کم اشتهایی و پراشتهایی عصبی چیست؟

    کد خبر :160873

کارشناس تغذیه گفت: در بی اشتهایی عصبی، فرد به صورت افراطی از چاق شدن واهمه دارد و از غذا خوردن اجتناب می کند؛ چنین فردی با وجود اینکه لاغر و گاهی بسیار لاغر است، خود را چاق و گاهی بسیار چاق می پندارد، از این رو رژیم غذایی خود را روز به روز محدودتر می کند….
در کارگاه آموزشی خودمراقبتی در جوانان با موضوع تغذیه سالم، مهم ترین مواد غذایی موردنیاز بدن و مضرات چاقی به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان آموزش داده شد.

به گزارش بازتاب، مسوول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای والفجر، با اعلام این خبر گفت: در این آموزش سعی شد تا با معرفی موضوعات مختلف در زمینه تغذیه و مسایل موجود با این امر، گامی کوچک در بهبود دانش فراگیران و به ویژه جوانان برداشته شود.

“مریم مهارت”، افزود: اصول تغذیه ای صحیح و نحوه استفاده از گروه های مختلف مواد غذایی، مهم ترین بیماری های تغذیه ای، شامل کمبود ریز مغذی ها و چاقی و اختلالات خوردن، از مطالب ارایه شده در این کارگاه آموزشی به شمار می رود.

او با اشاره به نقش تاثیر هر نوع غذایی در تامین انرژی، رشد و حفظ سلامت بدن، ادامه داد: از جمله علت های چاقی می توان به عوامل ژنتیکی، محیطی، روانی، بیماری های جسمی و داروها اشاره کرد، همچنین طبق آمارهای انجام شده، در سال 2010 میلادی، عارضه چاقی، سه برابر بیش از سوء تغذیه افراد را به کام مرگ کشانده است.

مهارت، پرفشاری خون، دیابت، سنگ کیسه صفرا، سرطان و کبد چرب را از جمله علت های چاقی عنوان کرد.

کارشناس تغذیه مرکز خدمات جامع سلامت حضرت عباس (ع)، گفت: مواد غذایی لازم برای بدن، شامل پروتئین ها، هیدرات های کربن، چربی ها، ویتامین ها و مواد معدنی و تغذیه صحیح به معنی خوردن و دریافت مقدار لازم و کافی از هر کدام از این مواد غذایی است، اما مقدار لازم و کافی یا همان نیازهای تغذیه ای در افراد مختلف با یکدیگر تفاوت دارد و سن، جنس، میزان فعالیت فرد، شرایط محیطی و سلامت یا بیماری از عواملی هستند که موجب بروز این تفاوت ها می شوند.

“طاهره رنجبر”، در خصوص مهم ترین بیماری های تغذیه ای، شامل کمبود ریز مغذی ها و چاقی، بیان کرد: ریزمغذی ها دسته ای از مواد مغذی و در مقایسه با مواد مغذی درشت مقدار، مانند کربوهیدرات، پروتئین و چربی به مقدار بسیار اندک برای انجام فعالیت ها ی متابولیکی بدن لازم هستند، این گروه از مواد مغذی شامل ویتامین ها و املاح و کمبود برخی از انواع ریز مغذی ها به ویژه کمبود ید، آهن، روی، کلسیم، ویتامین A و D از مسایل شایع تغذیه ای محسوب می شود.

او با اشاره به اهمیت چاقی و اضافه وزن در دوران نوجوانی و جوانی، ادامه داد: بیشتر افراد چاق، در بزرگسالی هم چاق هستند و در معرض بیماری های متعدد قرار می گیرند، از سوی دیگر چاقی تاثیر منفی بر ظاهر افراد دارد و از آنجا که در سنین جوانی افراد به ظاهر خود توجه خاص نشان می دهند، داشتن ظاهر نامناسب سبب می شود تا درگیر مشکلات روحی شده و یا با استفاده از رژیم های نامناسب برای کاهش وزن، به سلامت خود لطمه بزنند.

این کارشناس تغذیه، اضافه کرد: عوامل ژنتیکی، زیستی، محیطی و روانشناختی، در بروز اختلالات بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی نقش اصلی دارند.

او ادامه داد: در بی اشتهایی عصبی، فرد به صورت افراطی از چاق شدن واهمه دارد و از غذا خوردن اجتناب می کند؛ چنین فردی با وجود اینکه لاغر و گاهی بسیار لاغر است، خود را چاق و گاهی بسیار چاق می پندارد، از این رو رژیم غذایی خود را روز به روز محدودتر می کند و در پرخوری عصبی، دو دوره پرخوری و جبران پرخوری را طی می کند، همچنین در دوره پرخوری، فرد به طرز افراط گونه مقادیر بسیار زیادی غذا می خورد و پس از آن احساس پشیمانی می کند و وارد فاز دوم یعنی جبران پرخوری می شود و برای پیشگیری از چاق شدن، دست به اقداماتی مانند تحریک حلق با انگشت برای استفراغ، داروهای مسهل، آمفتامین ها می زند.

رنجبر، بیان کرد: افزایش آگاهی فراگیران در زمینه تغذیه سالم و مهم ترین بیماری های تغذیه ای و انتقال اطلاعات به دیگران، از مهم ترین تاثیر این فعالیت بر سلامت جامعه، به شمار می رود.

این کارگاه آموزشی به همت واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای والفجر، برگزارشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید