیط زیست استان تهران نیز در این جلسه اظهار کرد: 40 هزار تاکسی، نیازمند تعویض کاتالیست هستند؛ مقرر شد اعتبار این طرح بر اساس یک برنامه‌ای از محل عوارض آلایندگی اختصاص یابد و شهرداری‌ها موظف شوند که خودروهای تاکسی حتما از کاتالیست بهره بگیرند.

مصدومیت محیط‌بانان بابلی در حین گشت‌زنی

دوشنبه شب نیز حادثه‌ای تلخ در شمال کشور به وقوع پیوست؛ دو تن از محیط‌بانان یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بابل از فاصله نزدیک هدف شلیک دو شکارچی قرار گرفته به بیمارستان شهید بهشتی بابل منتقل شدند.

رحیم بابانژاد و یاسر زرین‌کمر از محیط‌بانان یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بابل در حین گشت و کنترل در حوزه استحفاظی منطقه کبریا کلا بابلکنار ساعت 21 دوشنبه شب از فاصله نزدیک هدف شلیک دو شکارچی قرار گرفتند.

این دو محیط‌بان از ناحیه پا و قفسه سینه مجروح و جهت سیر مراحل درمانی به بیمارستان شهید بهشتی بابل منتقل شدند.

ضارب نیز پس از چند ساعت با تلاشهای عوامل انتظامی دستگیر و تحویل مقامات قضایی شد.

عملکرد پر از ابهام کلانتری در قالب دفاع یکصد روزه

عیسی کلانتری که از زمان حضورش تا کنون عملکردی پر از ابهام را از دید کارشناسان حوزه محیط زیست داشته و انتقادات فراوانی به او مطرح می‌شود این هفته با انتشار متنی به دفاع از عملکرد خود پرداخته است.

وی تمامی موارد انتقادی کارشناسان و دلسوزان محیط زیست را به عنوان راهکارها و راه‌حلهای خود در یکصد روز گذشته معرفی کرده است که این برنامه‌ها مورد تایید کارشناسان ذیربط قرار نمی‌گیرد.

عیسی کلانتری تعیین تکلیف 86 پروژه عمرانی و توسعه‌ای، 29مورد تفویض اختیار به استانها، پیگیری اجرای طرح جامع پارک پردیسان در تفاهم با شهرداری تهران، اخذ مجوز استخدام 200 نفر در محیط زیست و … را بخشی از برنامه‌های یکصد روزه خود دانست در صورتی که بسیاری کارشناسان تعیین تکلیف ناگهانی برای پروژه‌هایی که نیازمند ارزیابی و دقت لازم هستند را بسیار ضروری می‌دانند.

ضمن اینکه واگذاری بخشی از پارک پردیسان به شهرداری تهران یا استخدام نیروهای مورد وثوق و تابع کلانتری در سازمان محیط زیست نمی‌تواند به عنوان دستاورد محسوب شود و بسیاری کارشناسان و دلسوزان خواستار ایجاد فضای مناسب و بهبود وضعیت محیط زیست کشور مطابق با منشور مقام معظم رهبری هستند.

انتقادات کارشناسان از عملکرد کلانتری!

مدیرکل سابق دفتر آموزش سازمان محیط زیست این هفته با بیان اینکه کلانتری دنبال به تاراج اندوخته‌های طبیعی کشور است، گفت: در تاریخ محیط زیست دنیا شخصی مانند کلانتری مشاهده نشده است؛ کلانتری خودش شجاعانه استفعا دهد.

محمد درویش گردهمایی آرام فعالان محیط زیست و برآشفته شده کلانتری، عملکرد قابل تامل کلانتری در مواجهه با پرورش ماهی تیلاپیا، وجود خطر انحلال سازمان محیط زیست، رها شدن دریاچه ارومیه به حال خود، ضد محیط زیستی بودن کلانتری، عدم توجه کلانتری به ارزیابی‌های زیست‌محیطی، تاسف آور بودن پذیرش مسئولیت از سوی کلانتری و …. بخشی از انتقادات به سازمان محیط زیست است.

وی اظهار کرد: امیدواریم هرچه زودتر آقای کلانتری خودش شجاعانه استفعا دهد و از این مسئولیت کنار برود تا آیندگان دشنامهای بیشتری را نثارش نکنند.

آمار تعداد فوت شدگان سال 94 بر اثر آلودگی هوا

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز این هفته با بیان اینکه مهمترین آلاینده ها ذرات معلق هستند که جان بسیاری از شهروندان را می گیرد افزود: در سال 94 یکهزار و 572 نفر به علت بالابودن ذرات معلق فوت کردند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت : 80 درصد آلودگی هوا مربوط منابع متحرک چون وسایل نقلیه ، 15 درصد صنایع و پنج درصد خانگی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید