محسن رهامی: برخی احمدی‌نژاد را به عرش بردند/ چه کسی پاسخگوی تحریم‌ها و مشکلاتی است که احمدی نژاد تحمیل کرد؟

  • سیاسی
  • جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ ۱۳:۲۶
    کد خبر :162411

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها تاکید کرد: شورای نگهبان باید داوری بی‌طرف باشد. داوری این شورا علاوه بر اینکه باید بی‌طرف باشد بلکه باید مقبولیت داشته باشد و مردم این نظر را بپذیرند. ما دنبال چانه‌‌زنی نیستیم. می‌گوییم ما پنجاه نفر را معرفی کردیم شما همه را خط زدید. باید پاسخگو باشند.
محسن رهامی در مراسم افتتاحیه دومین کنگره سراسری حزب همبستگی دانش آموختگان ایران، با اشاره به «نقش احزاب در توسعه همه‌جانبه» به عنوان موضوع همایش گفت: اساس تشکیل احزاب حرکت در مسیر توسعه سیاسی، رفاه عمومی و تعمیق دانش سیاسی جامعه است اما شاید ماموریت نخست احزاب همان تربیت سیاسی آحاد جامعه باشد.

حزب دانشگاه عمومی برای تربیت سیاسی شهروندان است

به گزارش نامه نیوز وی با بیان اینکه احزاب باید فعالیت سراسری داشته باشند، از قانون جدید احزاب استقبال کرد و اظهار داشت: این رویکرد درستی است که احزاب را به این سمت ببریم که حداقل در نیمی از استان‌های کشور فعالیت داشته باشند. به هر حال، حزب یک دانشگاه عمومی برای تربیت سیاسی شهروندان است و به تعبیر دیگر احزاب به نوعی دولت در سایه هستند که ضمن برنامه‌ریزی برای امور مختلف کشور، نیروهایی تربیت کنند تا در صورت لزوم این افراد را به عرصه بفرستند.

احزاب مهمترین جایگاه برای مفاهمه و آشتی ملی هستند

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها ادامه داد: از طرفی احزاب مهمترین جایگاه برای مفاهمه و آشتی ملی هستند. اگر احزاب در جای خود قرار داشته باشند، باید بتوانند در سطح رهبری وارد بحث شده و با رهبری چانه بزنند که مشکلات داریم، بیکاری داریم و شما بیشترین اختیارات را دارید. همچنین احزاب باید با روسای قوه مجریه، قضاییه و مقننه نشکیل جلسه بدهند.

در کشور به گونه‌‌ای رفتار می‌شود که فعالیت حزبی نادرست و ناپسند است

رهامی یادآور شد: متاسفانه شاهدیم وقتی فعالان حزبی مسئولیتی برعهده می‌گیرند، فعالیت حزبی را قطع می‌کنند و در کشور ما به گونه‌‌ای رفتار می‌شود که گویا فعالیت حزبی نادرست و ناپسند است.

وی به حمله مغول به ایران در سده‌های قبل اشاره و تصریح کرد: متاسفانه در آن زمان چندین میلیون کتاب در آتش سوخت و بسیاری کشته شدند آن هم صرفا به خاطر عدم مفاهمه چند نفر قلیل.

هزینه حمله به سفارت عربستان و انگلیس را همه پرداخت کردند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به سوره‌ای از قرآن کریم به داستان ملکه سبا خاطرنشان کرد: این مسئله اولا نشان می‌دهد که زنان چند هزار سال قبل حکومت کرده و به خوبی هم این کار را می‌کردند و علاوه بر آن مشخص می‌شود چگونه جنگی خانمان‌سوز با تدبیر یک خانم به مفاهمه و آشتی تبدیل می‌شود.

رهامی به برخی تندروی ها اشاره کرد و ابراز داشت: اقداماتی همچون حمله به سفارت انگلیس، عربستان یا امریکا معلوم نیست کجا تصمیم‌گیری شده است. آیا چند دانشجو ناگهان تصمیم گرفتند انقلابی عمل کنند. معلوم نیست. ما تندروی‌هایی داشتیم که شاید اصلاح‌طلبان در تصمیم‌گیری درباره آن مشارکت نداشتند اما هزینه آن را همگی با همدیگر پرداختیم و اساسا نقش احزاب همین است که با یکدیگر صحبت کنیم و متوجه شویم چه اتفاقی افتاده است.

احزاب فعالیت نداشته باشند، مدل‌های محفلی جایگزین می‌شود

وی با تاکید بر اینکه احزاب برای مشارکت در قدرت تشکیل می‌شود، بیان کرد: اینکه بعد از انتخابات گفته می‌شود ما سهم نمی‌خواهیم درست نیست. وقتی که احزاب فعالیت نداشته باشند، مدل‌های محفلی جایگزین شده و هیچکس پاسخگو نیست.

ارتقای سطح شفافیت از وظایف احزاب است

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان اینکه از دیگر وظایف احزاب ارتقای سطح شفافیت است، یادآور شد: ما در تشکیل لیست‌های انتخابات نقش داشتیم. دوستانی به مجلس رفتند. خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم که مجلس باید مشکلات کشور را حل کند. آماری که در دست داریم، می‌بینیم مشکلات انبار شده‌اند و مجلس باید این مشکلات را حل کند.

رهامی ادامه داد: ما گاهی آنقدر دچار محدودیت می‌شویم که فردی حتی یک روز هم سابقه‌ای ندارد، در لیست می‌گذریم چراکه گفته می‌شود افرادی را بگذارید که کارنامه‌شان سفید باشد و این افراد سفید وقتی به مجلس می‌روند تا یکی، دو سال فقط باید کار را یاد بگیریند.

آنهایی که احمدی‌نژاد را به عرش بردند چرا آن زمان چیزی نمی‌گفتند

وی به اظهارات اخیر معاون قوه قضاییه درباره رییس دولت نهم و دهم اشاره و عنوان کرد: نمی‌خواهم از این تعابیر استفاده کنم چراکه در شان این جلسه ما نیست. اما باید مشخص شود که هشت سال چه کسی از ایشان حمایت می‌‌کرد. چه کسی پاسخگوی تحریم‌ها و مشکلاتی است که در آن هشت سال به کشور تحمیل شد. آنها که ایشان را به عرش بردند چرا در آن زمان چیزی نمی‌گفتند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: فرزندان ما می‌پرسند آیا مسئولان کشور نمی‌توانستند به کارکنان سفارت آمریکا تذکر بدهند که مثلا ظرف ۴۸ ساعت کشور را ترک کنند چرا ۴۰ سال کشور را گروگان این مسئله قرار دادید.
این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه باید به تاریخ پاسخگو باشیم، گفت: از ما می پرسند مجلس دهم کدام مشکلات را حل کرد که محلس نهم نتوانست و شورای پنجم کدام اقدامات را انجام داد که شورای چهارم نتوانست.

شورای نگهبان باید داوری بی‌طرف باشد/ دنبال چانه‌‌زنی نیستیم

رهامی با اشاره به سخنان کدخدایی اظهار داشت: اخیرا شنیدم سخنگوی شورای نگهبان گفته که شورای نگهبان جای چانه‌زنی نیست. شورای نگهبان باید داوری بی‌طرف باشد. داوری این شورا علاوه بر اینکه باید بی‌طرف باشد بلکه باید مقبولیت داشته باشد و مردم این نظر را بپذیرند. ما دنبال چانه‌‌زنی نیستیم. می‌گوییم ما پنجاه نفر را معرفی کردیم شما همه را خط زدید. باید پاسخگو باشند.

وی در پابان با بیان اینکه وظیفه دیگر احزاب، نقد حاکمیت است، اظهار داشت: باید نقد کنیم و امیرالمومنین نیز به صراحت می‌گویند نقد کنید چرا که ممکن است من هم مثل شما اشتباه کنم. ما در یک کشتی نشسته‌ایم که به هر سمتی خوب یا بد حرکت کند، همه در آن شریک هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید