از تبدیل تهران به پارکینگ تا برنامه‌ای ویژه برای خودروهای تک سرنشین

    کد خبر :160108

اعضای شورای تهران پس از استماع گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نظرات خود را پیرامون وضعیت حمل و نقل در تهران بیان کردند.

صبح امروز معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مهمان اعضای شورای شهر بود و در خصوص سیاست‌های کلی حمل و نقلی شهر تهران توضیحاتی را به بهشت نشینان ارائه کرد و اعضای شورای شهر نیز پس از استماع این گزارش نظرات خود را بیان کردند.

مهندس الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه نظارت بر حمل و نقل عمومی در شهر بر عهده شهرداری نیست، گفت: پلیس راهور قبل از ادغام، زیر نظر شهرداری کار می‌کرد که بعد از ادغام کمیته، پلیس راهنمایی و رانندگی که به عنوان قوه کنترلی حمل و نقل محسوب می‌شود، از شهرداری جدا شد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد باید با همکاری دولت و مجلس بار دیگر مدیریت پلیس راهور به شهرداری برگردد، گفت: به نظر می‌رسد این موضوع نه خلاف قانون و نه خلاف شرع است و این در حالیست که با برگشت پلیس راهور به شهرداری، مدیریت شهری می‌تواند نظارت بهتری بر روی حمل و نقل در شهر داشته باشد.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های دریافتی حدود 20 درصد سفرها آموزشی هستند، گفت: متاسفانه این مسئله نشان از پراکندگی محیط‌های آموزشی دارد و به نظر می‌رسد که باید فکری به حال این موضوع کرد.

الویری در ادامه گفت: متاسفانه شاهد هستیم که خودروها در دو طرف خیابان‌ها پارک می کنند و خیابان‌ها را به پارکینگ بدل کردند که باید برای این مسئله نیز چاره‌ای اندیشیده شود.

به گزارش ایسنا، محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی نیز با بیان اینکه ما با ناهنجاری تمام عیاری در حوزه حمل و نقل روبرو هستیم، گفت: معاون حمل و نقل در این جلسه تنها به بیان چالش‌ها و راهبردها پرداخت در حالیکه انتظار افکار عمومی و شورای شهر این است که برنامه عملیاتی برای حل این مشکلات و همچنین چشم انداز تهران در چهار سال آتی ترسیم شود.

همچنین شهربانو امانی عضو کمیسیون حمل و نقل نیز با بیان اینکه هر 24 ساعت، 12 نفر در تهران جان خود را به علت آلودگی هوا از دست می‌دهند، گفت: در برنامه دوم شهرداری، معاونت حمل و نقل باید بر روی 8000 اتوبوس فیلتر دوده نصب می‌کرد اما حالا گزارش داده‌اند که تنها بر روی 50 دستگاه اتوبوس این فیلتر نصب شده است که باید چرایی عقب ماندن از برنامه تشریح شود.

همچنین مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه شورای شهر با بیان اینکه بر اساس نظرسنجی‌های متعدد مردم تهران دو معضل ترافیک و آلودگی هوا را جزو مطالبات اصلی خود از شهرداری اعلام کرده‌اند، گفت: خوشبختانه یا بدبختانه حل آلودگی هوا و ترافیک جزو وظایف معاونت حمل و نقل است که حالا به مشکل امنیت ملی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه این روزها همه راه‌ها به پول و بودجه ختم می‌شوند، گفت: می‌توان از طریق جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی پروژه‌ها را انجام داد.

در ادامه افشین حبیب زاده معاون نظارت شورای شهر با بیان اینکه تهران در آستانه قفل شدن است، گفت: برنامه‌های خوبی از سوی معاونت اعلام شد اما نوید بخش برای حل مسئله ترافیک در ماه‌های باقیمانده نبود.

وی با بیان اینکه شورای عالی ترافیک 32 مصوبه در زمینه ترافیک داشته که حدود 20 مصوبه آن مربوط به تهران است، گفت: یکی از مصوبات این شورا، محدود سازی خودروهای تک سرنشین بود و این در حالیست که 60 درصد خودروهای متردد در تهران یعنی حدود 2.7 میلیون، تک سرنشین هستند اما در میان برنامه‌های ارائه شده به این مهم بی توجهی شده است.

همچنین رسولی عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود به موضوع حمل و نقل بار و کالا نیز به عنوان یک سرفصل مهم توجه شود، گفت: متاسفانه موضوع حمل و نقل بار و کالا در تهران بی صاحب مانده است.

در ادامه خلیل آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی نیز با بیان اینکه متاسفانه از اتوبوس‌های مدل پایین در جنوب شهر استفاده می‌شود گفت: این در حالیست که در روزهایی که هوا آلوده است، در جنوب تهران و به خصوص شهر ری اوضاع بدتر است و نوسازی ناوگان می‌تواند گام مهمی در بهبود این شرایط بردارد.

همچنین الهام فخاری رئیس کمیته اجتماعی نیز با بیان اینکه باید حمل و نقل عمومی برای معلولان مناسب سازی شود، گفت: باید پیوست شهر دوستدار کودک، دوستدار سالمند و … در حمل و نقل مورد توجه قرار گیرد و شهرداری به استارت آپ‌ها نیز توجه ویژه‌ای داشته باشد.

در ادامه محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه متاسفانه تهران جزو عصبانی‌ترین شهرهای دنیا قرار گرفته است، گفت: این خبر بدی است اما دقت کنید که مردم بیشتر زمان خود را در ترافیک می‌گذرانند که این مسئله سبب تشدید عصبانیت می‌شود و به نظر می‌رسد باید به بخش مباحث فرهنگی توجه ویژه‌ای شود.

در ادامه علی اعطا عضو کمیسیون شهرسازی با بیان اینکه همواره اعلام شده که صدور پروانه بدون در نظر گرفتن معیارهای ترافیکی سبب تشدید ترافیک شده است، گفت: این در حالیست که طرح تفصیلی و جامع نیز دارای ایراداتی است به گونه‌ای که بخش قابل توجهی از خیابان ولیعصر در زیر پهنه‌ای است که می‌توان ساختمان‌ 9 طبقه در آن ساخت و تصور کنید که اگر از همه ظرفیت‌های این طرح استفاده شود چه بلایی بر سر خیابان ولیعصر می‌آید.

در ادامه صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورا با بیان اینکه در این گزارش در خصوص اقدامات عملی توجه خاص نشده است، گفت: 40 درصد آلودگی هوا به دلیل تردد خودروهای دیزلی است که باید فکری به حال آن اندیشیده شود و این در حالیست که شهرداری باید برنامه‌های خود برای احداث مسیر دوچرخه، پیاده محور کردن خیابان‌ها و … ارائه دهد.

در پایان مقرر شد در جلسه بعد شورای شهر، معاون حمل و نقل و ترافیک به منظور پاسخگویی دقیق به سوالات اعضای شورا حضور داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید