ترامپ «غول خفته» را بیدار کرد!

    کد خبر :160847

سوریه و کره شمالی، دو مخالف اصلی آمریکا که توسط وزارت امور خارجه این کشور حامیان تروریسم خوانده می‌شوند، فاصله زیادی با ایجاد یک اتحاد بین‌المللی علیه واشنگتن ندارند و متحدانشان هر روز در سراسر جهان تأثیرگذارتر و قدرتمندتر می‌شوند.

کره شمالی، روسیه، سوریه، کوبا و ایران علیه آمریکا باهم متحد می‌شوند.

به گزارش فرارو به نقل از نیوزویک، سوریه و کره شمالی، دو مخالف اصلی آمریکا که توسط وزارت امور خارجه این کشور حامیان تروریسم خوانده می‌شوند، فاصله زیادی با ایجاد یک اتحاد بین‌المللی علیه واشنگتن ندارند و متحدانشان هر روز در سراسر جهان تأثیرگذارتر و قدرتمندتر می‌شوند.

“بشار اسد” رئیس‌جمهور سوریه و “کیم جونگ اون” رهبر کره شمالی که هر دو پس از مرگ پدرانشان به قدرت رسیدند، در دو حوزه مهم و اساسی هدف حملات دونالد ترامپ قرارگرفته‌اند: خاورمیانه و آسیا- اقیانوسیه. از زمانی که ترامپ در اقدامی بی‌سابقه ارتش سوریه را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم کرد (در ماه آوریل) و چند ساعت بعد با دریافت گزارش‌هایی مبنی بر آزمایش هسته‌ای در کره شمالی این کشور را نیز با حمله نظامی تهدید کرد، سوریه و کره به روابط تاریخی خود با جنگ سرد متوسل شده‌اند.

دیدار اخیر میان سفیر کره شمالی “جان مینگو هو” و وزیر کار و امور اجتماعی سوریه “ریما الغدیری” نمونه‌ای از دخالت کره شمالی در خاورمیانه بود که به‌طور آشکار انجام شد.

روز چهارشنبه آژانس خبری سوریه با استفاده از نام اختصاری به‌جای عنوان رسمی کره شمالی (جمهوری دموکراتیک خلق کره) گزارش کرد: ” آقای الغدیری گفتند که مردم سوریه از حمایت کره از کشورشان که در مرحله بازسازی است، کمال تشکر را دارند. الغدیری بر اهمیت استفاده از نیروی متخصص کره شمالی تأکید کرد. سفیر کره شمالی نیز آمادگی کشور خود برای کمک به بازسازی سوریه را اعلام کرد.”

زن جوان اهل کره شمالی که در مراسم افتتاحیه یک پارک در دمشق پرچم کره شمالی را نگه‌داشته است تا نام و یاد “کیم ایل سانگ” بنیان‌گذار کره را زنده نگاه دارد. کره شمالی و سوریه بر سر تجاوز امپریالیستی آمریکا به کشورهایشان اتفاق‌نظر دارند.

این ملاقات سه روز پس از انتشار خبری از خبرگزاری تحت کنترل دولت کره شمالی اتفاق افتاد. اعلام شد که بشار اسد به پیام تبریک کیم جونگ اونگ به مناسبت چهل و هفتمین سالگرد “جنبش اصلاحی” که در سال 1970 “حافظ اسد” را به قدرت رساند، پاسخ داده است. اسد پس از آرزوی بهترین‌ها برای کیم، از تمایل خود “به برقراری روابط دوستانه و شکل‌گیری همکاری بین دو کشور در راستای منافع و رفاه مردم” سخن گفت.

اندکی پس از کودتای حافظ اسد، کره شمالی مبارزانش را به سوریه فرستاد تا در جنگ “یوم کیپور” در سال 1972 علیه اسرائیل مبارزه کنند. با این کار کره شمالی خود را در مقابل اسرائیل قرار داد که آن را کشوری سلطه‌جو و تحت حمایت آمریکا می‌دانست. گفته می‌شود زمانی که اسد جوان در سال 2000 رهبری کشور را بر عهده گرفت، کره شمالی در ساخت رآکتور هسته‌ای به او کمک که بعدها در سال 2077 در حمله هوایی اسرائیل نابود شد.

بعلاوه، سازمان ملل کره شمالی را به کمک به سوریه در ساخت سلاح‌های شیمیایی متهم کرده است. سوریه و کره شمالی این همکاری را انکار کرده‌اند.

از سال 2011 که کیم به قدرت رسید و اسد در مواجه با شورش‌های ملی کنترل اوضاع را از دست داد، بخت و اقبال هر دو رهبر بیشتر شده است. کره شمالی به‌سرعت از اسد حمایت کرد و به همراه ایران و روسیه دسیسه‌های غرب و متحدان عربش در خلیج‌فارس را متهم کرد.

درحالی‌که اپوزیسیون‌های طرفدار عربستان کره شمالی را به اعزام نیرو برای حمایت از اسد متهم می‌کردند، اما دخالت‌های روسیه در سال 2015 سبب شکست شورشیان و افراطی‌ها شد. در اوایل ماه جاری، سوریه و متحدانش پیروزی در برابر یکی از اصلی‌ترین دشمنان، داعش، را اعلام کردند و اسد به‌عنوان قدرتمندترین جناح درگیر ظاهر شد.

امسال کره شمالی هم اولین موشک بالستیک قاره‌پیما را با موفقیت آزمایش کرد و ششمین آزمایش تسلیحات هسته‌ای را انجام داد. کارشناسان می‌گویند پیشرفت‌های هسته‌ای ارتش کره شمالی و رستاخیز ارتش سوریه با حمایت‌های روسیه و ایران، تهدیدی جدی برای برنامه‌های دونالد ترامپ در خاورمیانه خواهد بود.

بشار اسد در کنار “کیم یونگ نام” رئیس مجمع عالی خلق کره شمالی؛ دمشق، 16 ژوئیه 2002. سوریه و کره شمالی روابط خود را با دشمنان قدیمی آمریکا (کوبا، روسیه و ایران) ارتقا داده‌اند.

“جی سولومون” اوایل این ماه برای موسسه‌ای در واشنگتن نوشت: “اتحاد دیرینه کره شمالی با بشار اسد ترس‌های زیادی در دولت ترامپ ایجاد کرده که کیم جونگ اون تنها از جنگ شش‌ساله سوریه بهره برد، بلکه تجارب زیادی از آن کسب کرد.”این موسسه یک اندیشکده حامی اسرائیل است که سولومون از ماه ژوئن در آن فعالیت می‌کند.

پیروزی‌های روسیه و ایران در سوریه نه‌تنها سبب تقویت یک “محور مقاومت” چندملیتی شد، بلکه شکل اتحادها در منطقه‌ای استراتژیک را تغییر داد. آن‌ها همچنین در بحران هسته‌ای میان کره شمالی و ایالات‌متحده دخالت کردند. بااینکه روسیه اقدامات خودسرانه کره شمالی در توسعه سلاح‌های هسته‌ای برای مقابله با تهاجم آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد، اما مسکو اقدام نظامی آمریکا را “یکی از گزینه‌های” مقابله با کره شمالی نمی‌داند. بعلاوه، ترامپ ادعا دارد کره شمالی با همکاری ایران (یکی دیگر از کشورهایی که آن را حامی تروریسم خوانده) توانسته به فناوری موشک‌های بالستیک برسد.

در این میان، یکی دیگر از مهره‌های اصلی جنگ سرد در پی پیوستن به نیروهای ضد آمریکا است. باراک اوباما به کوبا نیز همانند ایران برای مذاکرات تاریخی نزدیک شد که البته هرچه اوباما رشته بود را ترامپ پنبه کرد. اکنون که دیگر فضایی برای مذاکره وجود ندارد، این جزیره کمونیستی در تلاش است روابط خود با روسیه را از سر بگیرد و تاکنون از سوریه و کره شمالی حمایت کرده است.

مقامات کره شمالی و کوبا هفته گذشته برای تقویت روابط دیدار کردند. هر دو کشور از تحریم‌های شدید اقتصادی آمریکا رنج می‌برند که با هدف ایجاد بی‌ثباتی در حکومت‌هایشان وضع شده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید