12 میلیون ایرانی زیر خط فقر زندگی می‌کنند

    کد خبر :161283

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با اشاره به مشکلات اجتماعی گفت: حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ بیکاری حدود ۱۲ درصد است که این نرخ بین جوانان به ۲۴ درصد می‌رسد؛ ۱۹ میلیون نفر هم با مشکل بد مسکنی مواجه هستند.

تسنیم: تقی‌رستم وندی در نشست کشوری تدوین لایحه قانون تشکل‌های مردم نهاد در وزارت کشور با اشاره به اینکه چهار رویکرد نسبت به تشکل‌های مردم‌نهاد وجود دارد، اظهار کرد: رویکرد اول کاملا مخالف تشکل‌های مردم‌نهاد بوده و خواهان حذف آنهاست.

وی ادامه داد: رویکرد دوم تشکل‌های مردم‌نهاد را رقیب تلقی کرده وبا آن رقابت می‌کند؛ رویکرد سوم تشکل‌ها را همکار حاکمیت می‌داند اما در مواقع ضروری به سراغ تشکل‌ها می‌رود.

معاون وزیر کشور ادامه داد: در رویکرد چهارم، تشکل‌های مردمی شریک حاکمیت در اداره کشور بوده و فقط در موارد ضروری مثل زلزله به کمک حاکمیت نیامده و همواره کنار حاکمیت است؛ این رویکرد می‌تواند مبنای حرکت و کار ما باشد؛ ما تشکل‌های مردم‌نهاد را رقیب دستگاههای حاکمیتی نمی‌دانیم.

رستم‌وندی با اشاره به اینکه تشکل‌های مردم‌نهاد بصیرت بیشتری نسبت به دولت‌ها در فهم مسائل اجتماعی دارند، خاطرنشان کرد: باید به جای گسترش کمی این تشکل‌ها، دنبال گسترش کیفی و تقویت اثربخشی و کارآمدی آنها باشیم.

وی همچنین با بیان اینکه راه‌اندازی تشکل‌های مردم‌نهاد باید براساس نیاز کشور باشد، تصریح کرد: رویکرد سازمان اجتماعی کشور، ارتباط حداکثری با تشکل‌های مردم‌نهاد خواهد بود. ما تشکل‌های مردم‌نهاد را رقیب دستگاه‌های حاکمیتی نمی‌دانیم؛ ارتباط حداکثری با تشکل‌های مردم‌نهاد، رویکرد سازمان امور اجتماعی کشور است.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور خاطرنشان کرد:حدود دو سال است که موضوع آسیب‌های اجتماعی در دستور کار اول سازمان امور اجتماعی کشور است و پنج جلسه سه ساعته با حضور رهبر معظم انقلاب و مسئولان کشور برای حل مشکلات اجتماعی برگزار شده است.

رستم‌وندی با تشریح مشکلات اجتماعی کشور گفت: کشور ژاپن با 130 میلیون جمعیت ، 70 هزار زندانی دارد اما تعداد زندانیان در ایران 220 هزار نفر به صورت ثابت است. حجم پرونده‌های قضایی در کشور زیاد است؛ 15 میلیون پرونده قضایی وجود داشته و 5.5 تا 6 میلیون پرونده قضایی جدید در گردش داریم؛ حدود 800 هزار پرونده نزاع و خشونت داریم و سالانه به 500 هزار پرونده‌های مرتبط با دعاوی خانواده رسیدگی می‌شود.

وی افزود: 10 تا 12 میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ بیکاری حدود 12 درصد است که این نرخ بین جوانان به 24 درصد می‌رسد؛ 19 میلیون نفر با مشکل بد مسکنی مواجه هستند؛ 8 درصد از تولید ناخالص ملی در تصادفات از بین می‌رود؛ نیم میلیون نفر مجروح و 40 هزار نفر معلول به دلیل تصادفات رانندگی داریم. هشت و نیم میلیون نفر در مناطق مرزی با مشکلات زیرساختی و در دو دهه اخیر با خشکسالی و مهاجرت مواجه هستند که درگیر شدن آنها در چرخه‌ای از آسیب‌های اجتماعی و شهرنشینی آشفته، نتیجه این مهاجرت بوده است.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور ادامه داد: به دلیل همین شهرنشینی آشفته، 30 میلیارد دلار بابت آلودگی هوا خسارت می‌بینیم. ما رتبه اول بیماری‌های قلبی عروقی را در جهان داریم. طبق تحقیقات وزارت بهداشت در سال 94، بیش از 23 درصد مردم با یکی از اختلالات خلقی و روانی درگیر بودند. این روزها مثلث فرهنگی ماهواره، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در حال تضعیف ارزش‌های ملی و دینی ما هستند.

رستم‌وندی گفت: مدیریت دولتی در حوزه اجتماعی به هدف نخواهد رسید مگر اینکه در کنار ظرفیت مردمی قرار گیرد؛ ما به ستادهای ملی توصیه کرده‌ایم از ظرفیت‌های تشکل‌های مردم نهاد برای حل مشکلات اجتماعی کشور از قبیل اعتیاد و حاشیه نشینی استفاده کنند.100دفترتسهیل‌گری در 10 مرکز استان برای حل مشکلات اجتماعی تاسیس شده است که سنگینی کار بر عهده سمن‌ها است.از جلسه بعد نماینده سمن‌ها وخیرین هم برای اولین بار در شورای اجتماعی کشور حضور خواهند داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید