حسینی: اشتباه است که فکر کنیم تحریم یا جنگ اقتصادی یک موضوع مقطعی است

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ ۱۴:۴۶
    کد خبر :161812

وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی گفت: تحریم‌ها به یکی از عناصر اصلی سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا تبدیل شده و فرآیند استفاده از این ابزار روند فزاینده‌ای به خود گرفته است.

سید شمس‌الدین حسینی در دومین همایش تخصصی «اقتصاد دفاع، تحریم‌ها و دیپلماسی دفاع اقتصادی» که در پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی برگزار شد، اظهار کرد: تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی استعمار یک نوع جنگ اقتصادی است که وقتی مقام معظم رهبری از این واژه استفاده کردند خیلی‌ها برایشان نامأنوس بود اما آنها مدام از این واژه استفاده می‌کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: در قرن ۲۱ ایالات متحده سابقه طولانی در بکارگیری تحریم‌ها داشته است اما جمع‌بندی آنها این بوده که تا قرن ۲۱ تحریم‌ها خیلی موثر نبوده اما بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر استفاده از تحریم‌های بین‌المللی و یک جانبه از سوی ایالات متحده به بهانه مقابله با گروه‌های تروریستی در دستور کار مقامات این کشور قرار گرفته و رفته رفته حوزه بیشتری برای خود در نظر گرفته به طوری که در ۱۷ سال گذشته به تدریج تحریم‌ها به عنوان یکی از عناصر اصلی سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا تبدیل شده است و فرآیند استفاده از این ابزار روند فزاینده‌ای به خود گرفته است.

وی گفت: به اذعان مقامات رسمی ایالات متحده نقطه ثقل استراتژی امنیت ملی آمریکا از نهادهای نظامی به سمت نهادهای اقتصادی گرایش پیدا کرده که این بیانگر توسعه جنگ‌های اقتصادی بوده است. این اتفاق با ایجاد و توسعه شبکه‌ای از ابزارها اتفاق افتاده که ایالات متحده را قادر ساخته است با کمترین هزینه انسانی و با استفاده از هزینه‌های مالی و دیپلماتیک فشارهای بی‌سابقه‌ای را به دشمنان خود وارد نماید.

حسینی در ادامه افزود: در استراتژی امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۱۰ تنها یک بار از کلمه تحریم استفاده می‌شود اما در استراتژی سال ۲۰۱۵، ۹ بار از این کلمه استفاده شده و با تأکید، تسریع و گستردگی به مراتب بیشتر به مسأله تحریم تأکید می‌شود. همچنین در بخش پنجم سند امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۱۵ که به مسائل بین‌المللی اشاره دارد تحریم‌های هدفمند اقتصادی همچنان ابزاری موثر برای تحمیل هزینه به بازیگرانی است که غیرمسئولانه عمل می‌کنند و دست به تجاوز نظامی می‌زنند و یا به شکل غیرقانونی سلاح کشتار جمعی دارند.

به گزارش ایسنا،وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی افزود: کاری که ترامپ در حال حاضر در قبال ایران انجام می‌دهد دستور کاری است که قبل از سر کار آمدنش به عنوان توافقات یا به عنوان جمع‌بندی موسسات فکری و کانون‌های اندیشه تدوین شده است.

وی اظهار کرد: تحریم، جزئی یا کانونی از محور استراتژی امنیت ملی آمریکا است و یکی از کارکردهای اصلی که دیپلماسی بایستی انجام بدهد این است که در همین راستا حرکت می‌کند. مثلاً تحلیل می‌کنند که چرا تحریم‌ها در قرن ۲۱ نسبت به قبل موفق‌تر بوده است که چند دلیل می‌آورند که یکی از دلایل آن جهانی شدن است. همچنین بحث هژمونی دلار به عنوان یکی از ابزار قدرتمند بودن آنها است.

حسینی در ادامه بیان کرد: با در نظر گرفتن جایگاه تحریم به عنوان جنگ اقتصادی در راهبرد امنیت ملی و دیپلماسی آمریکا می‌توان دریافت که دشمن اصلی ما کجاست، و باید دید که دیپلماسی دفاعی، اقتصادی و حالا دیپلماسی دفاعی- اقتصادی ما چه باید باشد.

وی افزود: آنها تلاش می‌کنند که با دیپلماسی عرصه فعالیت ما را محدود کنند ما هم باید برای آن برنامه داشته باشیم. اشتباه است که ما فکر کنیم تحریم یا جنگ اقتصادی یک موضوع مقطعی است. در متونی که آقای ظریف قبل از وزارتشان نوشته بودند، بحث دیپلماسی همه جانبه را مطرح کرده بودند و اینکه بحث دفاع و امنیت همه جانبه را داریم که باید اینها را کنار هم بگذاریم. در فرمایشات مقام معظم رهبری هم به این مسأله تأکید شده است.

حسینی خاطرنشان کرد: باید دید کارکرد FATF چیست؟ به ظاهر مقامات اقتصادی با آن درگیر هستند ولی در باطن کاملاً یک کار امنیتی است. اگر با صرف نگاه دفاعی سراغ آن برویم نتیجه آن می‌شود که بایستی برخوردهای تلخ و سخت آن را تحمل کنیم. اگر با نگاه صرف اقتصادی جلو برویم ممکن است که به ما تحمیل کند که حزب‌الله را هم جزو تروریسم بشناسیم. چه زمانی می‌توانیم هر دو جنبه را داشته باشیم؟ زمانی که دیپلماسی دفاعی- امنیتی با دیپلماسی اقتصادی ما با هم تلفیق شوند و هر دو جنبه را در نظر بگیریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید