آفتی بزرگ به نام «مناطق آزاد»

    کد خبر :159926

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است، مناطق آزاد در حال حاضر نه تنها به محلی برای تولید و صادرات بلکه صرفاً به مکانی برای واردات تبدیل شده اند.

علی اکبر کریمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه تیتر امشب در بررسی عملکرد مناطق آزاد گفت: فلسفه تاسیس مناطق آزاد، ایجاد مناطقی با برخورداری از یک سری معافیت های حقوقی و مالیاتی برای توسعه تولید و صادرات بوده است. اما در حال حاضر نه تنها تولید و صادرات قابل قبولی در این مناطق نداریم، بلکه حتی صرفاً به مکانی برای واردات تبدیل شده اند.
وی افزود: این در حالی است که مناطق آزاد باید بستری برای تسهیل رشد اقتصادی در نظام تجاری و در سطح منطقه ای و جهانی باشند.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در قالب تبصره 19 و 20 برنامه توسعه در سال 70 و 71 و 72 مناطق آزاد قشم، کیش و چابهار و ماکو در سال 89 تاسیس شد و سرمایه گذاران خارجی توانستند بدون قید و بند سرمایه گذاری تولیدات خود را صادر کنند و با کسب تسهیلات قانونی و نیروی کار، عملکرد چند دهه ای در این مناطق آزاد نشان دهند.
او ادامه داد: اگرچه این مناطق نقش مثبتی داشتند؛ اما انحراف زیادی هم داشتند.
کریمی افزود: مناطق آزاد به یک آفت بزرگ تبدیل شده اند و به جای تامین زیر ساخت ها یک زمین بکر را مصوب کرده و در اختیار این مناطق آزاد قرار داده ایم. آفت این منطقه این است که از ابتدا سنگ بنای انها از طریق تامین عوارض گذاشته شده است و همواره واردات بر صادرات می چربد.
به گزارش تسنیم،نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کارشناسان رسوب کالا از منطقه آزاد و یا همان پدیده قاچاق را از مشکلات موجود در مناطق آزاد می دانند. کالای همراه مسافر به یکی از جذابیت های مسافران تبدیل شده است و بسیاری از لوازم غیرضروری از این مناطق وارد کشور می شود.
وی تاکید کرد: وقتی رقم قاچاق به واردات کشور افزوده شود این رقم بسیار افزوده خواهد شد.
کریمی گفت: ما 3 منطقه قشم، کیش و چابهار را برای صادرات معرفی کردیم، اما کیش برای گردشگری موفق تر بوده است.
وی افزود: ما در کمیسیون اقتصادی کلیات لایحه را تصویب کرده ایم و نکته اصلی مساحت گردشگری است که کاهش یافته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید