دریادار خانزادی: ناو «سپر» به زودی به نداجا ملحق می‌شود

  • سیاسی
  • جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ ۱۳:۱۱
    کد خبر :162371

دریادار خانزادی گفت: ناو موشک انداز سپر به زودی به ناوگان شمال نداجا الحاق می‌شود.

دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به عملکرد نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس گفت: در آغاز جنگ تحمیلی هنوز ساختارهای نظامی و سیاسی کشور شکل منسجمی به خود نگرفته بود و دشمن بعثی بر همین اساس فکر می‌کرد می‌تواند طی یک روز خرمشهر و آبادان را فتح کرده و پس از یک هفته نیز تهران را به تصرف خود در آورد و جشن پیروزی را در ورزشگاه آزادی تهران برگزار کند.

 

وی افزود: در آن زمان حدود 55 درصد مبادالات تجاری ما از طریق بندر خرمشهر انجام می‌شد و برهمین اساس، دشمن در گام اول تصور درستی از تحقق اهدافش داشت زیرا با فتح بندر خرمشهر می‌توانست شاهرگ اقتصادی ایران را قطع کند.

دریادار خانزادی ادامه داد: اما دشمن از این نکته غافل یود که تفنگداران دریایی ارتش در خرمشهر مستقر هستند و حرکت شجاعانه آنان و ناوگان نیروی دریایی باعث شد تا یک نقطه تاریخی در جنگ شکل بگیرد و راهبرد عراق برای توقف انقلاب به شکست بیانجامد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به مقاومت 34 روزه تفگنداران ارتش در خرمشهر، تصریح کرد: تفگنداران نیروی دریایی با این اقدام زمان مناسب برای تقویت جبهه‌های عقب تر را در اختیار رزمندگان قرار دادند و ناوگان هوایی و دریایی نداجا نیز پشتیبانی خوبی از جبهه آبادان انجام داد.

به گزارش تسنیم،وی خاطرنشان کرد: این موضوع با عث شسکت حصر آبادان و شروع روند پیروزی‌های بعدی در جبهه‌ شد. اما در شصت و هفتمین روز از دفاع مقدس شاهد اولین پیروزی جمهوری اسلامی در دریا بودیم که طی آن نیروی دریایی ارتش توانست با انهدام نیروی دریایی عراق تسلط خود بر دریا را متسحکم کند و ما در طول جنگ دیگر شاهد حضور نیروی دریایی عراق نبودیم.

دریادار خانزادی ادامه داد: همچنین با انهدام سکوهای نفتی البکر و الامیه عراق محاسبات دشمن معکوس شد و به جای قطع شاهرگ حیاتی ایران شاهرگ حیاتی خود عراق قطع شد و اگر حمایت کشورهای استکباری و برخی کشورهای منطقه نبود طومار عراق در هم پیچیده شده بود.

فرمانده نیروی دریای ارتش تصریح کرد: در ادامه دشمن تلاش داشت تا با شلیک موشک خطوط مواصلاتی و کاورانهای تجاری ایران را با خطر مواجه کند که در این مرحله نیز نیروی دریایی با اسکورت کاروانهای تجاری جمهوری اسلامی توانست خطوط مواصلاتی کشور در دریا را حفظ کرده و مانع از بروز مشکلات اقتصادی برای کشور شود.

وی با بیان اینکه بعد از دفاع مقدس نیز نیروی دریایی همچنان برای حفاظت از مرزهای آبی کشور در دریا باقی ماند عنوان کرد: امروز بیش از 90 درصد مبادالات تجاری از دریا انجام می‌شود و ما متعهد و موظف به برقراری امنیت کاروانهای تجاری کشور هستیم.اگر قرار است این امنیت برقرار شود نیروی دریایی باید در آب‌های آزاد جهان حضور پیدا کند.

دریادار خانزادی گفت: طی سال‌های گذشته نیروی دریایی ارتش 50 ناوگروه به آب‌های آزاد اعزام کرده است تا امنیت کاروان‌های اقتصادی جمهوری اسلامی را حفظ کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به ساخت شناورهای مورد نیاز نداجا اظهار کرد: با تدبیر فرمانده کل قوا نیروی دریایی برنامه‌ریزی خوبی را در این زمینه آغاز کرده است. ناوشکن جماران به عنوان اولین شناور سطحی ما در سال 88 و توسط فرمانده کل قوا به نیروی دریایی الحاق شد. البته پس آن نیز بر خلاف روند تحریم‌های دشمن، چند فروند دیگر مانند ناوشکن دماوند در ناوگان شمال و همچنین ناوچه‌های موشک انداز به نیروی دریایی ملحق شدند و در هفته آینده نیز ناو موشک انداز سپر به ناوگان شمال نداجا ملحق می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نیروی دریایی به عنوان مظهر قدرت ملی در دریا ایستاده است که البته این آغاز راه برای رسیدن به جایگاه ایران بزرگ و تاریخی در عرصه دریا است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید