نیوزویک: ترامپ در حال ایجاد یک جنگ سرد جدید است

    کد خبر :160159

نشریه نیوزویک گزارش داد، دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سیاست خارجه خود را به نحوی تنظیم کرده که در حال به وجود آوردن یک جنگ سرد جدید به سبب نزدیک شدن کره شمالی، روسیه، سوریه و کوبا به یکدیگر است.

نشریه نیوزویک در این مطلب خود نوشته است: «سوریه و کره شمالی به عنوان دو دشمن اصلی سیاست خارجه آمریکا که از نظر وزارت خارجه این کشور پشتیبان تروریسم خوانده می‌شوند، هرچه بیشتر در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند در حالی که در دیگر نقاط جهان محور بین‌المللی مخالف واشنگتن و هم‌پیمانانش از نفوذ بیشتری برخوردار می‌شود. بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی که هر دو بعد از مرگ پدرانشان قدرت را به دست گرفته مشاهده کردند که هدف سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در دو منطقه مهم یعنی خاورمیانه یعنی آسیا – اقیانوسیه قرار گرفتند.

از زمانی که رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی بی‌سابقه به بهانه حمله شیمیایی دست به یک حمله نظامی موشکی به سوریه در ماه آوریل زد و چند ساعت بعد از آن کره شمالی را تهدید به حمله به سبب گزارش‌های مربوط به آزمایش تسلیحات هسته‌ای این کشور کرد این دو کشور با اتکا به روابط تاریخی خود در دوران جنگ سرد تلاش کرده‌اند به یکدیگر نزدیک‌تر شوند.

اخیرا نشستی میان جانگ میونگ هو، سفیر کره شمالی در سوریه و ریما الغدیری، وزیر کار و امور اجتماعی سوریه برگزار شد که یک مورد نادر از تعاملات پیونگ یانگ در خاورمیانه محسوب می‌شود.

خبرگزاری دولتی سوریه موسوم به سانا گزارش داد: الغدیری گفته مردم سوریه شدیدا قدردان مواضع مردم جمهوری دموکراتیک خلق کره در حمایت از سوریه به ویژه در مرحله بازسازی هستند و این نشان دهنده اهمیت بهره بردن از دانش کارشناسی بسیار تخصصی طرف کره‌ای است.»

نیوزویک در ادامه نوشت: «این نشست چند روز بعد از آن برگزار شد که خبرگزاری دولتی کره شمالی گزارش داد بشار اسد پاسخ نامه تبریک کیم جونگ اون به مناسبت چهل و هفتمین سالگرد جنبش اصلاح‌گری که پدر او حافظ اسد را در سال ۱۹۷۰ وارد قدرت کرد، نامه‌ای را فرستاده است.

به گزارش نامه نیوز،بشار اسد در این نامه بر اراده خود برای “تحکیم روابط دوستی و همکاری میان دو کشور در راستای منافع و رفاه مردمی که دوست یکدیگر هستند” تاکید کرده است.

این در حالی است که در سال ۱۹۷۳ و در جریان جنگ “یوم کیپور” کمی بعد از کودتای نظامی حافظ اسد، کره شمالی قوایش را برای کمک به نبرد اعراب تحت رهبری سوریه و مصر با اسرائیل اعزام کرد و از آنجا که اسرائیل را یک دولت امپریالیستی مورد حمایت آمریکا می‌دانست خود را در مقابل آن قرار داد.

در عین حال زمانی که در سال ۲۰۰۰ بشار اسد رهبری سوریه را به عهده گرفت کره شمالی به او در ساخت یک رآکتور هسته‌ای کمک کرد که در سال ۲۰۰۷ در حمله هوایی اسرائیل نابود شد. همچنین سازمان ملل کره شمالی را متهم به کمک به سوریه برای توسعه سلاح‌های شیمیایی کرده است»

نیوزویک در ادامه نوشت: «پیروزی‌های ایران و روسیه در سوریه نه فقط به تقویت یک “محور مقاومت” چند ملیتی کمک کرد بلکه باعث ایجاد تغییراتی در ائتلاف‌ها در این منطقه راهبردی شد. آنها همچنین در بحران هسته‌ای میان کره شمالی و آمریکا نیز مداخله کردند. با وجود آنکه روسیه حق کره شمالی برای توسعه سلاح هسته‌ای به هدف بازدارندگی در مقابل حمله آمریکا را به رسمیت نشناخته مسکو از نفوذ دیپلماتیک بهبود یافته خود استفاده کرده تا تاکید کند اقدام نظامی علیه کره شمالی “یک گزینه‌ نیست”.

در عین حال ترامپ همچنان بر استفاده از چنین گزینه‌ای علیه حکومت کیم جونگ اون تاکید دارد.ترامپ کره شمالی را متهم به همکاری با ایران به عنوان یک کشور پشتیبان تروریسم در زمینه توسعه تکنولوژی موشک‌های بالستیک کرده است.

در این میان یک بازیگر بزرگ دیگر جنگ سرد یعنی کوبا نیز به دنبال تقویت روابطش با نیروهایی است که علیه آمریکا با یکدیگر متحد هستند. در دولت باراک اوباما آمریکا همچون ایران به کوبا نیز نزدیک شد و مذاکرات تاریخی را رقم زد که چندین موفقیت را در پی داشت اما از زمانی که ترامپ به ریاست جمهوری رسید این موفقیت‌ها یک به یک خنثی شده‌اند.

کوبا در حالی که اکنون فضای چندانی برای مذاکرات با آمریکا نمی‌بیند به دنبال تقویت هرچه بیشتر روابطش با روسیه بوده و آنگونه که دویچه وله گزارش داده از سوریه و کره شمالی نیز به شکل قاطعی پشتیبانی کرده است. گزارش شده که مقام‌های کره شمالی و کوبا چند روز پیش ملاقات کردند تا روابط‌شان تقویت کنند. هر دو کشور هدف تحریم‌های اقتصادی سرسختانه‌ آمریکا به هدف بی ثبات کردن دولت‌هایشان قرار گرفتند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید