در نشست بررسی درس‌های زلزله کرمانشاه عنوان شد

اماکن بحران خیز تهران معرفی شوند

    کد خبر :161833

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نتایج ارزیابی‌های آمادگی پایتخت در برابر زلزله را منفی اعلام کرد و علت آن را نبود طرح جامع و به روز برای مدیریت بحران دانست.

به گزارش ایسنا، دکتر احمد صادقی در نشست بررسی درس های زلزله کرمانشاه به تشریح قوانین و مصوبات بالادستی موجود که بر آمادگی و تقویت زیر ساختهای سازمان ها و نهادهای مسئول پایتخت در برابر زلزله تاکید دارد پرداخت و گفت: گرچه ارزیابی های آمادگی پایتخت در برابر زلزله همچنان منفی است و عمده علت آن به نبود طرح جامع و به روز مدیریت بحران باز می گردد اما کماکان بر اساس قوانین و مصوبات سال های گذشته از سوی دولت و نهادهای قانون گذار آمادگی دستگاه ها قابل ارزیابی است و باید تمامی سازمان ها بر اساس مخاطرات موجود و سناریوهای محتمل نسبت به ارتقای توان و آمادگی خود در برابر سوانح و شرایط بحرانی اقدام کنند.

وی همچنین با اشاره به مصوبه سال جاری دولت در حوزه تقویت مدیریت بحران پایتخت گفت: برخی از تکالیف تصریح شده در مصوبات بیش از یک دهه گذشته مغفول مانده است و سازمان بازرسی می تواند در این خصوص ورود کند.

دکتر عباس استاد تقی زاده، مشاور سازمان مدیریت ببحران شهر تهران نیز در ادامه این نشست، به آسیب شناسی مدیریت بحران در زلزله کرمانشاه پرداخت و گفت: در این زلزله با چالش هایی در حوزه ارزیابی خسارات، تلفات، اطلاعات و ارتباطات، عملیات امداد و نجات و مدیران محلی مواجه بودیم که با درس گیری از آن تجربه و توجه به تصریح سیاست های کلی نظام مبنی بر ایجاد مدیریت واحد در این حوزه و با روش‌های علمی می توان برای رفع مشکلات برنامه ریزی کرد.

همچنین حجت الاسلام عرب انصاری بازرس کل امور وزارت کشور و شهرداری ها در سازمان بازرسی کل کشور در سخنانی گفت: زلزله کرمانشاه نشان داد که وقوع زلزله برای هر نقطه کشور محتمل است و اگر در تهران زلزله ای رخ دهد با توجه به تراکم جمعیت، استقرار نهادهای حاکمیتی، 3700 هکتار بافت فرسوده و 14 هزار هکتار بافت ناپایدار ابعاد حادثه وسیع و غیر قابل تصور خواهد بود.

وی گفت: زلزله با جان مردم سر و کار دارد لذا باید تمامی دستگاه ها و نهادها در پایتخت کمبودها و کاستی های خود را اعلام کنند تا مخاطرات تهران شناسایی و برای آن از هم اکنون چاره اندیشی شود.

وی تاکید کرد که اماکن بحران خیز در تهران باید معرفی شوند تا در صورت نیاز برچیده یا از آن رفع خطر شود. سازمان بازرسی در حال حاضر مشغول بررسی میزان آمادگی دستگاه ها در برابر زلزله پایتخت است و این گزارش به مسئولان بلندپایه برای چاره اندیشی ارائه می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید