جدیدترین اخبار
۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۷ اجتماعی کد خبر :161685

برخلاف تبلیغات، خط دو مترو مشهد افتتاح نشده است/تکمیل خط سه نیازمند اعتبار ۳۴۰۰ میلیاردی

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه ساخت هر کیلومتر مترو در مشهد ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد تاکید کرد: برای تکمیل خط سه مترو به ۳۴۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیازمندیم.

محمدرضا حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح آخرین وضعیت قطار شهری مشهد مقدس به جابجایی ۱۲۰ هزار مسافر در روز توسط خط یک متروی این شهر اشاره کرد و افزود: خط یک قطار شهری مشهد در حال ارائه خدمات به شهروندان است اما این خط با کمبود واگن مواجه است و تعدادی واگن در این خط نیاز است که در مجموعه نیازهای خطوط قطار شهری مشهد مد نظر قرار گرفته است.

وی افزود: در خط دو قطار شهری تعدادی از ایستگاه‌ها راه اندازی شده که در حقیقت از انتهای خیابان طبسی تا میدان شهدا به شکل محدود و به صورت آزمایشی زیر بار مسافر قرار گرفته است. در این خط هنوز تجهیزات الکترونیکی آماده نیست، لذا این خط در ایستگاه‌های محدودی و به صورت آزمایشی به شهروندان شهر مشهد ارائه خدمات می‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه بر خلاف آنچه که در گذشته به عنوان افتتاح این خط در دوره چهارم شورای اسلامی شهر مشهد تبلیغ شد، این خط هنوز افتتاح نشده است.پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد مصمم است تا پایان اسفند ماه بخشی از ایستگاه‌های خط دو را که می‌تواند خط یک را به این خط متصل کند تکمیل و به بهره برداری برساند. به این ترتیب حداکثر تا پایان اسفندماه سال جاری بخشی از خط دو به مدار خدمت رسانی به شهروندان افزوده خواهد شد.

وی در تشریح آخرین وضعیت خط سه قطار شهری مشهد تاکید کرد: این خط در حال احداث و در مرحله حفر تونل قرار گرفته است. عملیات حفر تونل در دو جهت متفاوت به سمت غرب و شرق در حال انجام است که امیدواریم بتوانیم با تامین منابع مالی لازم این خط را تکمیل کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با تاکید بر اینکه خط سه متروی مشهد از اهمیت بسزایی برخوردار است افزود: خط سه مترو شاهراه‌های حیاتی مشهد را به یکدیگر متصل می‌کند و در میدان شهدا خطوط یک، دو و سه به یکدیگر در همین خط متصل می‌شوند. لذا امیدواریم با تعهداتی که توسط دولت انجام شده و با مشارکت بخش خصوصی این خط را کامل کنیم و زیر بار مسافر ببریم.

وی افزود: امیدواریم خط سه را در دوره پنجم شورا به نتیجه برسانیم که در صورت تحقق این امر اتفاق بزرگی انجام شده، خط سه متروی مشهد هزینه سنگینی در بخش‌های مختلف از جمله تکمیل ایستگاه‌ها و تامین واگن دارد، لذا تلاش خواهیم کرد در این دوره حداقل بخشی از این خط را بهره برداری برسانیم.

حیدری در پاسخ به این سوال که آیا در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد خطوط جدیدی برای متروی این شهر به تصویب می‌رسد یا خیر؟ گفت: بی تردید تلاش ما تکیمل همین خطوط است اما مطالعات خط چهار نیز انجام خواهد شد. آنچه که مد نظر ماست این است که خط دو را به اتمام برسانیم و خط سه را نیز حداقل در بخشی زیر بار مسافر ببریم.

وی در تشریح هزینه‌های مالی تکمیل خطوط متروی مشهد گفت: در حال حاضر تکمیل هر کیلومتر از خطوط متروی مشهد حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد. این در شرایطی است که خط سه مترو حدود ۱۷ کیلومتر طول دارد که با احتساب هر کیلومتر ۲۰۰ میلیارد تومان بالغ بر ۳۴۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. در خط دو نیز با توجه به اینکه تقریبا زیرساخت‌های آن شامل ریل گذاری انجام شده است، برای اتمام آن بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان به منابع مالی نیازمندیم.

وی ادامه داد: در شورای پنجم تقاضای شهرداری مشهد برای تصویب ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت با موافقت شورا مواجه شد و به تصویب رسید که با طی مراحل قانونی آن می‌تواند به تکمیل بخشی از خط دو منجر شود. قطعا منابع مالی مابقی این خط نیز در سال آینده تامین خواهد شد.

Ad

روی خط خبر

  • منتظر آلبوم «ایران من» همایون شجریان باشید
  • ژاله علو، کارگردان یک نمایش شد
  • مرگ مشکوک بیش از ۱۰۰ لاک پشت در سواحل مکزیک
  • به عقب برگردیم
  • عرضه مرغ ۶۷۰۰تا ۸۱۰۰تومانی به بازار در این هفته
  • آیت الله مصباح: باید استغفار کنیم و بگوییم خدایا غلط کردیم؛ ما را ببخش که به برجام و مذاکره با دشمنان دل خوش کرده بودیم
  • ترامپ: به مشاور حقوقی کاخ سفید اجازه دادم با بازرس ویژه تحقیقات روسیه همکاری کند
  • ظریف: «گروه اقدام آمریکا» آرزوی تکرار سناریو ۲۸ مرداد را در سر می‌پروراند؛ دوباره هرگز!
  • اتاق بازرگانی خواستار پیوستن ایران به FATF شد
  • طرح ممنوعیت واگذاری سکه بهار آزادی اعلام وصول شد
  • ریزش قیمت طلا و ارز/ سقوط قیمت سکه به کانال ۳.۶ میلیون تومان
  • علی مطهری: روحانی به طور رسمی روز مشخصی را برای حضور در مجلس اعلام نکرده است، اما وی تا ۱۱ شهریور ماه فرصت دارد
  • افزایش استفاده از کارت بازرگانی یکبار مصرف در صادرات
  • صادرات ۴۵۰میلیون دلار محصولات دانش‌بنیان
  • ساخت دریاچه مصنوعی تبریز متوقف شده است
  • طلای سیاه درگیر حاشیه
  • افزایش صادرات نفت عراق به اروپا
  • برخی کشورهای عضو اوپک به دنبال تحقق اغراض سیاسی خود هستند
  • زمستان سیاه در انتظار LNGآمریکا
  • مصدومیت خانم سوپراستار برایش گران تمام شد!
  • برگزاری کنسرت «هزار و یک شب» با اجرای آثاری از فردین خلعتبری
  • تشریح آخرین جزئیات طرح «نذر آب» برای آبرسانی به مناطق دچار خشکسالی
  • چین به آغوش انرژی روسیه می‌رود
  • وکیل متهم ردیف سوم پرونده: حکم پرونده «ثامن الحجج» هنوز ابلاغ نشده
  • سرانجام اجرای حکم پزشک کیارستمی/ مهاجرت پزشکان، بیش از حد انتظار
  • اینجا شهردار یافت می‌نشود!
  • دستور‌ توقف اقدامات حضرتی در حزب اعتمادملی از سوی دستگاه قضایی‌
  • نوسانات اقتصادی و تغییر منابع شهرداری/لزوم تدابیر ویژه‌ برای مقابله با بحران‌های مالی شهری
  • روایتی تکان‌دهنده از فاجعه سینما رکس آبادان
  • کنسرتی که ۱۴ زخمی بر جای گذاشت!