تاسیس ۱۳۰ مرکز غربالگری سرطان در کشور

    کد خبر :161788

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به تاسیس ۱۳۰مرکز غربالگری سرطان در کشور گفت:تشخیص، ثبت، درمان، گادلاین نویسی برای بیماران سرطانی در حال انجام است.
دکتر قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در دومین کنگره بین‌المللی سرطان غرب آسیا گفت: یکی از مهم ترین معضلات امروز ما در حوزه سلامت و هزینه سلامت بیماری سرطان است. یکی از علت های اصلی مرگ و میر و ناتوانی این بیماری است.

وی افزود: یکی از مهم ترین موانع دسترسی به سرطان، نیروی انسانی آموزش دیده است که در کشور ما تعداد متخصصین و فوق تخصص به تعداد کافی است اما در نیروهای میانی عقب‌ماندگی داریم.

جان بابایی اظهار کرد : ثبت بیماری سرطان یکی از اساسی‌ترین کارها در حوزه ثبت بیماری هاست. در سه سال اخیر در وزارت بهداشت ثبت آن را انجام می‌شود.
ثبت بیماری سرطان از این جهت مهم است تا بتوانیم تشخیص دهیم که سیاستگذاری ما صحیح است یا خیر.

وی ادامه داد: قسمت اعظمی از سهم حوزه سلامت ما، سهم درمان می شود. در حالی که باید روی غربالگری تمرکز کنیم. وزارت بهداشت ساخت مرکز تیپ یک را شروع کرده و هم‌اکنون صدو سی مرکز در کشور تاسیس شده است که ۹۰درصد آن قابل بهره‌برداری هستند.

معاون درمان وزارت بهداشت: بررسی سرطان سینه و پروستات نیز به زودی شروع خواهد شد و از همه همکاران مرتبط با بیماری سرطان خواستار همکاری هستیم تا بتوانیم تا سال بعد این مجموعه را کامل کنیم.

جان بابایی گفت: باید شرایطی را فراهم کنیم که متخصصین رشته‌های مختلف بتوانند با هم در یک مرکز با تفکر جمعی کار کنند و در مراکز تیپ سه که جراحی های پیشرفته در آن انجام می شود متخصصین رشته‌های مختلف بهترین تصمیم را برای بیمار بگیرند.

وی افزود: نوشتن پروتکل ها و گادلاین ها برای بیماری سرطان از دیگر اقدامات وزارت بهداشت است. با توجه به گادلاین های دیگر کشورهای دنیا، گادلاینی متناسب با کشورمان خواهیم نوشت که بتوانیم ارزیابی بهتری از سیاستگذاری خود داشته باشیم.از همین راه می توان سطح بندی خدمات را نیز انجام داد.

به گزارش  مهر، جان بابایی در آخر افزود: تشخیص،ثبت،درمان،گادلاین نویسی و سطح بندی خدمات برای بیماری سرطان در حال انجام است و درصددیم برای دیگر بیماری ها نیز انجام دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید