عارف: جای پسرم بودم، “ژن خوب” را مطرح نمی‌کردم

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ ۱۶:۰۳
    کد خبر :161141

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: اگر جای پسرم بودم این سخنان را نمی‌گفتم.

محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در نشست خبری که عصر امروز چهارشنبه 8 آذر در محل این فراکسیون برگزار شد، با تبریک هفته وحدت، هفته بسیج و با گرامیداشت یاد شهید مدرس، اظهار داشت: ویژگی نظام ما رهبری امام خمینی بود که هر دو بعد اسلامیت و جمهوریت نظام را مورد تأکید قرار می‌دادند.

وی با بیان اینکه “از مهر سال گذشته گفتگوی ملی را در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب در سخنان آقای فومنی در نطق میان‌دستور صحن مجلس مطرح کردیم”، گفت: ما برای نهادینه کردن گفتگوی ملی عجله‌ای نداریم چرا که در فضای سیاسی کشور چالشی در مسائل اصلی نظام نداریم و تنها اختلاف سلایق در نحوه خدمت‌رسانی به مردم است که میان ما و جناح‌های دیگر تفاوت ایجاد کرده است.

رئیس فراکسیون امید مجلس با اشاره به عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم تصریح کرد: برنامه‌های دولت در مجموع قابل قبول بوده است ولی ما انتظارمان از دولت در زمینه‌های آسیب‌های اجتماعی انتظارات جدی‌تری است و هدف ما در فراکسیون امید حرکت برنامه‌ها در در چارچوب قانون اساسی است.

عارف در پاسخ به این سؤال که “آیا براین امر واقف هستید که پس از ایجاد فراکسیون امید در مجلس دهم درباره ناکارآمدی این فراکسیون انتقادهایی شده که قابل پیگیری است؟”، خاطرنشان کرد: پس از ایجاد فراکسیون امید درباره ناکارآمدی آن بحث‌های مختلفی شد ولی پیروزی قاطعانه‌تر ما در انتخابات شوراهای اخیر به‌نسبت انتخابات مجلس خلاف این بحث‌ها بود و بیانگر عملکرد مناسب فراکسیون امید در مدت فعالیتش بوده است.

وی افزود: برنامه‌ای که ما در سال 96 برای خود انتخاب کرده‌ایم تحت عنوان برجا مطرح شد و ما خود را در راستای این برنامه ملزم به پاسخگویی به مردم می‌دانیم.

نماینده مردم تهران در مجلس راجع به موضوع حصر سران و آخرین اقدامات برای بهبود شرایط محصورین گفت: در بحث حصر الگویی مطرح شد و قرار شد افرادی با محصورین ملاقاتهایی داشته باشند که این روند درباره آقای کروبی انجام شد و قرار است در همین راستا ملاقاتهایی با آقای موسوی و خانم رهنورد توسط حجت الاسلام ذوالنور که مسئول ملاقات با محصورین است انجام شود.

عارف درخصوص اقدامات فراکسیون امید در مدت تأسیس آن تا کنون تصریح کرد: در بخش اشتغال کارگروهی تشکیل داده که همکاری خوبی با دستگاه‌های اجرایی دارد همچنین درباره آسیب‌های اجتماعی نیز تعاملات خوبی با دولت به‌منظور حل این آسیب‌ها انجام شده است.

وی گفت: البته کنار فراکسیون امید فراکسیون‌های دیگر نیز وارد این عرصه شده تا به آسیب‌های اجتماعی و مشکلات اقتصادی سروسامان داده شود.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درباره حاشیه‌هایی که احمدی‌نژاد در چند هفته گذشته در فضای رسانه‌ای ایجاد کرده است، تصریح کرد: درباره مسئله آقای احمدی‌نژاد مخالف رسانه‌ای شدن این مسائل هستیم چرا که خلاف امنیت ملی است و اعتقاد داریم باید طی یک سازوکار قانونی هرچه سریعتر این مسائل حل‌وفصل شود.

عارف در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره کاندیداتوری علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری به‌عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان در سال 1400 یادآور شد: این بحث‌ها، بحثهای انحرافی است و اصلاح‌طلبان درباره انتخابات سال 1400 پس از انتخابات مجلس در سال 98 اظهار نظر رسمی می‌کنند.

وی با اشاره به اعضای رسمی لیست امید گفت: ما در انتخابات مجلس افرادی را مورد تأیید قرار دادیم که می‌دانستیم در مجلس با ما نخواهند بود و برخی از آنها حتی مخالف ما نیز خواهند شد. اما به‌دلیل رویکرد عقلانیتی که اتخاذ کرده بودیم عمل کردیم.

رئیس فراکسیون امید افزود: پس از یک سال از گذشت مجلس برای آنکه افرادی با رودربایستی در لیست امید نباشند لیست جدیدی را در اختیار نمایندگان قرار دادیم تا در شرایطی عادی و بدون فشار عضویت خود را در فراکسیون امید اعلام کنند.

عارف در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه “آیا معتقد نیستید که در مجلس دهم کیفیت قانونگذاری کاهش پیدا کرده است؟” خاطرنشان کرد: آرامش مجلس دهم را نباید ناشی از کم‌کاری آن دانست چرا که در فضای آرام کیفیت طرحها و لوایح و حتی تذکرات بالا خواهد رفت.

وی تصریح کرد: یکی از دلایلی که ما در مجلس دهم طرحها و لوایح کمتری را به‌نسبت مجالس قبلی مورد بررسی قرار داده‌ایم نگارش کامل برنامه ششم توسعه بود که جزو وظایف مجلس نهم بود و به‌دلیل اختلافاتی که مجلس با دولت داشت وظیفه نگارش کامل این برنامه به‌عهده مجلس جدید قرار گرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به انتقاد خبرنگاری درباره عملکرد فراکسیون امید و خروجی کمیته‌های هفتگانه این فراکسیون گفت: خروجی کمیته‌های هفتگانه فراکسیون امید اغلب بررسی طرحها و لوایح مطرحی بوده است. البته امسال برنامه‌هایی را به‌منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی و رسیدگی به این آسیب‌ها درنظر گرفته‌ایم.

عارف ادامه داد: باید به این نکته اشاره کنم که طرحهایی که توسط فراکسیون امید تاکنون طراحی شده به‌دلیل اینکه نمی‌خواستیم شایعه سیاسی بودن این طرحها مطرح شود در اختیار دیگر فراکسیون‌ها قرار می‌گرفت تا آنها این طرح‌ها را مطرح کنند، به‌طور مثال یکی از این طرحها طرح حذف اعدام بود که البته این طرح بسیار سطحی مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد تا بررسی‌های بیشتری درباره آن انجام شود.

وی با توجه به اظهارات شب گذشته رئیس جمهور درباره فراجناحی بودن دولت گفت: در کل اگر بخواهیم راجع به کابینه دولت دوازدهم صحبت کنیم باید بگوییم که دوستان اصولگرای ما بیش از ما از کابینه جدید راضی بودند. البته ما براساس رویکردی که اتخاذ کرده‌ایم سعی در حمایت دولت داریم.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره بحث آقازادگی و حواشی‌ای که اظهاراتی که در فضای مجازی مطرح شده بود، ایجاد ششده، اظهار داشت: بحث آقازادگی آن چیزی نیست که بنده در مورد آن بخواهم بحث کنم.

عارف افزود: انقلاب ما آمد که مسئله آقازادگی را حل کند همان‌طور که امام خمینی درباره برتری کوخ‌نشینان بر کاخ‌نشینان تأکید داشتند اما نباید به‌سمت تفریط هم حرکت کنیم و افرادی را که منتسب به مسئولین هستند از استفاده از امکانات اجتماعی محروم کنیم. البته بنده اگر جای پسرم بودم آن حرفها را نمی‌گفتم اما صحبت من این است که کسانی که علیه فرزند من موضع‌گیری کردند تمام حرفهای او را نشنیده بودند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره نظر عارف درباره احمدی‌نژاد و حواشی ایجادشده توسط او در هفته‌های اخیر و سکوت برخی حامیان سرسخت احمدی‌نژاد گفت: کسانی که احمدی‌نژاد را به عرش اعلا می‌بردند باید پاسخگوی رفتارهای امروز احمدی‌نژاد باشند.

رئیس فراکسیون امید مجلس همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر “با توجه به اینکه شما عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستید آیا درباره حواشی‌ای که احمدی‌نژاد در هفته‌های اخیر ایجاد کرده است، صحبتی در جلسه مجمع انجام شده یا خیر؟”، گفت: در ابتدای جلسه توسط یکی از اعضا تذکری در این باره داده شد و در فضای مجمع نیز گفتگوهایی در این رابطه انجام شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید