آیا نتایج ناامیدکننده انتخابات آلمان دامن اروپا را هم می‌گیرد؟ / مرکل در دوراهی تشکیل «دولت اقلیت» و برگزاری «انتخابات مجدد»

    کد خبر :160206

تلاش مرکل برای شکل دادن یک ائتلاف هرگز به اندازه کافی شانس نداشت. نتایج انتخابات و میزان رای راست افراطی خسارت بزرگی بر احزابی ایجاد کرد که دولت سابق آلمان را تشکیل می‌دادند.

آمریکن کانسرویتیو نوشت: هیچ کس تعجب نکرد که آنگلا مرکل موفق به تشکیل دولت ائتلاقی نشد. سپتامبر گذشته رای گیری ملی این را نشان داد. حتی اگر مرکل با هوش سیاسی بالای خود موفق شود یک ائتلاف را سازمان دهد این ائتلاف چندان به طول نخواهد انجامید. حالا او انتخابی سخت پیش رو دارد: چشم انداز مشکوک تن دادن به دولت اقلیت یا رای گیری جدید. در هر صورت پیش بینی می شود که برگزیدن هر کدام از این مسیرها چالش های بزرگی را پیش روی او قرار خواهد داد. هر کدام این چالش ها می تواند بر رهبری آلمان در اروپا تاثیر بگذارد درحالی که اروپا در این زمان نیاز به وضوح دارد.

تلاش مرکل برای شکل دادن یک ائتلاف هرگز به اندازه کافی شانس نداشت. نتایج انتخابات و میزان رای راست افراطی خسارت بزرگی را بر احزابی ایجاد کرد که دولت سابق آلمان را تشکیل می دادند. حزب خود صدراعظم کرسی هایش را در بودستاگ از دست داده و از 41,5 درصد به حدود 33 درصد رسیده است. حزب همکار پیشین او یعنی SDP یا حزب سوسیال دموکرات کرسی هایش از 25,7 درصد به 20,5 درصد کاهش یافته است. این زخم باعث شد که سوسیال دموکرات ها از پذیرش ائتلافی دیگر سرباز بزنند. حتی اگر این توافق ایجاد می شد هم دولت یک اکثریت ضعیف را در اختیار داشت. بنابراین مرکل سعی کرد تا ائتلاف خود را با گروه های مخالف بسازد. احزاب دست چپی، حزب سبز با نگرانی های زیست محیطی و حزب دموکرات طرفدار تجارت آزاد یا FDP احزاب مدنظر مرکل بودند. حتی اگر چنین ائتلافی هم به وجود بیاید چندان دوام نخواهد داشت. FDP آن چنان در تضاد ایدئولوژی و منافع با مرکل قرار دارد که حتی صدراعظم باهوش آلمان هم نمی تواند چنین پلی را بسازد.

در این مرحله صدراعظم سعی خواهد کرد که دولت اقلیت را تشکیل دهد. همان طور که تعدادی از ایالات آلمان با دولت اقلیت اداره می شود اما این کار در سطح ملی حداقل در دوران پس از جنگ بی سابقه خواهد بود. این گزینه به سختی جواب خواهد داد. حزب مرکل ضعیف خواهد شد و از توان رهبری او کاسته می شود و این مساله به وضوح برای اروپا مشکل ایجاد خواهد کرد. اگر آلمان برنامه ای برای انتخابات مجدد داشته باشد این مساله پس از ملاقات با رئیس جمهور آلمان، فرانک والتر اشتانمایر در هفته آینده مشخص خواهد شد و امکان های زیادی در زمین بازی ایجاد خواهد شد.

نظرسنجی ها نشان می‎دهند که انتخابات جدید هم نتیجه‎ای مشابه با آنچه در سپتامبر روی داد خواهد داشت. براساس نظرسنجی ها امید بستن مرکل به انتخابات مجدد نادرست خواهد بود. امیدی که مرکل به انتخابات مجدد بسته تضعیف حزب راست افراطی است که در هفته های اخیر روی داده است. تضعیف این حزب می تواند زمینه را برای همکاری مجدد حزب مرکل و SDP فراهم کند. اگر این امید تبدیل به حقیقت شود آن گاه مرکل می تواند با ائتلافی قوی تر دولتی را تشکیل دهد که نیازهای رهبری را در اتحادیه اروپا برطرف کند.

منبع: دیپلماسی ایرانی

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید