باید معلوم شود منابع مالی تبلیغات نامزدها از کجا است

    کد خبر :16097

معین گفت: اگر این انتخابات در شرایط سالم و برابر برگزار شود و دولت جدید با رای بالاتری نسبت به دور قبل به روی کار آید زمینه‌های اجتماعی و سیاسی برای رفع محدودیت‌ها مهیا خواهد شد .

ظهر امروز در نشست خبری مصطفی معین آخرین روند تحولات انتخابات ریاست جمهوری تشریح شد.

کاندیدای اسبق ریاست جمهوری گفت: دولت روحانی در حوزه توسعه سیاسی و اجتماعی هنوز نتوانسته به نقطه‌ای که در سال ۸۴ داشتیم برسیم البته مردم باید این را در نظر داشته باشند که حرکت‌های مثبتی در دولت اول روحانی انجام شد اما تکمیل کننده آن در دولت دوم است.

او ادامه داد: در برخی از شاخص‌ها ما شاهد پیشرفت بودیم در سال ۹۲ رشد اقتصادی ما منفی ۵ درصد بود اما امروز به ۸ درصد رسیده است و اگر همین روال ادامه پیدا کند رسیدن به عدد ۹ دور از دسترس نیست. از طرف دیگر اقتصاد ما همواره متکی به نفت بوده به طوری که سهم درآمد نفت در بودجه سال ۹۲ ، ۴۹ درصد بود اما در سال ۹۵ به ۲۶ درصد رسید و یا تراز تجاری کشور که همواره منفی بوده امسال مثبت شد. همه اینها نشان‌دهنده این است که سیاست دولت در مسیر درستی حرکت می‌کند و با وجود کاستی‌هایی که دولت یازدهم دارد مردم باید به ادامه همین دولت رای دهند تا روند پیشرفت ادامه داشته باشد.

معین در خصوص وضعیت کشور در صورت رای نیاوردن روحانی گفت: پیامی که از سوی فرهیختگان کشور باید به مردم منتقل شود این است که برنامه‌های کاندیداها را بررسی کنند وعده و وعید بدون داشتن برنامه‌ فایده‌ای ندارد امروز عصر اطلاعات است و عملکرد هر فرد حداقل در ۲ دهه گذشته را به راحتی می‌توان بررسی کرد حالا اگر این کاندیداها مسئولیت‌هایی داشتند باید دید که آیا موفق بودند یا خیر  صرف داشتن مسئولیت توجیه پذیر نیست باید عملکرد آنها مشخص شود و مهم‌تر اینکه آیا در قبال مسئولیت خود به مردم پاسخگو بودند.

وی ادامه داد: در مناظره‌ها و برنامه‌هایی که رقبای دولت داشتند برنامه‌ای ارائه نشد. سابقه آنها نیز  مشخص است که یا در حوزه نظامی بودند یا قضایی و عملکرد آنها و پاسخگویی آنها نیز به راحتی قابل رویت است. در مناظره‌ها نیز برخوردها و اخلاق‌ها نیز مشخص شد که در برخی مواقع همراه با توهین بود این قبیل کارها تاثیرگذاری مثبتی بر روی مردم ندارد و حتی امنیت ملی را تهدید می‌کند.

معین تصریح کرد: نحوه اجرای مناظره‌ها نیز مهم است این درست نیست که در یک جلسه دو ساعته هر حرفی زده شود و بعدا در آن خصوص  شفاف‌سازی نشود که آیا این حرف‌ها تهمت بوده یا حقیقت داشته البته اگر قرار است جواب داده شود از صدا و سیما که امروزه کاملا میلی شده و جهت‌دار رفتار می‌کند نباید انتظار داشت و این کار باید در مقابل رسانه‌های مستقل انجام شود موضوع دیگر شفافیت در هزینه‌های تبلیغاتی است نامزدهایی که تازه وارد سیاست شده‌اند امروزه تمام شهر را پر از تراکت کرده‌اند باید معلوم شود که منابع مالی آنها از کجا است.

وزیر اسبق آموزش عالی در خصوص انتخابات شورای شهر گفت: انتخاب ۲۱ نفر از ۸۰۰ داوطلب اصلاح طلب بسیار سخت است ضمن آنکه فرهنگ ما نیز در این خصوص زیاد جالب  نیست در آن زمان‌ها پارتی‌بازی، فشارها و سفارش‌ها همه به کار می‌افتد بر همین اساس نباید انتظار داشت که لیست کاملی بسته شود من چون خودم در شورای سیاست گذاری نیستم و نماینده‌ای ندارم نمی‌توانم به طور دقیق در این خصوص اظهارنظری کنم.

وی در خصوص وضعیت گفتمان اصلاحات در صورت پیروزی روحانی گفت: گفتمان توسعه و اعتدال جزو امتداد اصلاح‌طلبی است و در سال ۹۲ بر همین اساس ما از روحانی حمایت کردیم. البته در این چهار سال کابینه روحانی و شخص ایشان به سمت اصلاحات گرایش بیشتری داشته است و به طور طبیعی انتظار داریم ایشان نسبت به ترمیم کابینه اقدام کنند البته لازم نیست که این ترمیم حتما از بدنه اصلاح طلبان باشد. من خودم در سال ۸۴ که کاندید ریاست جمهوری بودم گفتم که دولتی انتخاب خواهم کرد که فراجناحی و فراقومیتی باشد و بر اساس شایستگی افراد پست وزارت را بگیرند.

وی در خصوص شرایط اجتماعی و آزادی‌های سیاسی و مدنی در صورت پیروزی روحانی گفت:‌ اگر این انتخابات در شرایط سالم و برابر برگزار شود و دولت جدید با رای بالاتری نسبت به دور قبل به روی کار آید زمینه‌های اجتماعی و سیاسی برای رفع محدودیت‌های خاتمی و رفع حصر مهیا خواهد شد و می‌توانیم انتظار یک گفت‌وگو و تعامل ملی را داشته باشیم.

معین در خصوص وعده روحانی مبنی بر رفع کامل تحریم‌ها در صورت پیروزی در انتخابات تصریح کرد: عملکرد روحانی در این چهار ساله نشان داده که اهل شعار دادن نیست ایشان حقوق  خوانده و اگر وعده‌ می‌کند نشان از اعتماد به نفس بالا و تدبیر و اعتماد به تیم وزارت خارجه دارد. مهمترین پشتوانه سیاست خارجی اقتدار ملی کشور است حضور مردم در صحنه، شفافیت و پاسخگویی مسئولان بزرگترین سرمایه یک کشور است این امر می‌تواند اعتماد جهانی را به کشور جلب کند. اعتماد جهان با قدرت موشکی و اتمی به وجود نمی‌آید.

وی ادامه داد: مردم و مسئولان اگر در صحنه باشند و وظایف خود را نسبت به یکدیگر انجام دهند آن موقع دنیا می‌فهمد که اقشار این کشور باهم متحد هستند و دیگر نگاه قیم‌مابانه به آن ندارند.

معین ادامه داد: نگاه جهانی، توسعه دانش‌بنیان و استفاده از راهبردهای جهانی که مطابق با فرهنگ ملی ما باشد می‌تواند این اقتدار را تقویت کند. آن موقع دیگر هیچ تحریمی و هیچ تهدیدی در کشوری که تکیه‌گاه آن مردم باشند اثر نخواهد گذاشت و دنیا نیز این کار را نخواهد کرد البته این امر نیاز به ثبات ملی دارد.

او ادامه داد: پرفسور عبدالسلام دانشمند پاکستانی که از صاحبنظران توسعه کشورهای جهان سوم است اعتقاد دارد رمز عقب‌افتادگی کشورهای اسلامی عدم ثبات مدیریت است یک مدیر موفق در سطح کلان تا کارش را به نقطه ثبات می‌رساند دولت بعدی می‌آید و سیستم خودش را پیاده می‌کند حالا در کشور ما اینطور است که دولت قبلی همواره تخطئه می‌شود. سیاست‌زدگی، نداشتن احزاب، عدم شفافیت و میل به قدرت عامل این عقب افتادگی است.

معین در خصوص حضور جهانگیری در کنار روحانی گفت: حضور ایشان در رقابت‌های ریاست جمهوری یک تدبیر بود و من ایشان را به لحاظ شخصیت حقیقی که دارد فردی توانمند و با سیاست می‌دانم و انتظار می‌رود ظرف روزهای آینده در حمایت از آقای روحانی به نفع ایشان از رقابت‌های ریاست جمهوری کنار بکشم.

وزیر اسبق آموزش عالی در خصوص فعالیت‌ دانشجویی در دولت یازدهم گفت: در سال ۷۶ ما بیش از ۲ هزار تشکل دانشجویی و بیش از ۳ هزار نشریه داشنجویی داشتیم که فعالیت خود را با کمترین میزان تخلفات ادامه می‌دادند  آن زمان فصل شکوفایی فعالیت‌های دانشگاهی بود که البته این امر هزینه‌هایی نیز داشت به طوری که در سال ۸۴ دفتر تحکیم وحدت انتخابات را تحریم کرد. در دولت یازدهم نیز ۷۰ تشکل دانشجویی مجوز گرفتند که نسبت به آن دوران عددی نیست اما انتظار جدی که از آقای روحانی می‌رود این است که اولویت خود را به توسعه علمی و توسعه دانشگاه‌های کشور بدهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید