به خاطر رای شعار ندادم، هیچ کدام از وعده‌هایم را فراموش نکردم

    کد خبر :160498

روحانی در گزارشی که از عملکرد دولت دوازدهم در ۱۰۰ روز گذشته ارائه داد، به شعارهای اقتصادی‎اش در دوران تبلیغات انتخاباتی اشاره کرد و بر تعهدش برای اجرای آنها تا پایان عمر این دولت تاکید کرد.

حجت الاسلام حسن روحانی در نشست تلویزیونی امشب خود به منظور ارائه گزارش 100 روزه به مردم پس از پیروزی در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، سخنانش را با تسلیت مجدد به مردم کرمانشاه آغاز کرد و گفت: امیدواریم دولت و مردم در کنار هم بتوانند به این مردم آسیب دیده کمک کنند. او همچنین از همه کسانی که در 15 روز گذشته به مردم کرمانشاه کمک کردند، اعم از مردم، مقامات دولتی، نیروهای مسلح و …تشکر کرد.

گزیده سخنان روحانی را در ادامه می‌خوانیم:

زلزله 7.3 ریشتری در دهه اخیر نداشتیم. این زلزله در شب رخ داد و راههای ارتباطی هم بسته شده بود که امدادرسانی را سخت می کرد. 2700 نفر از لحظه وقوع زلزله تا فردا ظهر از زیر آوار نجات پیدا کرده و بیش از 7000 نفر در بیمارستانها مداوا شدند. در سفری که به منطقه داشتم دیدم که روحیه مردم روحیه خوبی بود و درخواست های به حقی هم از مسئولان داشتند. به سرعت نیازهای اولیه مرتفع شد و 1550 عمل در 48 ساعت اول در بیمارستانهای آنها انجام شد.

اقدامات انجام شده پس از این زلزله نسبت به زلزله‎های رودبار و بم، خیلی بهتر بود و ساماندهی بهتری میان مردم و دولت بود. نقص های دولت را مردم جبران کردند و نیروهای مسلح هم به خوبی عمل کردند. هیات وزیران هم کمک مالی و غیرمالی به مردم را مصوب کرد.

در لایحه بودجه امسال شاهد تحول بزرگی خواهیم بود و به زودی به مجلس ارائه خواهد شد.

دولت هدف اساسی اش را در حوزه اقتصاد قرار داده و به دنبال ریشه کن کردن فقر مطلق در طول چهار سال عمر دولت دوازدهم است. ایجاد عدالت و کم کردن نابرابری ها بین مردم و رونق اقتصادی، بالابردن درآمد مردم وتوزیع عادلانه منابع، در دستور کار دولت دوازدهم است.

مستمری افراد کم بضاعت تا 5 برابر در این دولت اضافه خواهد شد.

در اشتغال، عقب ماندگی‎هایی از گذشته داریم. از سال 85 تا 92، اشتغال ثابت در کشور صفر بوده است. از سال 93 اقدامات خوبی شده است. از پاییز 93 تا تابستان 96، سالانه 658 هزار اشتغال ثابت ایجاد شده است. این در برابر بیکاری جامعه و نیروی فعال آماده حضور در بازار کار، کم است و امیدواریم در دو سال آینده آن را به بالای 900 هزار نفر برسانیم.

در 100 روز اول دولت دوازدهم نسبت به دو سه سال گذشته، بهتر پیش رفته ایم. به تمام وزرای فعال در حوزه اقتصاد گفته شده است که یکی از اهداف ما افزایش اشتغال است. در فضای مجازی، صنعت، خدمات وکشاورزی می توانیم ایجاد اشتغال کنیم. طرح های ما برای ایجاد اشتغال، در 100 روز اول عملیاتی و اجرایی شده است. 120 هزار نفر برای کارآموزی و کارورزی ثبت نام کرده اند و این مسیر همچنان ادامه دارد. هدف ما این است که با اجرای طرح های مختلف، بیکاری را کاهش دهیم. کما اینکه از 11.7 به 10.7 در سال جاری رسیده ایم. اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

در طول دولت یازدهم به کمیته امداد و بهزیستی کمک کردیم تا افراد را از زیر پوشش خارج کنند. اما همواره عده ای در کشور نیازمند کمک هستند. اساس این کمک این است که از طریق درآمدهای بیشتر بتوانیم به مردم کمک کنیم. درآمدها از طریق مالیات، صادرات نفت و … اگرچه درآمدهای دولت افزایش یافته اما هزینه های ما نیز افزایش یافته است.

یارانه بخش های مختلف در این دولت افزایش یافته است، اما نه به صورت نقدی. در بخش کشاورزی در چهار سال دولت گذشته، پول خرید تضمینی محصولات را دوبرابر افزایش داده ایم تا به کشاورزان کمک کنیم.

قبلا وعده داده بودم که از محل صندوق یک و نیم میلیارد استفاده کنیم. برای این کار برنامه ریزی شده است و اجرای این کار برای کمک به روستاها آغاز شده است. دولت در نظر ندارد که پول مستقیم به مردم بدهد. برای همین هم یارانه نقدی به مردم افزایش نیافته است و تنها تلاش شده که به مردم کم بضاعت تحت پوشش کمیته امداد و بهریستی یارانه بیشتری داده شود.

برای رشد اقتصادی باید نحوه بودجه ریزی تغییر کند باید مردم را وارد پروسه اقتصادی کنیم. برای رشد اقتصادی باید باید سرمایه گذاری خارجی را بیشتر جذب کنیم.

آن برنامه کاهش تورم را که قول داده بودیم در دولت یازدهم یک رقمی کنیم در این دولت ادامه خواهیم داد. هدف ما این است که تورم یک رقمی باقی بماند. وقتی می گوییم تورم یک رقمی است معنی اش این نیست که که مثلا 8 درصد ارزانی داشتیم معنی اش این است که اجناسی و خدماتی که در خدمت مردم قرار می گیرد 8 درصد اضافه شده است. هنرمان این است که نگذاشتیم 30 یا 40 درصد اضافه شود.

در بحث رشد اقتصادی هم در دولت گذشته همزمان با کاهش تورم رشد اقتصادی را مثبت کردیم. رشد سال 91 منفی بوده است . سال 92 این منفی کم بود. در سال 93 رشد مثبت داشتیم. در سال 94 رشد اقتصادی کمی کاهش یافت ولی سال 95 رشد اقتصادی قابل ملاحظه ای داشتیم و برای اولین بار طی سالیان اخیر به رشد دو رقمی رسیدیم. امسال هم در سه ماهه اول رشد اقتصادی با نفت شش و نیم درصد و بدون نفت 7 درصد است. دولت دوازدهم به دنبال رشد اقتصادی بالای 5 درصدی است.

برای رشد اقتصادی باید نحوه بودجه ریزی تغییر کند باید مردم را وارد پروسه اقتصادی کنیم. برای رشد اقتصادی باید باید سرمایه گذاری خارجی را بیشتر جذب کنیم. در 100 روز اول 23.1 میلیارد دلار موافقت فاینانس گرفتیم. در 100 روز اول قراردادهای خارجی بیش از 5 میلیارد دلار نهایی شد است، با بانک های خارجی قراردادهایی بستیم. در بسیاری از زمینه ها، کشورها می گویند می فهمیم نباید به ایران کالا صادر کنیم بلکه باید در ایران سرمایه گذاری کنیم.

در جلسات اخیر روسای سه قوه بر حمایت همه جانبه از سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور تاکید شد. همچنین به بازار اشتغال نیاز داریم. رشدی که توام با اشتغال و فناوری باشد را نیاز داریم. رشد فناورانه توام با اشتغال هدف دولت است. رشدی میخواهیم که توام با اشتغال بیشتر مردم و فناوری بیشتر.

ما در این 100 روز اول دولت دوازدهم 25 هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی گذاشتیم و این تحول بزرگی است. این میزان تخصیص یافته و پرداخت شده است. در مجموع تا پایان سال رقم قابل ملاحظه ای در بودجه عمرانی خواهد بود. در سال آینده فکر دیگری کرده ایم و می خواهیم این بودجه را اهرم کنیم که از صندوق و بانک ها و سرمایه مردم استفاده کنیم. بنابراین طراحی ما یک بودجه عمرانی خیلی بالایی است در بودجه 97 این را لحاظ خواهیم کرد. بنابراین در بخش عمرانی لااقل در این 100 روز از 100 روز پارسال بهتر است.

درباره یارانه، دولت و مجلس باید باهم تصمیم گیری کنند مجلس به ما تکلیف کرد که دولت هرکه را شناسایی کردکه نیاز به یارانه ندارد قطع کند. این کار آسانی نبود. وزارت رفاه مسئولیت را برعهده گرفت یک عده ای یارنه شان قطع شد یک عده ای اعتراض کردند و دوباره برقرار شد. بهرحال هر سال تعدادی به یارانه بگیران بخاطر رشد جمعیت اضافه می شود. اما اینکه باید چه کرد باید به این صورت باشد که در بودجه امسال اگر مجلس تصمیمی گرفت براساس آن عمل کنیم.

در صندوق های بازنشستگی وضعیت هر سال بدتر می شود. دولت در سال آینده به صندوقهای بازنشستگی کشوری، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح 50 هزار میلیارد تومان کمک می کند. برای صندوق باید فکری کرد یکی از قدم هایی که دولت در این 100 روز برداشت در سازمان تامین اجتماعی بود که دستور دادیم همه بنگاه های اقتصادی شان را به بازار عرضه کنند و بفروشند و مدیریت صندوق را برعهده نداشته باشند. می توانند سهام داشته باشند ولی باید مدیریت بنگاه ها را کنار بگذارند. بخشهای عمومی غیردولتی و نیروهای مسلح هم باید بنگاه هایشان را واگذار کنند. یکی از هدف های ما در دولت این است که بنگاه های اقتصادی به مردم واگذار شود. یکی دو مرتبه در این مورد با مقام معظم رهبری صحبت کردم. ایشان هم کاملا موافق هستند.

به وزیر اقتصاد دستور دادم هر رئیس بانکی که می آید تعهد بدهد اول اموال راکدش را بفروشد. بعضی از معضلات در یک سال حل نمی شود ولی هدف دولت این است که معضل بانکها را حل کنیم. صندوق های ما مشکلات زیادی دارند.

بانک های ما نیاز به تحول بزرگی دارند خصوصا برای ارتباط با دنیا و بانک های جهانی. برخی فکر می کنند مشکل بانک ها فقط برجام است. مشکل بانک ها فقط برجام نیست. نیازمند قواینی برای رفع مشکلات هستیم. دو لایحه مبارزه با پولشویی و تروریزم را به مجلس دادیم.

نرخ ارز در طول چهار سال دولت یازدهم به طور متوسط تغییر خیلی بالایی نداشت. بانک مرکزی رقم این تغییر را 5-6 درصد اعلام کرد که افزایش قیمت ارز داشتیم. سال جاری در مقطعی به خاطر شایعات یک رشد غیرقابل پیش بینی در بازار اتفاق افتاد اما معمولا در آذر و دی قیمت ارز بالا و در بهمن و اسفند پایین می آید.

برنامه دولت این نیست که از طریق قیمت ارز بخواهد کسب درآمد کند، شایعه ای بین مردم است که «دولت پول کم آورده قیمت ارز را زیاد کرد تا پول به دست آورد»! خیر این طور نیست. تلاش در دولت یازدهم این بود و در دولت دوازدهم این است که نرخ را متعادل نگه داریم و نیاز ارزی با درآمد ارزی در تعادل باشد. البته درآمد ما از نیازما بیشتر و طراز ما مثبت است. مردم فکر نکنند یک نواسان جدیدی در امسال یا سال آینده در نرخ ارز ایجاد خواهد شد.

مردم بدانند تورم تک رقمی است. نواسان شدید ارز نخواهد بود. نگاه دولت این است که روابط با دنیا عادی تر و با کشورهای دوست صمیمی تر باشد. روابط ما در منطقه و جهان الان نسبت به سال گذشته بهتر است، این روابط را ادامه می دهیم.

باید در بیرون کشور بازار داشته باشیم، اگر تولید فقط برای داخل باشد، مطلوبیت لازم را نخواهد داشت، باید تولید برای بیرون هم داشت. امسال رشد صادرات خیلی خوب خواهد بود البته الان مقداری واردات بیشتر از صادرات است.

سال گذشته تنها بخشی که رشد نداشتیم مسکن بود. در شش ماه اول در این بخش رشد مثبت داشتیم.

در گذشته همیشه سرمایه گذاری ما منفی بوده است در سال 96 رشد سرمایه گذاریمان مثبت 7 است. بنابراین مردم نباید نگرانی نسبت به این مسائلی که شاخص های اقتصاد کلان است داشته باشند.

جایگاه جغرافیایی ایران ایجاب می کند، از ترانزیت به معنای عام استفاده کنیم. امروز از آسمان ایران میزان رفت و آمد هواپیماها بیشتر شده است، البته یک مقدار به خاطره حوادث اوکراین و اتفاقی بود که برای قطر افتاد اما در مجموع ایران یک مسیر اصلی برای رفت و آمد هواپیماها از شرق به غرب، غرب به شرق، شمال به جنوب و جنوب به شما است.

ترانزیت نفتی نیز انجام می شود. ترانزیت شمال جنوب اهمیت دارد و قدم های خوبی برداشته اشده است، ایران- آذربایجان- روسیه، ایران-هند-افغانستان، ایران-آذربایجان-ازبکستان مذاکراتی در این حوزه دارند. در بندر شهید بهشتی چابهار بیش از یک میلیارد دلار سیرمایه گذاری کردیم، هفته آینده افتتاح مهمی در آنجا خواهیم داشت. الان کشورهای فراوانی هستند که در چابهار می خواهند سرمایه گذاری کنند.

آهن چابهار به زاهدان و اتصالش به راه آهن سراسری در دولت دوازدهم به پایان خواهد رساند. راه آهن قزوین-رشت-آستارا در دست احداث است. راه آهن قزوین-رشت تا پایان سال به بهره برداری می رسد. راه آهن رشت به آستارا نصفش را ما و نصفش را آذربایجان سرمایه گذاری می کند. بخشی از بار هند به روسیه و اروپای شمالی از طریق بندرعباس و همین راه آهن ترانزیت می شود. بعد قرار است این راه آهن به دریای سیاه متصل شود. ایران به معنای واقعی هاب منطقه ای است. امروز تبادل انرژی برق با ترکمنستان و ترکیه داریم، طرح بزرگی با پاکستان در حوزه برق داریم.

اینکه در برجام چه اتفاقاتی خواهد افتاد خیلی مهم است. دولت آمریکا بعد از یک سال که سرکار آمده است همه تلاشش بر این بود که برجام را از بین ببرد ولی تا امروز نتوانسته است. این یعنی برجام یک توافق مستحکم است و به سادگی نمی توان از بین برد. موضع گیری دولت آمریکا در مقابل ایران و برجام از سوی چه کسی مورد حمایت قرار گرفت؟ در دنیا تنها چند کشور از آمریکا حمایت کردند اما کل اتحادیه اروپا روبروی آمریکا ایستاد. چین و روسیه ایستادند. در سازمان ملل دو نطق شد یکی رئیس جمهور آمریکا یکی رئیس جمهور ایران که مورد مقایسه قرار گرفت. می گفتند ایران منطقی و مودب با دنیا حرف زد ولی رئیس جمهور آمریکا با شیوه غیرمنطقی با ملت ایران حرف زده است.

ما موفقیت بزرگی در سیاست خارجی داشتیم. باید همه تلاش مان را بکار بگیریم که در قدم های بعدی هم دشمن ناموفق شود. تا امروز بدخواهان برجام که در منطقه اسرائیل و عربستان هستند و در بیرون هم تندروهای آمریکا هستند موفق نبودند. در عین حال اگر مشکلی هم پیش بیاید برنامه های لازم را پیش بینی کرده ایم.

قول من به مردم این بود که در دولت دوازدهم مثل دولت یازدهم حزبی نباشد. فراجناحی باشد و به همان صورت هم عمل کردم. براساس شایستگی ها و مشورت هایی که کردم وزرا را انتخاب کردم. برخلاف آنچه شایع بود که روی من فشارهایی هست که وزرا را انتخاب کنم اما برمبنای مصلحت جامعه عمل کرده و می کنم.

نکته ای مهم را تاکید می کنم آنهم اینکه در شرایط فعلی کشور هیچ چیز برای ما واجب تر از انسجام و وحدت ملی نیست. باید اختلافات را کم کنیم. همه احزاب و جناح ها و طوابف در کنار هم باشیم. در شرایط فعلی منطقه و جهان این وحدت و توازن بین قوا و نیروهای مسلح بسیار مهم است. در این دولت تلاشم بر مذاکره بیشتر با دو قوه دیگر و نیروهای مسلح بوده است و بیشتر هم خواهد شد. نیازمند یک اتحاد و وحدت بیشتری داریم.

آنچه من قول دادم این بوده که زن ها در اشتغال بتوانند فضای مناسب داشته باشند. من خدمت بانوان اعلام می کنم که اشتغال بانوان در دولت قبل از دولت یازدهم منفی بوده است. در دولت یازدهم حضور زنان در زمینه اشتغال حضور بسیار پررنگی بوده است. از سال 93 تا سال 96 سالانه 685 هزار اشتغال داشتیم که 307 هزار نفر به طور متوسط خانم ها بوده است. یعنی اشتغال بانوان قابل ملاحظه بوده است.

قولی که دادم در مدیریت ها هم از زنان بیشتر استفاده کنیم هم در دولت تلاشم براین بود که در سطوح مختلف از بانوان استفاده کنیم. یک مقام ارشد در وزارت نفت خانم است. در دیگر وزارتخانه ها هم معاونانی از بانوان انتخاب شده است. مثلا یک شرکت مهم هواپیمایی را یک خانم اداره می کند. در سطوح مدیریتی تلاش می کنیم خانم ها و جوانان حضور جدی تر داشته باشند. در دولت دوازدهم یک وزیر دهه شصتی را به مجلس معرفی کردیم. این یک نمونه است برای اینکه کابینه ما و مدیران ارشد ما در استفاده از زنان و جوانان و اقلیت های دینی و مذهبی و قومیتی استفاده بیشتری شود. همه اینها در انتخابات سنگ تمام گذاشتنند. هیچوقت فراموش نخواهم کرد هم وعده خود خودم را فراموش نخواهم کرد. در این 100 روز هم همین روند را داشتیم. خوشحالم که وزرایی که به مجلس معرفی کردند هر سه فراکسیون به این وزرا رای دادند. رای به وزرا رای خوب و کم سابقه بود همکاری سه قوه بویژه دولت و مجلس در اداره کشور بسیار مهم است.

به علت انجام نگرفتن مطالعات کافی با افزایش قیمت نان مخالفت کردم. من با تصمیمی که در این زمینه اتحادیه و برخی از ستادها گرفته بودند، مخالفت کردم چون مطالعات کافی در این زمینه نشده بود اما در مجموع آنچه که برای ما مهم است مردم در نیازمندی‌های روزمره خود با گرانی‌های ناگهانی مواجه نشوند چراکه این گرانی‌ها برای مردم قابل تحمل نیست.

هدف ما افزایش کیفیت‌ها است، کیفیت به این معنا نیست که نانی خام‌تر یا برشته‌تر است بلکه به این معناست که آن نان ارزش غذایی کافی را داشته باشد و ترکیب گندم‌ها مناسب باشند. در حال حاضر از سوی دولت حمایت‌های مختلفی در زمینه گندم و نان می‌شود.

موضوع نان از جمله مسائلی است که در مساله بهداشت حائز اهمیت است، بخشی از بهداشت مربوط به محیط زیست و دریاچه‌ها و تالاب‌ها و بخشی به ریزگردها و آلودگی هوا و بخشی دیگر مربوط به مواد غذایی است که همه برای سلامت مردم حائز اهمیت است.

دولت تلاش کرده تا با گسترش فضای مجازی فضا را برای ارتباط و آگاهی مردم نسبت به امور افزایش دهد. شفافیت و اطلاع‌رسانی دو عامل مهم در مبارزه با فساد است. در این زمینه دولت تلاش کرده تا با گسترش فضای مجازی فضا را برای ارتباط و آگاهی مردم نسبت به امور افزایش دهد. همچنین تصمیم ما در دولت دوازدهم این است که در راستای احقاق حقوق شهروندی و مبارزه با فساد همه دولت به ویژه بخش اقتصاد به اتاقی شیشه‌ای منتقل شوند و همه مردم مطلع شوند که دولت چکار می‌کند.

دولت به دنبال آن است تا برنامه‌ریزی کند که از زمانی که بودجه‌ای را به طرحی تخصیص می‌دهیم تا زمانی که مبلغ آن از طریق خزانه پرداخت می‌شود و در اختیار بخش‌های مختلف قرار می‌گیرد اطلاعات مربوطه در اختیار مردم قرار بگیرد.

شفافیت، فرهنگ‌سازی و تقویت رسانه‌ها از عوامل مهم برای مبارزه با فساد هستند. رسانه‌ها، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف باید در زمینه اطلاع‌رسانی و نقد فعال باشند یعنی همان سیاست داخلی‌ای دولت یازدهم مبنی بر اینکه رفتاری فراجناحی داشته باشیم و آزادی در جامعه بیشتر باشد و فضای نقد در جامعه وجود داشته باشد.

دولت در زمینه مبارزه با فسادهای دیگر از جمله قاچاق در حال تلاش است. در این زمینه هماهنگی همه قوا ضروری است و حتما دولت این هماهنگی را انجام خواهد داد.

در دولت یازدهم جلساتی با روسای دو قوه دیگر برگزار شد اما یکی از تصمیماتی که در 100 روزه نخست دولت دوازدهم اتخاذ شد، این بود که این جلسات به صورت منظم ادامه پیدا کند و از سوی دفاتر روسای قوا پیگیری شود و در پایان جلسات مصوبات به صورت مکتوب ثبت شوند.

گرچه قوا از یکدیگر مستقل هستند اما باید کاملا با هم در تعامل باشند چراکه تعامل و توازن قوا موضوعی بسیار مورد نیاز است. وقتی جلسات سران قوا تشکیل می‌شود بسیاری از مسائل که در بروکراسی اداری به طول می‌انجامد در این جلسات مطرح و نتایج خوبی حاصل می‌شود.

برگزاری جلسات سران قوا باعث شد که مشکلات سپرده‌گذاران موسسات مالی برطرف شود. همچنین یکی از رویکردهای این جلسات کمک مردم در بخش اقتصادی است. مطالب مختلفی نیز درباره مسائل سیاسی، منطقه‌ای و جهانی در این جلسات مطرح می‌شود.

در شرایط فعلی نیاز به مشورت بیشتری میان سران قوا وجود دارد، هدف اصلی جلسات سران قوا پیشبرد سریعتر برنامه‌ها، حل مشکلات و هماهنگی بیشتر میان قوا است.

من رابطه خود را با نیروهای مسلح نیز افزایش داده‌ام چراکه این رابطه می‌تواند به حل مسائل مختلف سیاسی اجتماعی و حتی اقتصادی ما کمک کند.

16 آذر و روز دانشجو در دولت یازدهم زنده شد، یک مدتی بود که روز دانشجو تعطیل بود اما در دولت قبلی در همه دانشگاه بزرگ مراسم داشتیم و شخصیت های مختلف سخنرانی می کردند. هدف ما در دانشگاه ها چند چیز است که به وزیر علوم هم قبل از معرفی اش به مجلس تاکید کردم. دانشجوی ما در پایان دانشگاه باید دارای یک مهارت باشد. خودش بتواند کارآفرین شود. امروز شرکت های دانش بنیان خیلی از دانشجویان را جذب می کنند قبل از اینکه دوره کارشناسی شان تمام شود. مهارت آموزی برای دانشجویان ما بسیار اهمیت دارد.

فضای بازی باید در اختیار دانشگاه ها بگذاریم. نمی توان دانشگاه را در افکار یا سیاست خاص محدود بکنیم. دانشجو به غیر از اینکه از دوره دبیرستان وارد فضایی شده که دانش بیشتری یاد می گیرد، باید احساس جدیدی هم پیدا کند و آن احساس مسئولیت است. خود من هم در دوره دانشجویی این احساس را داشتم. دانشجویان باید وارد بحث های سیاسی و اجتماعی شوند باید آزادی عمل بیشتری داشته باشند. در شرایط فعلی نباید بگذاریم بخاطر مسائل سیاسی بین دانشجویان فاصله باشد. باید در کنار هم دوستانه تلاش و فعالیت کنیم.

همه گرایشات سیاسی باید احساس کنند که دولت و نظام پشتیبان آنها در دانشگاه ها است. همه جناح ها باید برابری و عدالت را حس کنند.

دانشگاه نیازمند کمک هایی برای تحول در آزمایشگاه ها کتابخانه ها و …است. در بودجه امسال بودجه ای را برای این تحولات در دانشگاه ها در نظر گرفته ایم.

وعده های انتخاباتی‎ام، در برنامه های دولت دوازدهم آمده بود، اما به غیر از آن برنامه مکتوب، من وعده های شفاهی هم به مردم داده بودم و هیچ کدام از وعده هایم را فراموش نکرده ام و یادم نرفته است. وظیفه خود می دانم که آنها را دنبال کنم. برخی فکر می کنند که مثلا ما در انتخابات بخاطر رای مردم شعاری را به مردم گفتیم و عمل نکردیم یا دنبال عملیاتی کردن آن نیستم. اما اینطور نیست. من اجرای همه شعارها را دنبال می کنم. در ضمن تصمیماتی که دولت می گیرد آن وعده ها را هم دنبال می کنیم.

بخشی از وعده ها در 100 روز انجام شد، بخشی هم برای ادامه کار است که پیگیری می کنیم. برخی مسائل بوده که در اجتماعات انتخاباتی مردم یا من مطرح کردند که اجرای آنها نیازمند هماهنگی بیشتر بین ارکان حکومت است که دنبال کردم و می کنم. حتی فضای بهتری از آنچه مردم خواستند شاهدیم.

همکاری خوبی با شهرداری تهران برای بافت های فرسوده تهران شروع کردیم. هماهنگی دولت با شهرداری تهران بهتر از قبل است و از این فضای برادری و هماهنگی می توانیم استفاده بیشتری ببریم.

از همه وزرا و معاونان می خواهم برنامه 100 روزه خود را برای مردم ارائه کنند. مردم آگاه باشند که چه کاری در این مدت انجام شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید