آمریکا در سوریه با روسیه اصلا همکاری نداشت

    کد خبر :161722

یک مقام پارلمانی روس گفت، همکاری آمریکا با روسیه در عرصه اقدامات در سوریه را نمی‌توان سازنده خواند، ضمن اینکه ادامه حضور نظامی آمریکا در سوریه نیز غیرقابل توجیه است.

“ویکتور بوندارییف” رئیس کمیته امور دفاعی و امنیت شورای فدراسیون (سنای) روسیه در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد که همکاری آمریکا با روسیه در سوریه را نباید سازنده نامید، آنها به هیچیک از پیشنهادات طرف روسی پاسخ مثبت نداده و یا صریحا آن را رد کردند.

وی گفت: «برخورد طرف آمریکایی با هر پیشنهادی که مسکو برای همکاری در سوریه میداد، دو حالت بیشتر نداشت: یا اینکه پاسخ آنها مبهم بود و یا اینکه صریحا پیشنهاد ما را رد میکردند. این برخورد را نمی توان همکاری سازنده دانست. آنها به حرفهای ما اصلا گوش نداده و یا دقیقا مغایر با آن عمل می کردند، یا کمک و مشارکتی با طرف روسی نداشتند.» این سناتور بلندپایه روس این مسئله را در پاسخ به سئوالی در مورد تفسیر سخنان “رکس تیلرسون” وزیر خارجه آمریکا در مورد همکاری سازنده آمریکا و روسیه در عرصه سوریه، عنوان نمود.

به عقیده بونداریییف، علت غیرسازنده بودن مشارکت دو کشور در سوریه هم قطعا روسیه نبوده، برای اینکه این کشور به همراه ایران و ترکیه، همکاریهای بسیار سازنده و موفقی در راستای حل و فصل مشکلات در سوریه دارد.

رئیس کمیته امور دفاعی و امنیت شورای فدراسیون در مورد زمان آغاز خارج سازی نیروهای نظامی روسیه نیز توضیح داد: «مسلما اکنون که بیش از 98 درصد از خاک سوریه آزاد شده و در کنترل نیروهای دولتی قرار گرفته است، عملیات نظامی روسیه در این کشور نیز به پایان خود نزدیک می شود و زمان مرحله بعدی یعنی اقدامات برای حل و فصل سیاسی اوضاع سوریه فرا رسیده که مذاکرات در این زمینه قرار است با حضور نمایندگان همه اقشار ملت سوریه در بندر سوچی آغاز شود.»

به گفته وی، البته مبارزه با تروریسم در سوریه و در خارج از مرزهای این کشور قطعا پایان نیافته است. ضمن اینکه جو حاکم بر سوریه هر از چند گاهی وخیم و بی ثبات می شود و به همین دلیل نباید اجازه داد تا سیستم دفاعی این کشور ضعیف شود.

بوندارییف افزود: «مسلما بزودی گروههای نظامی روسیه در سوریه کاهش خواهند یافت. البته تعداد نظامیان بستگی به وظایفی دارد که برای آنها در نظر گرفته خواهد شد. پایان مرحله فعال عملیات نظامی در سوریه، یک مسئله است و حمایت راهبردی از ثبات و نظم در این کشور، مسئله جداگانه ای است. فعلا جزییات بیشتری در این رابطه نمی توانم بیان کنم. ضمن اینکه تصمیم گیری در این زمینه به اوضاع آتی در سوریه بستگی داشته و مقامات وزارت دفاع و شخص ولادیمیر پوتین در مورد آن تصمیم خواهند گرفت.»

به گزارش تسنیم، این مقام پارلمانی در مورد قصد آمریکا برای ادامه حضور نظامی در سوریه و تاثیر آن بر طرح و زمان خروج گروههای نظامی روسی از این کشور نیز گفت: «آمریکایی‌ها هیچ توضیحی نداده اند که به چه دلیل قصد ندارند از سوریه خارج شوند. همه به خوبی درک می کنند که در صورت خارج سازی نیروهای ما آمریکا بر آسمان سوریه تسلط کامل خواهد داشت، بدون آنکه هیچ عملیات هوایی انجام دهند. این مسئله فقط شامل سوریه نمی شود، در عراق، اردن و ترکیه نیز به همین صورت است.»

هر نوع اقدام یک‌جانبه آمریکا در سوریه غیرقابل قبول است

وی یادآور شد: «آمریکایی‌ها مسلما در حال حاضر در سوریه احساس راحتی می کنند و ما به خوبی درک می کنیم که اگر ارتش سوریه همچنان با موفقیت به مبارزه با تروریسم ادامه دهد، ولی این کار بدون حمایت نیروی هوایی روسیه انجام شود، آمریکایی‌ها میلیونها بهانه پیدا خواهند کرد تا به نیروهای دولتی حمله کنند: یا بهانه استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم غیرنظامی سوریه را می آورند و یا حمله به گروههای مخالف میانه روی سوری که مورد حمایت آنها قرار دارند. و مسلم است که نیروی هوایی-نظامی سوریه قدرت مقابله با حملات نظامی آمریکا را نخواهند داشت. این نکته نخست است.»

بوندارییف افزود: «نکته دوم هم این است که آمریکایی‌ها وارد خاک سوریه شده اند، بدون آنکه به کسی اطلاع داده و یا مجوزی برای این کار داشته باشند و آنها هر زمان که دوست دارند هم تعداد نیروهای خود را افزایش می دهند. در حالیکه ما شدیدا مخالف هر نوع اقدام یکجانبه از طرف آمریکا هستیم. ضمن اینکه آمریکایی‌ها در سوریه با هدف مبارزه با تروریسم حضور ندارند و اهداف دیگری را دنبال می کنند که اصلا در جهت منافع سوریه و ملت آن نبوده و بیشتر به نفع گروههای تروریستی بوده است و حوادث رخ داده اخیر در سوریه این مسئله را ثابت می کند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید