رضا ضراب علیه مقام ترکیه‌ای متهم به دور زدن تحریم‌های ایران شهادت می‌دهد

    کد خبر :161188

رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند تاجر ترکیه‌ای متهم به دور زدن قوانین تحریم‌های ضد ایرانی علیه یک مقام سابق «هالک‌بانک» ترکیه شهادت خواهد داد.

«رضا ضراب»، تاجر ایرانی-ترکیه‌ای که به دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران متهم شده به جرائم ادعایی خود در این زمینه اعتراف کرده و گفته می‌شود در دادگاه علیه یک مقام بانکی سابق ترکیه شهادت خواهد داد.

«دیوید دنتون»، معاون دادستان آمریکا روز سه‌شنبه در بیانیه آغازین خود در جلسه محاکمه «محمت هاکان آتیلا»، معاون مدیر کل «هالک‌بانک» ترکیه گفت که «رضا ضراب» «جزئیاتی داخلی» از یک طرح پولشویی بین‌المللی ارائه خواهد کرد.

وکیل «آتیلا»، در اظهارات آغازین خود در دادگاه اعتبار شهادت ضراب را زیر سوال برد و گفت که ضراب قصد دارد برای رهایی از زندان، دروغ بگوید.

اسناد دادگاهی ادعایی که روز سه‌شنبه منتشر شده‌اند می‌گویند ضراب روز 26 اکتبر به 6 فقره از اتهامات خود درباره دور زدن تحریم‌های ایران اعتراف کرده است. این اسناد همچنین ادعا می‌کنند ضراب به جرم خود درباره پرداخت رشوه به یک زندان‌بان آمریکا برای تهیه الکل و گوشی موبایل اعتراف کرده است.

مشخص نشده ضراب چه استفاده‌‌ای از گوشی خود کرده است. وکیل او از توضیح در این باره به رسانه‌های بین‌المللی خودداری کرد.

دادستان های آمریکایی رضا ضراب و چند تن از همدستان وی را به آنچه دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران و جابجایی صدها میلیون دلار پول برای دولت و نهادهای ایرانی می خوانند متهم کرده‌اند.

در این پرونده به 9 نفر اتهام کیفری زده شده، اما تنها رضا ضراب و محمت هاکان آتیلا در بازداشت دولت آمریکا هستند.

به گزارش تسنیم،این پرونده موجب بروز تنش در روابط آمریکا و ترکیه شده که هر دو از اعضای اتحاد نظامی ناتو به شمار می روند.

در حالی که قبلا قرار بود هر دوی این افراد در دادگاهی که روز 27 نوامبر برگزار می شود محاکمه شوند، خبری از حضور ضراب در این محاکمه نشد و از ماه سپتامبر نیز هیچ لایحه دفاعیه نیز از جانب وی تسلیم دادگاه نشده است. این وضعیت این گمانه زنی را در رسانه های ترکیه برانگیخت که ضراب احتمالا به مصالحه‌ای با مقامات دولت ترامپ دست یافته است.

رسانه‌های آمریکایی اکنون گزارش داده‌اند که محمت هاکان آتیلا تنها متهمی است که محاکمه خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید