تراز تجاری منفی ۴ میلیارد دلار برای ایران

    کد خبر :160065

تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی هشت‌ماهه سال جاری حاکی از تراز تجاری منفی چهار میلیارد دلاری برای ایران، افزایش صادرات به عراق و چین و کاهش صادرات به امارات متحده عربی است.

مجموع صادرات غیرنفتی ایران در هشت ماهه سال‌جاری به ۲۸ میلیارد و ۴۸۸ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۱.۲۱ درصد کاهش داشته است، اما سیر نزولی کاهش صادرات غیرنفتی در ماه گذشته ۲.۱۷ درصد بود.

به گزارش ایسنا ارزش صادرات غیرنفتی ایران در آبان ماه سال جاری نسبت به مهر ماه یک درصد بهبود یافت و متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی نیز در مدت یادشده به ۳۶۳ دلار رسید که ۸.۰۴ درصد افزایش داشت.

در مجموع صادرات کالاهای ایرانی به چین در هشت‌ماهه امسال نسبت به سال گذشته ۱۳.۵۱ درصد افزایش یافته است. در بازار عراق هم عملکرد بهتری داشتیم و رشد ۶.۵۱ درصدی ثبت شد.

صادرات غیرنفتی ایران به کره جنوبی و افغانستان به ترتیب با افزایش ۲۸.۱۲ درصدی و ۱۲.۱۱ درصدی همراه شد و تنها شاهد افت ۱۸.۷ درصدی صادرات کشورمان به امارات متحده عربی بوده‌ایم.

بر این اساس در هشت‌ماهه سال جاری، تشریفات گمرکی ۱۰۲ میلیون و ۳۸۱ هزار تن کالا در گمرکات کشور تماما به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شده که از این مقدار ۲۳ میلیون و ۵۶۹ هزار تن سهم واردات و ۷۸ میلیون و ۸۱۲ هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود.

این گزارش می‌افزاید، در هشت‌ماهه سال جاری به میزان ۳۲ میلیارد و ۴۱۹ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۷.۵۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. عمده‌ترین دلایل افزایش واردات به کالاهای اساسی، قطعات منفصله خودرو، خودرو و کالاهای سرمایه‌ای مربوط می‌شود.
عمده‌ترین کالاهای صادراتی

اقلام عمده صادراتی کشورمان در مدت یادشده به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش چهار میلیارد و ۵۸۶ میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش ۸۹۷ میلیون دلار، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با ۷۶۴ میلیون دلار، متانول با ۷۵۲ میلیون دلار و پلی‌اتیلن گرید فیلم با ۷۵۰ میلیون دلار بوده است.
اقلام عمده وارداتی

اقلام عمده وارداتی در هشت ماهه سال‌جاری نیز به ترتیب شامل برنج یک میلیارد و شش میلیون دلار، ذرت دامی به ارزش ۹۸۰ میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید خودروی سواری با ۹۷۲ میلیون دلار، لوبیای سویا با ۶۶۹ میلیون دلار و وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی به ارزش ۶۴۳ میلیون دلار بوده است.
واردات برنج در این مدت با مجوز تعاونی‌های مرزنشین صورت گرفته است.
عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی

عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در هشت‌ماهه سال جاری به ترتیب شامل چین به ارزش پنج میلیارد و ۷۴۸ میلیون دلار، عراق با چهار میلیارد و ۳۵۱ میلیون دلار، امارات متحده عربی با سه میلیارد و ۸۹۳ میلیون دلار، جمهوری کره با دو میلیارد و ۷۴۷ میلیون دلار و افغانستان با یک میلیارد و ۸۴۹ میلیون دلار بوده است.
کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در مدت یادشده به ترتیب شامل کشورهای چین با هفت میلیارد و ۹۵۱ میلیون دلار، امارات متحده عربی با پنج میلیارد و ۷۴۹ میلیون دلار، ترکیه با دو میلیارد و ۲۲۱ میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و ۸۴۴ میلیون دلار و آلمان با یک میلیارد و ۷۹۲ میلیون دلار بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید