استفاده از غضروف‌های کولار برای ترمیم آسیب‌های مفصلی در آینده‌ای نزدیک!

    کد خبر :161499

زمانی‌که در مورد ماده کولار فکر می‌کنید، احتمالا باور دارید که این محصول بیشتر به خاطر کاربردهایش در ساخت جلیقه‌های ضدگلوله شناخته شده است و به نوبه خود می‌تواند جان افراد را به‌صورت بالقوه نجات دهد. اکنون به‌نظر می‌رسد که محققان، یکی دیگر از مزایای کولار را کشف کرده‌اند که می‌تواند تاثیر مثبتی بر زندگی انسان بگذارد. این کشف جدید، ساخت غضروف‌های کولار است که می‌توانند برای ترمیم صدمات مفصلی مورد استفاده قرار گیرند.

این غضروف‌ها توسط محققین دانشگاه‌های میشیگان و جیانگنان طراحی شده و توسعه پیدا کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد که حداقل تا زمان ساخت ماده‌ای که اکنون با نام غضروف کولار (Kevlartilage) شناخته شده است، دانشمندان در تلاش برای تولید ماده‌ای مصنوعی بودند که به‌صورت بالقوه بتواند خود را با غضروف‌های موجود در بدن ما تطبیق دهد. غضروف کولار، هیدروژلی ساخته شده از کولار است که رفتار یک غضروف طبیعی را تقلید می‌کند.

بنابر اظهارات محققان، غضروف مصنوعی با مکانیزمی مشابه نمونه طبیعی رفتار می‌کند. به این ترتیب که با تحت فشار قرار گرفتن، آب موجود در بافت خود را آزاد می‌کند و سپس با جذب آب، همانند یک اسفنج مجددا به حالت اولیه بازمی‌گردد. نانوفیبرهای آرامید، شاکله اصلی مواد اولیه را تشکیل می‌دهند. در حالی‌که ماده‌ای با نام الکل پلی‌وینیل (PVA) نیز در هنگام کشیدگی یا فشردگی غضروف کولار، آب را درون شبکه‌ای محبوس می‌کند. حتی مدل‌هایی از این ماده اولیه که دارای 92 درصد آب بودند نیز، استحکامی قابل مقایسه با غضروف‌های طبیعی داشتند. مدل‌هایی با 70 درصد آب درون بافتی هم به حالت ارتجاعی لاستیک دست یافتند.

براساس گفته‌ها، به‌نظر می‌رسد که احتمالا در آینده‌ای نزدیک، واقعا شاهد استفاده از غضروف کولار طی فرآیند درمان در بیمارستان‌ها باشیم. اما دانشگاه با تلاش در جهت حفظ حق ثبت اختراع و حقوق شرکای خود، قصد دارد به عرضه این تکنولوژی در بازار کمک کند.

منبع :آی تی رسان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید