هشدار هافینگتون پست: جنگ با ایران به محو شدن عربستان منجر می شود/سرنوشت صدام در انتظار بن سلمان است

    کد خبر :160656

تسلط کامل عراق بر مرزهایش با سوریه، توصیه تیلرسون به اروپا و ترکیه جهت دور شدن از ایران، آمار تعداد نظامیان آمریکا در سوریه، عراق و افغانستان، حملات توپخانه‌ای ترکیه به مواضع نیروهای کرد سوریه، ارسال تجهیزات نظامی از عربستان به عراق و اعلام آمادگی معارضان سوری برای گفت وگوی مستقیم با دمشق، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده است. در این میان، هشدار هافینگتون پست به محمد بن سلمان درخصوص ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک؛ نشریه «هافینگتون پست» در یادداشتی در مورد سیاست‌های حاکمان جدید عربستان، نوشته است: «محمد بن سلمان» نباید فراموش کند که همان کسانی صدام را به زیر کشیدند که زمانی او را به جنگ با ایران تشویق می‌کردند.

در این مطلب آمده است: آنچه ولیعهد سعودی «محمد بن سلمان» این روزها انجام می‌دهد و جنگی که می‌خواهد علیه ایران به راه بیندازد، شبیه کاری است که صدام حسین در جنگ ایران و عراق انجام داد.

بن‌سلمان نمی‌داند که جنگ با ایران می‌تواند باعث ایجاد هرج و مرج در خاورمیانه شود؛ هرج و مرجی که به ناپدید شدن عربستان سعودی منجر شود. او همچنین نمی‌داند آمریکایی‌هایی که امروز وی را برای جنگ تشویق می‌کنند، می‌توانند مانند پرونده عراق، باز هم کنترل اوضاع را از دست بدهند و آن روز، کل شبه جزیره عربستان بر روی طبقی دیگر از طلا، به ایران پیشکش خواهد شد.

متأسفانه کشورهای عربی از تاریخ درس نمی‌گیرند و همیشه از خشونت، وحشیگیری و نفرت فرمان می‌گیرند. آنها هیچ‌یک از الزامات کار سیاسی را ندارند؛ الزاماتی همچون نکته‌بینی، مهارت، ظرافت و حتی رفتار ماکیاولیستی. سیاست برای آنها بیش از حد پیچیده است. آنها همیشه قربانی می‌شوند و همیشه قربانی خواهند شد.

تسلط کامل عراق بر مرزهایش با سوریه

روز سه‌شنبه، نخست وزیر عراق در کنفرانس خبری هفتگی گفت: نیروهای امنیتی ما حدود چهارده هزار کیلومتر از اراضی منطقه جزیره را از وجود (گروه وهابی-صهیونیستی) داعش پاک کردند و ما توانستیم به وجود نظامی داعش در عراق پایان دهیم. از صد سال پیش تا کنون حکومت های مرکزی عراق نتوانسته بودند کامل به مرزهای عراق با سوریه برسند.

العبادی افزود: اتفاق‌های در صحرای سینای مصر دیدگاه عراق را درباره خطر تروریسم تأیید کرد. سران کشورهای منطقه را به همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم دعوت می کنم.

نخست وزیر عراق در ادامه گفت: بخش بزرگی از آوارگان به مناطق مسکونی خود که آزاد شده است بازگشته اند. از دیدگاه خبرنگارانی که حرفه ای بر فعالیت های حکومت نظارت می کنند استقبال می کنم.

توصیه تیلرسون به اروپا و ترکیه جهت دور شدن از ایران

«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه بار دیگر گفت: «بشار الاسد» رئیس‌جمهور سوریه نباید در حکومت آینده این کشور نقشی داشته باشد.

وی در بخش دیگری از این سخنرانی، به مسأله ایران پرداخت و از اروپا خواست در مقابله با ایران، به آمریکا بپیوندد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «با تصمیم اخیر رئیس‌جمهور در مورد سیاست ایالات متحده در قبال ایران، آنچه ایالات متحده و اتحادیه اروپا را در کنار هم قرار می‌دهد، بیش از چیزی است که ما را از هم جدا می‌کند.»

وی افزود: «برجام دیگر تنها مرکز ثقل سیاست ایالات متحده در قبال ایران نیست. ایالات متحده متعهد به مقابله با مجموعه تهدیدات ایران است.»

تیلرسون ادامه داد: «از شرکای اروپایی خود می‌خواهیم در مقابله با مجموعه رفتارهای مخرب ایران، به ما بپیوندند. رژیم ایران مخالف اصول غربی است و آزادی‌های فردی، مذهبی و اجتماعی را سرکوب می‌کند.»

او سپس افزود: «نه ایالات متحده و نه اروپا می‌خواهند شکل‌گیری تهدید اتمی دیگری مشابه کره شمالی را شاهد باشند. هیچ یک از ما با تلاش‌های ایران برای رسیدن به هژمونی در خلیج فارس از طریق حمایت از تروریسم و شبه‌نظامیان در میدان عراق و سوریه و برنامه فعال موشک‌های بالستیک، کنار نمی‌آییم.»

وی در ادامه در اظهاراتی که نشانگر نگرانی واشنگتن از توافق اخیر ایران، ترکیه و روسیه برای حل بحران سوریه است، به صراحت از ترکیه خواست از ایران فاصله بگیرد.

تیلرسون گفت: «می‌دانیم که ترکیه به دلیل نزدیکی جغرافیایی، نمی‌تواند ایران را نادیده بگیرد. اما از ترکیه می‌خواهیم به عنوان یک شریک عضو ناتو، دفاع جمعی از متحدانش در ناتو را در اولویت بالاتری قرار دهد.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «ایران و روسیه نمی‌توانند منافع اقتصادی و سیاسی را که عضویت در جامعه ملل غربی به مردم ترکیه ارائه می‌کنند، فراهم کنند.»

آمار تعداد نظامیان آمریکا در سوریه، عراق و افغانستان

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، شمار دقیق نظامیان این کشور در عراق، سوریه و افغانستان حدود 26 هزار تن است؛ رقمی که بسیار بیشتر از اعلام قبلی این وزارتخانه است.

به نوشته وبگاه «میلیتری تایمز»، آمریکا 8892 هزار نظامی در عراق، 15298 هزار نیرو در افغانستان و 1720 هزار پرسنل در سوریه دارد که مجموع آن‌ها در سه منطقه جنگی تا 30 دسامبر برابر با 25910 هزار تن بوده است.

این آمار در 17 نوامبر توسط «مرکز داده‌های نیروی انسانی وزارت دفاع آمریکا» منتشر شد.

از آنجا که از دیرباز نیروهای ویژه یا موقت که وارد کشوری می‌شوند شامل آمار وزارت دفاع نیستند، بنابراین تعداد واقعی نیروهای آمریکا در این سه کشور می‌تواند بیشتر باشد.

حملات توپخانه‌ای ترکیه به مواضع نیروهای کرد سوریه

ارتش ترکیه مواضع نیروهای کُرد سوریه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» را در شمال این کشور هدف قرار داد.

به نوشته شبکه المیادین، ارتش ترکیه شامگاه سه‌شنبه مواضع نیروهای دموکراتیک را در اطراف شهر عفرین واقع در شمال استان حلب سوریه به شدت هدف حملات خمپاره‌ای و توپخانه‌ای خود قرار داد.

دولت ترکیه، نیروهای عمدتا کُرد دموکراتیک سوریه را شاخه سوری گروهک «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) می‌داند و بارها از آمریکا به دلیل حمایت از این نیروها و تجهیز آن‌ها به سلاح‌های سنگین انتقاد کرده است.

یکشنبه این هفته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از تماس تلفنی دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود اعلام کرد که واشنگتن قول داده است، تسلیح کردهای سوریه را متوقف کند که از سوی یک مقام آمریکایی تکذیب شد.

نیروهای دموکراتیک سوریه ماه گذشته بعد از آزادسازی شهر الرقه از دست داعش در میدان این شهر عکس عبدالله اوجالان، سرکرده پ.ک.ک را نصب کردند که موجب خشم آنکارا شد.

ارسال تجهیزات نظامی از عربستان به عراق

یک مسئول عراقی اعلام کرد، عربستان بنا دارد کمک های نظامی به عراق ارسال کند. بر اساس این خبر ریاض می خواهد تجهیزات نظامی از جمله تانک و خودروهای زرهی و خودروهای انتقال نیروهای نظامی و تجهیزات تسلیحاتی به عراق بفرستد.

این مسئول دولتی عراقی تأکید کرده که این همکاری در نوع خود بی سابقه بوده و در راستای همکاری ریاض با بغداد برای مقابله با پدیده تروریسم صورت می گیرد.

این مسئول تأکید کرده، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان دستور داده تا از عراق حمایت نظامی شود، اما واقعیت این است که هنوز هیچ تجهیزات نظامی وارد عراق نشده است اما بغداد انتظار دارد که این کمک ها به زودی راهی عراق شود.

این خبر در حالی منتشر شده که عراق به عنوان یکی از کشورهای پیشگام در زمینه مقابله با تروریسم که موفقیت های زیادی هم در چند سال گذشته با خارج کردن تروریست های داعش از خاک این کشور داشته، در ائتلاف اسلامی و نظامی عربستان برای مقابله با تروریسم عضو نیست.

اعلام آمادگی معارضان سوری برای گفت وگوی مستقیم با دمشق

معارضان سوری آمادگی خود را برای انجام گفت وگوهای مستقیم با طرف دیگر اعلام کردند.

یحیی العریضی، سخنگوی کمیته گفت وگوهای ژنو گفت: معارضان آماده ورود به مذاکرات مستقیم با مقامات سوریه هستند.

وی ادعا کرد: معارضان دچار دودستگی نیستند و متحدند و ما آماده گفت وگوی مستقیم با طرف دیگر هستیم.

این در حالی است که استفان دیمیستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه قبلا گفته بود که مذاکرات ژنو فرصتی است تا معارضان و دولت سوریه مستقیم با هم گفت وگو کنند، ولی مطمئن نیستیم که از این فرصت بهره لازم را ببرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید