در پی جلسه با وزیر ارشاد مطرح شد:

پخش‌کنندگان سینما دلال نیستند

    کد خبر :159998

رئیس کانون پخش کنندگان سینمای ایران با اشاره به اهمیت این بخش در سینما گفت: تصور عده‌ای این است که پخش‌کنندگان یک مشت دلال‌ هستند، در صورتی که این چنین نیست و یکی از بخش‌های مهم در سینمای ایران این بخش است اما از آن حمایتی صورت نمی‌گیرد.

علی سرتیپی در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به جلسه‌ی اخیری که برخی اصناف با وزیر ارشاد داشتند، بیان کرد: جلسه‌ای که با حضور وزیر ارشاد برگزار شد به دلیل اینکه امکان رودر رو صحبت کردن با ایشان فراهم بود و درنهایت زمانی که در اختیار ما قرار گرفت باعث شد، شرایطی فراهم شود تا خلاصه‌ای از خواسته‌هایمان را با وزیر مطرح کنیم.

رئیس کانون پخش کنندگان سینمای ایران مهم‌ترین مشکلی که در این جلسه بیان شد را عدم حمایت دولتی از توزیع کنندگان فیلم‌های سینمایی دانست و گفت: بخش تولید و نمایش فیلم کمک‌هایی دریافت می‌کنند و تنها بخشی که هیچ کمکی به آنها نمی‌شود بخش توزیع است. توزیع کننده‌ها تا کنون یک ریال هم کمکی دریافت نکرده‌اند و باید حمایت شوند تا دفاتر جدیدی ایجاد، راه اندازی و فعال شوند، قطعا این کمک‌ها می‌تواند در جریان پخش تاثیر مثبتی بگذارد.

مدیر عامل شرکت «فیلمیران» به دیگر مسایلی که در این جلسه مطرح شد، اشاره کرد و افزود: مشکلات صنفی و وضعیت دفاتر پخش، کمک خواستن برای اینکه دفاتر پویاتری داشه باشیم، مشکلاتی که در ارتباط با آماده سازی فیلم‌ها با وزارت ارشاد وجود دارد و همچنین مساله اهمیت پروانه نمایش و اینکه وقتی وزارت ارشاد پروانه‌ای صادر می‌کند بتواند از آن دفاع کند، از دیگر نکاتی بود که با وزیر فرهنگ در میان گذاشته شد.

سرتیپی دیگر مشکلات توزیع‌کنندگان را مساله هزینه‌های تبلیغات که به گردن تهیه کنندگان و دفاتر پخش افتاده دانست و افزود: درخواست کردیم که این هزینه‌ها کم شود یا با مذاکره با سازمان‌های مربوطه حذف شود و در نهایت شرایطی ایجاد شود و با شهرداری‌ها مذاکره صورت بگیرد تا امکاناتی مختص سینماها داده شود و همچنین در خصوص تبلیغات تلویزیونی نمایندگانی از خانه سنیما یا سینماگران در شوراهایی که برای آن تصمیم گیرنده هستند حضور پیدا کنند تا بتوانند از کلیت فیلم ها و تعداد تیزرها دفاع کنند.

او اضافه کرد: وضعیت تولید، پخش و اکران فیلم در سینماها پیشرفت داشته‌ و به اصطلاح پوست انداخته است ولی وضعیت توزیع‌کنندگان هنوز به آن حد نرسیده است. سینما شهر و وزارت ارشاد کمک‌ها و امکاناتی به سینماها می‌دهند و بنیاد فارابی هم به وضعیت تولید فیلم کمکهایی می‌کنند ولی هیچ حمایتی به توزیع کنندگان نمی‌شود. در این جلسه هیچ قولی به ما داده نشد و امیدواریم در عمل ببنیم چه اتفاقی می‌افتد. امیدواریم با توجه به شناختی که از آقای حیدریان و آقای صالحی داریم چنین اتفاقی بی‌افتد و به خواسته‌های رسیدگی شود.

رئیس کانون پخش کنندگان سینمای ایران با بیان اینکه خواسته‌های ما به حق است، تاکید کرد: مساله توزیع یکی از نکات مهم در سینمای ایران است که در سال‌های گذشته به آن پرداخته نشده است و فکر می‌کنند که توزیع کنندگان یک مشت دلال‌ هستند که فقط یک درصدی را از فیلم می‌گیرند و بعدش هیچ اتفاقی نمی‌افتد. در حالیکه بخش توزیع بسیار مهم است و امیدواریم که دوستان با توجه به شناختی که به دست می‌آوردند، متوجه شده‌اند که این حوزه عملکردش چگونه است و در نهایت ان شاالله اتفاقات خوبی رقم بخورد.

سرتیپی در پایان اظهار امیدواری کرد: این جلسات ادامه پیدا کند و بر روی این مسائل بررسی شود، خواسته‌ها و اتفاقات پیگیری شود و سپس هم گزارش‌های آن داده شود. ما که خودمان قطعا مطالباتی که داریم را پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم گزارش آن را هم با توجه به درخواست‌هایی که داشتیم به مطبوعات اعلام کنیم.

سیدعباس صالحی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – به همراه محمدمهدی حیدریان – رئیس سازمان سینمایی، سمعی و بصری – پنجشنبه، دوم آذرماه با حضور در جلسات جداگانه‌ای با برخی اهالی سینما در موزه سینما دیدار کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید