رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با بازتاب:

باید طراحان و مدیران ساخت مسکن مهر را محاکمه کرد!

    کد خبر :161914

نزدیک به یک ماه از وقوع زلزله مهیب کرمانشاه می گذرد و همچنان بحث آن در میان بسیاری از محافل و در بین مسئولان و دست اندرکاران و حتی در رسانه های داخلی کشورمان داغ است.

به گزارش بازتاب،در مورد علل وقوع آن و چگونگی جلوگیری از بالا بودن تلفات و خسارت ها در هرگونه زلزله احتمالی آینده و جوانب مختلف این موضوع هم مطلب، گزارش و مصاحبه های فراوانی در رسانه ها منتشر شد.

خبرنگار بازتاب نیز در اینجا قصد دارد به طور گذرا به این بحث بپردازد و نیز نظر رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در مورد مسکن مهر و مقاومت آن در برابر زلزله را جویا شود.

در همین راستا عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده مردم شیروان در گفتگو با خبرنگار بازتاب ضمن عرض تسلیت به هموطنان و آرزوی سلامتی برای بازماندگان حادثه زلزله کرمانشاه، و با بیان اینکه ما باید بپذیریم که اکثر مناطق ایران روی گسل واقع شده، گفت: حداقل کاری که می توانیم انجام دهیم آن است که ساختمان هایمان را در مقابل زلزله 7 تا 8 ریشتر مقاوم کنیم چون قبلا در زلزله که در یکی از مناطق آذربایجان شرقی رخ داده بود، ساختمان هایی که بنیاد مسکن ساخته بود آسیبی ندیده بودند، اما سایر ساختمان ها آسیب فراوان دیده بودند.

عزیزی با تاکید بر اینکه در هر حال پیشگیری مقدم بر درمان است، تصریح کرد: به قول فرمایش حضرت علی علیه السلام ما باید علاج واقعه را قبل از وقوع کنیم که این همان پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالثیه است که هزینه آن هم بالاست.

وی در ادامه افزود: بالاخره مردم ما به ویژه در روستاها با اعتباری که بنیاد مسکن در اختیارشان قرار می دهد، می توانند ساختمان های مقاوم در مقابل زلزله بسازند و دولت هم از طریق همین بنیاد مسکن وام می دهد و با توجه به اینکه عمر ما آدم ها کفاف نمی کند، لذا همواره باید از تجربیات دیگران استفاده کنیم و باید زلزله هایی که قبلا رخ داده را بررسی کرده و از وقوع این حوادث تلخ پیشگیری کنیم.

نماینده مردم شیروان همچنین با اشاره به مقصر بودن مردم در چنین حوادثی، یادآور شد: ما خودمان هم مقصر هستیم زیرا این پرسش مطرح می شود که چگونه در کشوری مانند ژاپن که مدام زلزله های 8 ریشتری را تجربه می کنند، چنین اتفاقاتی رخ نمی دهد اما در ایران یک زلزله ای 7 ریشتری تا این حد کشته و مجروح می دهد؟!

وی با بیان اینکه متاسفانه ما آمادگی لازم در برابر چنین حوادثی را نداریم، اظهار داشت: ما باید فرهنگ سازی کنیم که مردم بپذیرند که کشور ما روی گسل واقع شده و زلزله هم همیشه هست. از طرف دیگر مردم ما باید یاد بگیرند که سرپناهشان را باید در مقابل زلزله مقاوم سازند.

عزیزی ضمن اشاره به اینکه ما باید همیشه آسیب ببینیم که به خودمان بیاییم، گفت: امید می رود این آخرین عبرت ما باشد که در جاهای دیگر ساختمان های مقاوم بسازیم و جای تاسف دارد که ساختمان های مربوط به مسکن مهر تا این حد آسیب پذیرند و باید با مدیرانی که این ساختمان ها را ساخته اند به شدت با برخورد کنند و این مدیران را در لیست سیاه قرار دهند و اینها نباید جایگاهی در این مملکت داشته باشند.

وی همچنین افزود: اعضای کمیسیون چند هفته قبل برای بازدید به شهر محمدی استان قزوین، شهرک مهرگان که 27 هزار واحد مسکونی ساخته بودند، رفتند اما شرایط واقعا فاجعه بود یعنی سرانه ها را ندیده بودند، فضای ورزشی را ندیده بودند و یک مکانی برای آسیب های اجتماعی شده بود که هر روز مردم به شورای حل اختلاف مراجعه می کنند.

وی با تاکید بر اینکه کسانی اینها را طراحی و مدیریت کرده اند را باید محاکمه کنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه مسکن مهر فرو ریخته و نظارت در آن موقعیت درست انجام نشده و متاسفانه هموطنان ما بیشترین آسیب دیده اند.

عزیزی در خصوص وقوع زلزله احتمالی در تهران، بیان داشت: شهرداری تهران مکان هایی را در شرایط بحران در نظر گرفته که در مواقع بحرانی و زلزله مردم در سوله ها اسکان پیدا کنند و خدمات بهداشتی و درمانی به آنها ارائه شود اما مشکل اصلی در این شرایط ترافیک است، لذا باید برای تهران فکری شود چون تعداد اتومبیل ها بطور بی رویه در حال افزایش است و خدای ناکرده اگر زلزله در تهران اتفاق بیفتد که البته اجتناب ناپذیر هم هست و تهران روی گسل واقع شده فاجعه بوجود می آید چون تلفات آن بسیار بالا خواهد بود.

وی متذکر شد: آن موقع است که خداوند و مردم مسئولین را نخواهند بخشید و این مسئولین هستند که باید به فکر پیشگیری باشند و مردم را آگاه کنند و اقدامات لازم را جهت کاهش آسیب ها در زمان وقوع زلزله را پیشاپیش انجام دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید