بخشودگی جرائم مالیاتی تعاونی‌ها

    کد خبر :160059

شش محور مهم در حوزه مالیات بر ارزش افزوده از جمله جرائم مالیاتی تعاونی‌ها در نشست وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس اتاق تعاون ایران و سازمان امور مالیاتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر این اساس جرائم مالیاتی تعاونی‌ها طی سال‌های ۸۷، ۸۸ و ۸۹ یکی از موضوعات مورد بحث بود و مقرر شد تا جرائم مالیاتی سال‌های مذکور مورد بخشودگی قرار گیرد.

موضوع مالیات بر ارزش افزوده پنج اتحادیه بزرگ کشور نیز از دیگر محورهای این نشست بود و مقرر شد تا مالیات بر ارزش افزوده این اتحادیه‌ها، مستقیما توسط معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی بررسی شود. پرونده‌های مالیاتی پیش از این بخشنامه که هنوز منجر به صدور رای نشده نیز شامل مفاد این بخش جدید خواهد شد.

در بخش دیگری از این نشست براساس توافق سازمان امور مالیاتی و اتاق تعاون ایران، مقرر شد که اتاق تعاون درصد فروش کالاهای مشمول و غیرمشمول مالیات بر ارزش افزوده در تعاونی‌های مصرف را طی نامه‌ای به سازمان امور مالیاتی اعلام کند تا مبنای رسیدگی سازمان امور مالیاتی قرار گیرد.

از دیگر محورهای این نشست، موضوع تقسیط جرائم مالیاتی بود که مقرر شد مطابق قانون جرائم بخشوده و مابقی نیز تقسیط شود.

بر اساس ماده ۱۳۳ قانون مالیات‌های مستقیم تمام درآمدهای تعاونی‌های مصرف کارمندی و کارگری به طور ۱۰۰ درصد معاف از مالیات هستند که در بحث مالیات تعاونی‌های مرزنشین در این نشست، مقرر شد که این دسته تعاونی‌ها مشمول ماده ۱۳۳ قانون مالیات‌های مستقیم شوند ولی از آنجا که این مهم به صورت مشخص در قانون تصریح نشده مقرر شد که اتاق تعاون ایران طی نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی و با هماهنگی سازمان امور مالیاتی، قرارگرفتن نام تعاونی‌های مرزنشین در فهرست ماده ۱۳۳ را مطرح کند تا شامل این بخش از قانون شوند.

به گزارش ایسنا،شرط برخورداری تعاونی‌ها از ضریب مشخص شده مالیات بر ارزش افزوده، تایید از سوی اتحادیه‌های مربوطه اعلام شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید