اعتراض مردم به نرخ و سرعت “اینترنتی غیرحجمی”

    کد خبر :162597

همزمان با افزایش نگرانی‌ها و اعتراض کاربران اینترنت به نرخ‌های جدید مصوب “اینترنت غیرحجمی” و درخواست برای برداشتن محدودیت سرعت، بار دیگر بازنگری جداول مصوب در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات دولت قرار گرفت.

به گزارش  پویا؛ موضوع “اینترنت غیرحجمی” که مدلی بین اینترنت نامحدود و اینترنت حجمی (محدود) است بالاخره چندی پیش به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رسید که از امروز (10 آذر) شرکتهای اینترنتی ملزم به اجرای آن هستند.

“اینترنت غیرحجمی” مدلی هست که وزارت ارتباطات دولت قبلی و گویا با مطالعه مدلهای رایج جهانی به آن رسید تا محدودیت حجم را برداشته و اینترنت را با نرخ واحدی در ماه به دست مشترکان برساند.

با توجه به اینکه نسبت حجم و اشتراک سرویس اینترنتی، ایران را در رده گران‌ترین کشورها از منظر اینترنت ثابت قرار داده که به گفته وزیر فعلی ارتباطات در جایگاه 90 قرار داریم، تلاش دولتمردان برای تصویب اینترنت غیرحجمی، تأثیر غیرمستقیم بر کاهش نرخ سرویس بوده است.

البته همانطور که از عنوان این مدل بر می‌آید، موضوع حجم در سرویس‌های غیرحجمی اهمیتی ندارد و کاربر مختار است تا به میزان دلخواه از سرویس اینترنتی خود استفاده کند اما چارچوب “مصرف منصفانه” برای او وجود دارد.

مصرف منصفانه اجازه می‌دهد که شرکت‌های اینترنتی بعد از عبور از حجم معینی (قبلاً به اطلاع مشترک رسیده است)، سرعت سرویس مشترک را کاهش دهند اما همچنان اجازه استفاده از اینترنت برای وی وجود داشته باشد.

در دولت قبلی که موضوع اینترنت غیرحجمی در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار گرفت و نهایتاً مصوب شد، کاربران اینترنتی به شدت از آن انتقاد کردند و معتقد بودند که آن مصوبه به ضرر کاربر نهایی است و منجر به افزایش قیمت سرویس برای آنها می‌شود.

پیش از بررسی این مصوبه توسط تصمیم‌گیرندگان گفته شد با توجه به اینکه محدودیت حجم قرار است از سرویس‌ها برداشته شود ممکن است رقم سرویس نهایی برای برخی گرانتر و برای برخی ارزانتر شود

استدلال هم این بود که برای تصویب نرخ واحد ماهیانه باید رنجی در نظر گرفته شود که هم شرکتهای اینترنتی ضرر نکنند و هم مشترکان کم مصرف؛ بنابراین گفته شد که کف تعرفه مشترکان کم مصرف کمی افزایش و مشترکان پرمصرف کاهش می‌یابد تا در نقطه‌ای به یکدیگر برسند؛ آن نقطه محل تعیین تعرفه غیرحجمی است.

اما اعتراض کاربران نسبت به افزایش قیمت سرویسها به حدی رسید که جلوی اجرای آن مصوبه گرفته شد؛ تا اینکه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در این دولت به سمت بازنگری تعرفه‌ها رفت و نرخهای جدید را برای سرعتهای پیش فرض در نظر گرفته که به گفته آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عملا 30 درصد کاهش در هزینه و 100 درصد رشد در میزان مصرف را به دنبال دارد.

جدول مصوبه اینترنت غیرحجمی دولت قبلی و فعلی به شرح زیر است:

اما این مصوبه هم مخالفان خود را دارد و بسیاری از کاربران در فضای وب نسبت به کاهش یافتن سرعتها و برداشتن محدودیت در حجم دانلود، انتقاد کرده‌اند

به عقیده آنها این مصوبه نیز به خودی خود باعث گرانتر شدن هزینه اینترنت برای آنها می‌شود و لذا بار دیگر از وزیر ارتباطات خواسته‌اند تا نسبت به بازنگری این تعرفه‌ها اقدام کند و در صورت امکان محدودیت سرعت برداشته شود تا اینکه تمرکز بر روی حجم باشد.

در این راستا بار دیگر وزیر ارتباطات با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد:

“اگر جداول منتشر شده باعث گران شدن سرویس‌های ثابت شده باشد، از طرف سازمان تنظیم مقررات مردود شناخته خواهد شد؛ جداول منتشر شده در حال بررسی است و تا صبح یکشنبه موارد مردودی احتمالی اعلام خواهند شد.”

به گفته وی یکی از اهداف مدل تعرفه جدید، ایجاد رقابت بین شرکت‌ها به منظور ارائه خدمات مناسبتر و با قیمتی رقابتی‌تر به مشترکان نهایی بوده است؛ اگر تعرفه‌های ارائه شده بخواهد هزینه‌های مشترک نهایی را افزایش دهد، موضوع توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیگیری و اصلاح خواهد شد.

با این حال باید منتظر بررسی‌های بیشتر این سازمان باشیم تا ببینیم باز هم مصوبه اینترنت غیرحجمی دستخوش تغییر می‌شود یا اینکه همین بندهای فعلی در دستور کار قرار می‌گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید