ضرورت راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی در مواقع حوادث غیرمترقبه

    کد خبر :160329

خالدی در خصوص ضرورت راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی در مواقع حوادث غیرمترقبه عنوان کرد: راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی در مواقع بحرانی سبب می شود بیماران در شرایط حاد تحت درمان فوری قرار گرفته و الزامی در انتقال آن‌ها به شهر‌های دیگر با مسافت‌های متفاوت وجود ندارد.

به گزارش افکارنیوز، مجتبی خالدی در خصوص وظیفه اورژانس کشور و توقع مردم از نحوه خدمات‌رسانی این سازمان در مواقع بحران گفت: وزارت بهداشت و سازمان اورژانس کشور در راستای ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی در سطح استاندارد تمام تلاش خود را کرده است تا نیاز درمانی مردم تأمین شود. بر این اساس در چند حوزه آموزش، استخدام نیروی انسانی، استفاده از آمبولانس‌های مدرن، بهره‌گیری از بالگرد‌ها و انتقال بیمار توسط هواپیما از یک دانشگاه علوم پزشکی به دانشگاه دیگر خدمات قابل ملاحظه‌ای را ارائه داده است.

وی افزود: همه مردم نسبت به این قضیه آگاهند که در شهر تهران با گروه‌های متفاوتی از بیماران روبرو هستیم بنابراین در عرصه ارائه خدمات نسبت به ازدحام بیماری‌ها معمولا با نارضایتی مردم روبرو می‌شویم. شکایات از جایی شروع شد که مراجعه کنندگان در بدو ورود به اورژانس بیمارستان‌ها، تقاضای بیشترین خدمات را دارند و این امر کادر اورژانس را در مواقعی دچار محدودیت می‌کند. اما همکاری بیماران با کادر درمانی تاحدی است که در مواقع بحرانی مانند بروز زلزله کرمانشاه در شهر تهران، ۶۴۰ تخت در بیمارستان‌ها خالی شد و شرایط برای ارائه خدمات درمانی فراهم شد.

سخنگوی اورژانس کشور خاطرنشان کرد: در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه مانند زلزله بسیاری از مراجعات، بستری‌ها و اعمال جراحی که در وضعیت اورژانسی قرار ندارند، به زمان دیگری موکول می‌شود و این امر در شرایط بحرانی یک اقدامی کاملا اصولی و مدیریت‌شده محسوب می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: اورژانس کشور در زمینه حوادث غیرمترقبه وظیفه کنترل بحران در شرایط امکانات موجود را برعهده دارد تا در وضعیت بحرانی بالاخص در شهر‌های کوچکتر مانند کرمانشاه، خدمات رسانی به مصدومان در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود. در مواقع بروز حوادثی، چون زلزله در شهر تهران به دلیل وجود امکانات بالا، امکان ایجاد شرایط بحرانی کمتر است، اما در شهر‌های کوچکتر به دلیل محدودیت در امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی، رسیدگی به موقع به بیماران و مدیریت بحران با کمی تأخیرانجام می‌شود.

خالدی عنوان کرد: متأسفانه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در شرایط بروز زلزله، به علت محدودیت در امکانات دچار بحران شدیدی شد که این امر منجر به ایجاد مشکلات بسیاری در ارائه خدمات به مصدومان حادثه شد با این وجود کمبود امکانات به سرعت جبران و رسیدگی به بیماران در دستور کار قرار گرفت.

وی در خصوص مدیریت بحران در حوادث گفت: وزارت بهداشت مراکزی تحت عنوان مرکز هدایت عملیات و بحران را در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی راه‌اندازی کرده است که به صورت ۲۴ ساعته فعال بوده و از تمام خدمات وزارت بهداشت و استعداد‌های موجود جهت کمک به مناطق آسیب‌دیده استفاده می‌کند تا اقدامات لازم در شرایط ایجاد بحران انجام شود.

سخنگوی اورژانس کشور افزود: همیشه کمبود‌ها و کاستی‌هایی در زمینه ارائه خدمات درمانی وجود دارد بنابراین ما باید تلاش کنیم تا ساختار‌های اورژانس کشور را به شکلی هدایت کنیم که شرایط معمول به بهترین نحو ممکن با امکانات موجود مدیریت شده و تا حد امکان از ایجاد بحران جلوگیری شود. علاوه بر مدیریت شرایط به منظور کنترل بحران در شرایط عادی باید بسیاری از وسایل مصرفی و لازم در شرایط بحرانی را ذخیره و برای مواقع حوادث غیرمترقبه مورد استفاده قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: قدمت راه‌اندازی بیمارستان صحرایی به دوران جنگ تحمیلی می‌رسد و پس ازمدیریت بحران جنگ، در مواقع حوادث غیرمترقبه‌ای، چون زلزله کرمانشاه از این تجربه استفاده می‌شود. این در حالی است که در حادثه اخیر زلزله به علت تخریب و آسیب بیمارستان شهدا در منطقه سر پل ذهاب، یک بیمارستان صحرایی در حیاط همان بیمارستان برپا شده و فعالیت خود را در زمینه ارائه خدمات درمانی به مصدومان حادثه آغاز کرد.

خالدی در خصوص ضرورت راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی در مواقع حوادث غیرمترقبه عنوان کرد: راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی در مواقع بحرانی چند حسن دارد در وهله اول بیماران در شرایط حاد تحت درمان فوری قرار گرفته و الزامی در انتقال آن‌ها به شهر‌های دیگر با مسافت‌های متفاوت وجود ندارد و از لحاظ دیگر با راه‌اندازی این بیمارستان‌ها از سردرگمی مردم برای پیدا کردن مرکز درمانی و رسیدگی فوری به بیماران جلوگیری شده و انتقال امکانات از بیمارستان‌های آسیب‌دیده به بیمارستان‌های صحرایی در کمترین زمان موجود انجام می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید