باید از گسترش بی‌رویه شهرها جلوگیری شود

    کد خبر :160477

هاشمی با اشاره به اینکه باید از گسترش بی‌رویه شهرها جلوگیری شود، گفت: در شهرسازی تاب‌آوری و زلزله باید مورد بررسی قرار بگیرد و در بافت‌های فرسوده با توجه به نوسازی این بافت‌ها، تاب‌آوری را افزایش دهیم.

به گزارش افکارنیوز، محسن هاشمی در آغاز پنجاه و نهمین اجلاس رؤسای شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استان‌ها در تهران ضمن گرامیداشت هفته بسیج اظهار داشت: تشکیل بسیج مستضعفین قبل از حمله حکومت بعثی عراق به ایران بوده و با دوراندیشی امام خمینی(ره) نقش بارزی در جنگ ایفا کرده و با پایان جنگ ابعادی دیگری از حکمت‌اندیشی امام مشخص شد.

رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش با اشاره به تشکیل پنجاه و نهمین اجلاس رؤسای شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استان‌ها گفت: این اجلاس از سال 82 کار خود را آغاز کرده است و حدود 58 اجلاس تاکنون تشکیل شده و 150 پیشنهاد مشخص به شورای عالی استان‌ها، مجلس و دولت ارائه کرده است و با تفاهمات انجام شده تأثیر به سزایی در تصمیم‌گیری‌های شورای شهر تهران داشته‌‌اند و همینطور نقش مؤثری در ارتقای جایگاه‌های شوراهای اسلامی کشور برعهده گرفته‌اند.

وی یادآور شد: لازم است در دوره پنجم شوراها به این مهم بیشتر بپردازیم؛ در هر صد روز در یکی از استان‌های کشور جلسه مجمع مشورتی تشکیل شده و به عنوان مثال؛ کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری، بررسی‌های لازم را انجام بدهند و بیانیه پایانی و تفاهم‌نامه با ارگان‌های مرتبط داشته باشند.

هاشمی گفت: ابتدا هیأت رئیسه سنی و پس از آن هیأت رئیسه اصلی انتخاب می‌شود.

وی بیان داشت: پس از انتخابات، موضوعات و مشکلات استانها مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اولویت همیشه ما خدمت‌رسانی به شهروندان است که جزو وظایف شوراهای شهر نیز محسوب می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش ادامه داد: باید در این شوراها فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی که با اولویت و صیانت از فرهنگ دینی و ملی ما است درنظر گرفته شود.

هاشمی ادامه داد: بحث سلامت شهروندان ما از اهمیت بسیاری برخوردار است و ورزش همگانی باید در راستای سلامت شهروندان در اولویت قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه باید از گسترش بی‌رویه شهرها جلوگیری شود، گفت: در شهرسازی تاب‌آوری و زلزله باید مورد بررسی قرار بگیرد و در بافت‌های فرسوده با توجه به نوسازی این بافت‌ها، تاب‌آوری را افزایش دهیم.

رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش گفت: در شورای پنجم بافت فرسوده را در دستورکار قرار داده‌ایم و امیدواریم در تمامی شهرها مدنظر قرار بگیرد.

هاشمی افزود: آلودگی هوا در تهران و کلان‌شهرها معضل اصلی است و به نظر می‌رسد آلودگی هوا و ترافیک و رفع آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه حمل و نقل ریلی در شهرها بسیار بااهمیت است، گفت: باید شهرهای ما هوشمندسازی شوند. موضوع اصلی در شهرها درآمد پایداری که با کمک دولت و مجلس و همینطور تلاش مدیریت شهری محقق می‌شود. در کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران فعالیت خوبی در این خصوص شکل گرفته است و کدگذاری آن توسط سیاست کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران (الویری) ارائه خواهد شد.

رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش بیان داشت: یکی از مشکلات اساسی ما، مالیات بر ارزش افزوده است که به دلیل ندانم‌کاری و کج‌اندیشی بخش عمده‌ای از اعتبار شهرها را از دست خواهیم داد که این اجلاس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

هاشمی افزود: 24 مورد از وظایف دولت برای کوچک شدن باید به شوراها انتقال پیدا کند، که این مهم محقق نشده است.

وی ادامه داد: در حوزه‌های سلامت، آموزش و پرورش باید با دولت مذاکره شود.

رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش درباره لایحه مدیریت یکپارچه شهری گفت: باید به این موضوع پرداخته شود، یکی از مشکلات شوراها، مدیریت شهری یکپارچه است.

در این جلسه محمد فرشاد از کرمان و سیدمسعود مدینه از ساری به عنوان هیأت رئیسه سنی پنجاه و نهمین اجلاس مجمع مشورتی شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استان‌های کشور معرفی شدند که پس از آن به اتفاق آراء محسن هاشمی در دوره یکساله به عنوان ریاست اجلاس رؤسای شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استان‌ها انتخاب شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید