بزرگتر شدن شکاف اقتصادی بین چند استان بدون بودجه

    کد خبر :160999

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و امور محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: شکاف بزرگ اقتصادی بین چند استان کشور با دیگر استان ها وجود دارد که اگر بودجه های تعادلی در این خصوص اختصاص داده نشود این شکاف ها ژرف تر می شود.

به گزارش بازتاب به نقل از ایرنا، غلامرضا تاجگردون شامگاه سه شنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در سنندج اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در بودجه سال 1396 بیش از 33 هزار میلیارد ریال برای شاخص عدم تعادل تصویب کرده بود و در بودجه 97 این رقم افزایش پیدا می کند.

وی افزود: این اعتبار از بودجه سالانه برای ایجاد توازن در بین مناطق مختلف کشور هزینه می شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: تعادل و توازن در کشور فقط با اجرای پروژه های مهم و تاثیرگذار محقق می شود و مجلس شورای اسلامی هر ساله مبلغی از بودجه برای این منظور اختصاص می دهد.

تاجگردون با بیان اینکه منابع ناشی از صندوق توسعه ملی برای تامین این عدم تعادل است، ادامه داد: به استان های کم برخوردار همچون کردستان باید این منابع اختصاص داده شود و با تصویب مشوق ها می توانیم سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به سمت این مناطق هدایت کنیم.

وی با اشاره به طراحی الگوهایی برای تعادل بخشی منطقه ای گفت: دیگر مدل های سنتی نمی تواند جوابگوی این موضوع باشد و لازم است روش های پیشرفته اختصاص داده شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر دولت در بودجه سال ٩٧ مدلی در این خصوص ارایه نکند ما در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون های مختلف مدلی را تدوین خواهیم کرد.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران نیز در این نشست گفت: کردستان حوزه آبریز پنج استان است اما مردم این استان سهم بسیار کمی از آب های استان دارند.

سیدمهدی فرشادان افزود: در استان کردستان 33 سد در حال بهره برداری و ساخت بوده که آب این سدها به سمت استان های دیگری هدایت می شود.

وی اضافه کرد: میانگین کشوری زمین های آبی 42 درصد بوده اما این میزان در کردستان تنها 10 درصد است که با میانگین کشوری فاصله زیادی دارد.

وی همچنین افزود: از مجموع 827 واحد تولیدی استان 237 واحد نیمه فعال و 178 واحد نیز غیرفعال است.

استان کردستان در مجموع یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت دارد که در 29 شهر و هزار و 703 روستا ساکن هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید